Från och med 2025 kommer Trafikverket genomföra så kallade vägområdesmätningar på sina cykelvägar (jag skriver cykelvägar men det är ju till 99,9 procent gång- och cykelvägar). Det innebär 360-fotografering och laserskanning av cykelvägen och närområdet. I dagsläget finns inget vedertaget mått för vägytans skick på cykelvägar. Men en förhoppning är att dessa mätningar ger förutsättningar för att på sikt införa ett sådant mått. Vilket skulle vara till stort värde för alla de som trafikerar gång- och cykelvägarna. Vi som cyklar frekvent i Stockholm vet ju till exempel eländet med Västerbron och dess beläggning.
Mätningarna kommer ge en heltäckande bild av cykelvägnätet som kommer att kunna användas för olika typer av inventeringar och tillståndsbedömningar. Mätningarna kommer att utföras med hjälp av en mindre bil och ge kunskap om vilka utmaningarna är med att mäta cykelvägar.
Vi får se hur bilen kommer klara av alla bommar, betonggrisar, smala passager och alla andra hinder och problem som vi dagligen möter på landets cykelvägar. Kanske blir det en ögonöppnare hos väghållaren att få allt detta dokumenterat och omfattningen.
Det är ett konsultföretag som fått uppdraget att genomföra mätningarna. Avtalet sträcker sig över 5 år och Trafikverket räknar med att mäta in hela det statliga cykelvägnätet en gång under avtalsperioden.
För nästan 20 år sedan genomförde jag en liknande mätning av cirka 30 mil av Stockholms cykelvägnät. Vi hade varit på studieresa i Danmark och där tagit del av hur man i bland annat Odense genomförde mätningar av cykelvägar. Något liknande hade aldrig genomförts i Sverige i sådan skala.
Och i Stockholm hade heller aldrig toppbeläggningen på en cykelväg lagts om till följd av brister och ojämnheter i vägytan – utan bara lappats och lagats. Dessa mätningar ändrade på detta och ett beläggningsprogram för cykelvägarna togs fram. Det är svårt att ducka för fakta och siffror i det långa loppet.
Ska bli spännande att följa denna inventering av Trafikverkets cykelvägar, resultaten och vad det eventuellt leder till. Jag får nog anledning att återkomma om detta.
Toppbild: Magnus Håkansson