Det kunde ett barn ha räknat ut. Men uppenbarligen inte ni. Ni påstod att ni tagit fram en lösning och lovat att nu skulle snömassorna från vägen inte längre vräkas upp på gång- och cykelvägen. Lösningen skulle vara: ”långsamplogning”.

Men det gick som sagt åt helvete – direkt. Exakt som jag förutspådde. Så eländet för de som går och cyklar på era gång- och cykelvägar fortsätter – år efter år…


Roslagsvägen/E18. Foto: David Rejdemyhr

Utan att vi ens kan se en vilja eller ansträngning från er sida att försöka komma till rätta med de eländen ni skapar för gående och cyklister. Och så här ser det ut i hela länet där ni är väghållare – ni fixar körbanorna genom att vräka upp snömassorna på gång- och cykelvägarna. Och låter massorna ligga kvar där:


Huddingevägen. Foto: Mikael Jonsfjord


Huddingevägen. Foto: Joakim Törnros


Ältavägen. Foto: Kjell Andersson


Järlaleden. Foto: Kjell Andersson


Huddingevägen. Johan Lund


Gudöbroleden. Foto Hampus Berg


Uppsalavägen/E4. Foto: Mats Jungar


Uppsalavägen/E4. Foto: Mats Jungar

Ni vägrar alltså att göra hållbara, säkra och funktionella lösningar för de som går och cyklar. Trots ett regeringsuppdrag som handlar om ökad och säker cykling. Lösningar som handlar om skärmar mellan vägen och gång- och cykelvägen så inga snömassor kommer upp på gång- och cykelvägen. Eller att plogningen mellan väg och gång- och cykelvägen samordnas – så som ni samordnar plogningen med flera fordon på vägarna. Men inget av detta har ni för avsikt att ens försöka göra. Ni rycker på axlarna och menar att gående och cyklister får gilla läget – på grund av er ovilja och inkompetens att åstadkomma säker framkomlighet.

I sanningen ett arbete för hållbara transporter och Nollvisionen. Skäms på er.

Relaterade inlägg:

Share.

10 kommentarer

  1. Svaret var något bättre än det jag fick 2016 när jag påtalade ett liknande problem på cykelbanorna på Älvsborgsbron i Göteborg. GC-banorna såg då ut precis som på bilderna du tagit.
    ”Åtgärder vid snöoväder:
    · Måndag kväll drog ett kompakt snö område in över vårt område.
    · Vid liknande väderlek prioriteras bilkörbanans åtgärdande med de resurser som finns i området
    högre än GC väg av det självklara skälet, att det färdas ca 80 000 fordon över Älvsborgsbron/dygn,
    inkluderar ett stort antal bussar i lokaltrafik.
    Självklart ska inte GC banan glömmas bort och det gjordes den inte heller, den har plogats.
    · Scenariot efter detta snöfall blev att på körbanan mot räcket mellan körbana och GC väg
    bildades mycket stora plogvallar, av mängden snö som föll. Dessa snövallar måste prioriteras
    och tas bort, då dom inkräktar på Älvsborgsbrons körbanebredd.
    Vi har till att börja med varit tvungna att trycka snön från körbanan in på GC banans yta.
    Just nu pågår arbetet med att få bort snön på GC banan och detta arbete har pågått ett antal timmar.
    · I rådande förhållanden kan vi inte hantera situationen på annat sätt.
    Vi måste i rådande situation prioritera åtgärderna och
    jag hoppas att alla cyklister har förståelse och tålamod med detta.”
    Det följde även med någon policy om att cykelbanorna minsann också ska plogas, men det gällde alltså inte vid ”snöoväder”.

  2. Tänk om de anställde färre socialamediermänniskor och fler utförare. Det är många idag som tror att det är på nätet det händer, men skattepengar gör mer nytta i verkligheten. Tack Krister för fortsatt kamp.

  3. Vad svaret på detta, om något, blir är ju ganska givet ” I det extrema väderläge vi haft i stockholmsområdet de senaste dagarna…”
    Känns som debatten på ngt sätt måste upp en nivå. Att vi arga pendlarcyklister postar bilder hjälper inte.

  4. Trafikverket-härdsmälta!! efter det senaste snöfallet i stockholm rådde fortfarande på tisdagskvällen brist på bra och effektiv snöröjning i stan, slarvigt röjt vid övergångställen och dyligt. nödtorftig röjt på lokala vägar , gångbanor och cykelstråk över hela stan. Jag tror alldrig jag sett så få maskiner ute som nu, Och de jag sett har varit ute i helt fel tidpunkt, man måste lära sig att vara ute i rätt tidpunkt och röja snö så man från början får bra förutsättingar att bibehålla bra standard på lokala vägar gångbanor och cykelstråk/banor. struntar man att röja 5-6 cm fuktig nysnö blir det tillslut som en puckelpist/tvättbräda som sliter på maskiner , cyklar och skapar olyckor. Jag tror att makthavare och utförare av snöröjningstjänster idag inte har den kompetens som krävs, och dessutom så är avtalen om snöröjningstjänsten så snåla att man chansar och gör allt för att spara pengar.

  5. per-olof.kjellberg@telia.com on

    Kan bara säga att vi på en ö i innerskärgården (Tynningö), har betydligt bättre snöröjning än vad jag såg när jag var och körde runt med bilen i Enskede, Johanneshov o Årsta igår. Hade varit förenat med livsfara att cykla där, var svårt nog med fyra hjul och fyrhjulsdrift. Såg inte att det överhuvudtaget var plogat på vare sig gång eller cykelbana heller. 🙁

Leave A Reply