En bild säger så mycket. Bilden visar en så kallad cykelbana. Trafikverkets cykelbana. Där väljer verket att ställa en stolpe – i cykelbanan. Verket väljer också att asfaltera om körbanorna – men inte cykelbanan. Istället placeras asfaltsskarven mellan ny och gammal asfalt mitt i cykelbanan. Där den dels utgör fara vid påcykling, dels släpper skarven ständigt från sig massor av stenar som blir liggande i cykelbanan. Samt att vattenavrinningen påverkas negativt – det blir vatten stående på cykelbanan. Och ovanpå allt detta så har verket gett sin entreprenör i uppdrag att slyröja slänten – och som sen lämnar skiten kvar i cykelbanan. Välkommen till Trafikverkets cykelbana i Nollvisionslandet.
Väg 260 – Gudöbroleden. Foto: David Lindberg
Trafikverket har ett regeringsuppdrag sedan flera år tillbaka – uppdraget Ökad och säker cykling. Detta är alltså Trafikverkets syn och förhållningssätt till cykeltrafik – du kan placera och lämna vilket skit som helst i cykelbanan. Det är så här verket arbetar med regeringsuppdraget – så här ser verkligheten ut för de som väljer cykeln som transportmedel – det är långt från alla de fina orden i olika strategier och dokument. Trafikverket är i verkligheten mycket tydliga med att Nollvisionen gäller inte cykeltrafiken. Och inte är detta något enskilt litet undantag – det har Trafikverket satt i system. Klicka gärna på länkarna här nedan så blir systemfelet ännu tydligare.
Uppdaterad 2019-08-12
Fick ytterligare bilder från Gudöbroleden av några läsare. Självklart har inget hänt – felanmälningar har liten eller ingen effekt. Sly, sten, jord och annat skit ligger kvar på cykelbanan. Vi ser även tydligt gränsen mellan de olika beläggningarna, det är som att cykla på ett ständigt oljegrus. En trafikmiljö för ökad och säker cykling signerad Trafikverket år 2019.
Sly som täcker halva cykelbanan. Foto: David Lindberg
Var ska vi ställa stolpen? I cykelbanan så klart! Studerar kvalitén på beläggningen – minst sagt usel. Foto: Mathias Haas
Detta är skarven mellan de olika beläggningarna – mitt i cykelbanan. Foto: Mathias Haas
En skarv och beläggning som ständigt släpper sten från sig. Sten som blir liggande på cykelbanan. Foto: Mathias Haas
När man kör med röjningsmaskinen i dikeskanten dras allt möjligt upp på cykelbanan. Som här – en stor sten. Och den är ju lätt att se under alla förhållanden? Som tur är var fotografen en ansvarskännande person och flyttade på stenen – ett nollvisionsarbete utfört av en brukare. Foto: Mathias Haas
Relaterade länkar:
- Trafikverket arbetar för minskad och farligare cykling
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Trafikverket – det gick åt helvete
- Trafikverket briljerar!
- Cykeltrafik – något Trafikverket skiter fullständigt i
- En våt cykeldröm: Trafikverket 2.0
- Så sänkte Trafikverket snabbcykelvägen
- Hurra! Trafikverket ska sminka grisen!
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket – vill ni döda cyklister?
- Trafikverkets dubbla budskap: snöröjningen duger
- Trafikverket: Vi behöver din hjälp
- Trafiksäkerhet för bilister blir trafiksäkerhetsfara för cyklister
- Trafiksäkerhet för bilister blir trafiksäkerhetsfara för cyklister. Del 2
- Trafikverket: vi gör ingenting
- Tips till Trafikverket
- Cykling – en kommunal angelägenhet?
- Så klart vi tar bilen
- 2 + 1 – vägar och cykel
- Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken
- ”Cyklister bara klagar”
- Trafikverket bryr sig verkligen inte
- Trafikverket – att lära gamla hundar sitta…
- Att ta från de fattiga och ge till de rika
- Årstabron – svar från Trafikverket
7 kommentarer
Det mest skrämmande med detta inlägg är egentligen inte bilderna och förhållandena på cykelbanan utmed Gudöbroleden. Det är självklart illa nog. Men det som verkligen tar andan ur mig och visar på allvaret, omfattningen och det fullständiga haveriet är ju alla relaterade inlägg. Inte ett enskilt fall, inte ett litet misstag utan som du säger – ett fullständigt systemfel och katastrof. Som att inblandade individer på Trafikverket och deras entreprenörer fullständigt skiter i cykeltrafik och vad de utsätter människor som cyklar för. Skrämmande cynism och så fruktansvärt oprofessionellt. Sorgliga yrkesmän.
Alla gamla vägar som haft vägren på bägge sidor och som nu byggs om till 9-metersvägar är ju även de ett skämt, ett exempel är vägen mellan Söderhamn och Bollnäs, R50, som byggs om till 9-meters, där fanns vägren, men nu är det väl tveksamt om det är 20 cm utanför strecken. Jag kände mig lite säkrare när jag hade vägren att hålla ut på, men nu måste jag ut i trafiken om jag skall cykla den vägen.
Hög tid att ta ifrån Trafikverket allt ansvar för motortrafik (Det byggs motortrafikleder som inte behövs när vi ska minska motortrafiken), järnvägstrafik (tja, ni vet) och cykeltrafik (se ovan).
Man behöver också revidera ASEK, allmän samhällsekonomisk kalkyl eller dess ingångsvärden), som motiverar fler och breddade motortrafikleder. Möjligen kan den ersättas med VMT:
http://opr.ca.gov/ceqa/updates/sb-743/
Såga ned stolpen någon natt och lägg den i körbanan. Det krävs aktivt motstånd mot alla dumheter de utsätter oss för.
Snacka om värdsligt problem. Skippa gubbräsern och köp en dämpad mtb så kommer du fram. Känns lite skitnödigt
Ja du ”Bekymrad”, med den logiken kan vi ju dra ner standarden och kvalitén på vägunderhållet, spara en jäkla massa pengar och säga åt alla som kör bil att skaffa ett terrängfordon. Det verkar ju intelligent…
Deppigt detta med Trafikverket och cykel. Där vi bor har kommunen åtminstone gjort ett försök att hålla drift och underhåll på cykelvägar i okej skick runt Trafikverkets vägar. Men så fort man kommer in på de vägar där Trafikverket har ansvar är det som ett skärm, hål, sprickor, grus, oseriös vinterväghållning, vägar som är helt lämnade åt sitt öde. Vi har kontaktat Trafikverket som säger att de är medvetna om underhållsbehov men att det inte finns pengar. Hur ska man som vanlig skattebetalande medborgare agera då egentligen. Funderar på att återkomma till dem med frågor om hur deras underhållsnivå går ihop med cykelstrategi och vem som är ansvarig för budgeteringen och om det finns någon underhållsplan.