Meridas eONE-SIXTY är en av världens mest sålda elmtbs och nu släpper man två nya vassa versioner av samma koncept – en lättviktare och en som får ännu mer slaglängd och batterikapacitet. Vi börjar här med den senare, den feta.

Nya eONE-EIGHTY – för den som vill bröta runt länge

Me en slaglängd på 180 mm fram och bak och en batterikapacitet på 800Wh, som går att expandera upp till 1050Wh är detta en hoj för den som vill ha sin egna lilla bikepark till hands.

Här har Merida fokuserat på tålighet och inte gjort så mycket för att spara i på vikten så hojen väger in på över 26 kilo. Men det är nästan som att likna vid en eldriven DH rigg. Ramen är i aluminium och assistanshjärtat utgörs av en supertyst Bosch Performance Line CX som har 85 Nm torque och topp effekt på 600 W. Styrvinkeln ligger på flacka 64.5º och sadelrörsvinkeln på 78.5º. Reachen i storlek Medium ligger på 460 mm. Och den kommer som mullet som standard. Alltså 29″ fram och 27.5″ bak.

Storleksmässigt har Merida gjort en liten rokad och vill att man ska tänka utanför bara sin längd när man väljer cykel. Istället för small, medium och large har man nu short, mid and long och de tänker såhär: Välj en hoj med längre reach för ett stabilare åk, en mer kortare reach för något som är mer lekfullt, eller något mitt emellan för att hitta balansen. Det har ju dels med åkstil men även vart man cyklar mest.

eONE-EIGHTY har en Cat 5 kategorisering vilket betyder: This is a set of conditions for operation of a bicycle that includes Conditions 1, 2, 3, and 4; extreme jumping; or downhill grades on rough trails at speeds in excess of 40 km/h (25 mph); or a combination thereof. Så den är byggd för hårda tag.

När vi fick testat cykeln var första intrycket att ”oj vad mycket cykel” Både sett till slaglängd, vikt och batterikapacitet. Det tar ett litet tag att vänja sig vid den lite brötiga maskinen. Men efter lite kalibrering så dansar man snart fram på stigen. Elassistensen från Bosch är den mest sömnlösa jag kört och den är nästan läskigt tyst. Det märkts snabbt att det är en hoj för brötigare stigar och den klarar dropp likt inget annat. En fantastisk kul cykel om man bor på eller nära en plats där man har nytta av slaglängden och vet att man vill vara ute och cykla länge.

(Bilder från Revolution bike park i UK)

Mossgrön så den smälter in bra i skogen.
Flaska eller range-extender på 250Wh, bara att välja.
Smidigt verktyg som finns nära tillhands
Gott om ram och kedjeskydd

Nya eONE-EIGHTY kommer i fyra olika modeller, 400, 500, 700 och 900. Kolla in kollektionen här

Läs om den andre eONE-SIXTY SL här!

Share.

1 kommentar

  1. Pingback: Test: Merida eONE-SIXTY SL - Cykelmagasinet

Leave A Reply