Följetongen med Trafikverkets farliga cykeltunnel i Burlöv fortsätter. Nu har Trafikverket gjort åtgärder. De har målat en mittlinje på cykelbanan. Och monterat upp reflexstolpar – på cykelbanan. Så den redan smala cykelbanan blir nu ännu smalare – en bra garanti för frontalkrockar, särskilt i den tvära kurvan med obefintlig sikt. Den obehagliga och farliga kurvan som cyklande försöker undvika – för sin egen säkerhet.
Hade ju varit väldigt intressant att ta del av den olycksanalys och åtgärdsanalys som ligger till grund för detta. Finns det så att säga dokumenterat stöd att dessa åtgärder har effekt – för det som är problemet? Och att de inte orsakar nya trafiksäkerhetsproblem. Undra om sådan analys finns?
Foto: HS
Foto: HS
Relaterade inlägg:
- Trafikverket bygger billigt och farligt inte säkert, tryggt och framkomligt
- Trafikverket: vår högsta prioritet är säkerhet
- Trafikverket lämpar över ansvaret för Nollvisionen på cyklisterna
- Så bygger du farlig cykelinfrastruktur
- Husform viktigare än människoliv när gång- och cykeltunnlar byggs
- Trafikverket placerar ut dödsfällor för cyklister
- Bilhindren som dödar cyklister
- Väjningspliktens skilda världar
- Stoppa motormännen
- Täbys hinderbanor
- Lekstuga på cykelvägen
- Reflexer är visst bara viktigt ibland…
- Nu ska skiten bort!
- Idiotin vet inga gränser
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket – vill ni döda cyklister?
- Skilda världar
5 kommentarer
Ja, man måste väl inte vara dum för att tänka ut den lösningen men det underlättar säkert….
Som en av alla skadade skulle jag vilja stämma verket men har en känsla av att det är som att banka huvudet i väggen.
Hade varit mycket bättre att åtgärda nivåskillnaden. Ja, och bredda cykelfilerna.
Jag tycker det är fantastiskt att vi kan spedera 100 miljader på järnvägen men när vi ändå gör det varför inte anlägga cykelväg längs med järnvägen?
Jag har 1 mil till jobbet med bil men 1.6mil med cykelvägar som bara finns på 30% av sträckan.
Om jag finge cykla jämte den fina och ofta naturnära järnvägen hade jag haft 0.75mil till jobbet och sluppit avgaser och fått naturupplevelse på köpet.
Ja de skulle byggt en bredare tunnel från början. Och skippat den dumma nivå-skillnaden. Men det stolparna tror jag är bra på att tala om för de gående att inte gå på cykelbanan för det tror jag kan bli ett problem också annars