”Vintercyklister är gnällspikar” – Så börjar ett gemensamt pressmeddelande från Trafikverket och Trafikkontoret i Stockholm som nu tröttnat på allt gnäll från vintercyklister på snöröjningen.

Freij Matsson, pressansvarig på Trafikkontoret:

”Stadens cyklister är alltför gnälliga och inte särskilt tekniska på cykeln. Därför tar vi nu detta grepp och hjälper dem att bli skickligare cyklister så att de ska kunna ta sig fram på vintern – för det är inte något fel på snöröjningen.”

Darin Larsson på Trafikverket är av samma uppfattning:

”Det verkar som att cyklisterna mest är lata och bekväma. Trafikverket kämpar på med snöröjningen och är mycket nöjda med resultatet så det är inte där det brister. I Göteborg är cyklisterna inte alls lika mesiga, så där har vi mycket att lära.”

Vad staden och Trafikverket nu tänker göra inför nästa vintersäsong är att anlita en av landets bästa cyklister i cykelcross – Åsa Erlandsson från Göteborg – och erbjuda Stockholms cyklister en praktisk cykelutbildning så att de bättre ska klarar snö, is, halka, grus och sand. 

Åsa Erlandsson – göteborgaren som ska lära stockholmarna att cykla Foto: Luca Mara

”Det är jättebra. Många cyklister gnäller för mycket, de behärskar inte sin cykel och är på tok för bekväma. Det är faktiskt bara att hoppa ur sadeln, ta cykeln på axeln och springa över snöhögen och sen hoppa tillbaka i sadeln – inget märkvärdigt alls! Och är det fullt av snömodd på cykelbanan är det bara göra som jag gör på cykelcrosstävlingar i sanden i Holland. Fullt ös! säger Erlandsson.”

”Man måste vara beredd på att slita och bli lite skitig. Cykellivet är inte en dans på rosor. Här tycker jag faktiskt att cyklisterna i Göteborg är bättre än i Stockholm. De är tuffare och gnäller inte hela tiden. De har skills!”

Hon anser också att genom att bli en bättre cyklist tekniskt sett får man fördelar året om.

”Färdigheterna på cykeln kommer ju inte bara till nytta under vintern, utan du har även nytta av dem resten av året, då du ska hoppa över betonggrisar, grindar, kantstenar, containrar, bilar och annat som hela tiden finns på cykelvägarna.”

Tillsammans har Trafikverket och Trafikkontoret tagit fram ett utbildningsmaterial där Erlandsson visar hur man tar sig fram med cykeln. Det finns inga hinder, bara möjligheter (och slappa cyklister):


Inför hindret kliver Erlandsson snabbt och enkelt av cykeln,
tar sedan tag i ramen och svingar upp cykeln på axeln och springer! Hur enkelt som helst, inget stoppar en duktig och vältränad cyklist!

Möter du sedan mindre hinder i form av kantstenar, betonggrisar och dylikt är det bara att göra ett kaninskutt över hindret:

Kaninskutt – Åsa Erlandsson style! Snart något varje Stockholmscyklist klara av!

Avslutningsvis är inte snömodd och annan sörja på cykelvägarna några större problem. Där handlar det enligt Erlandsson bara om att ge järnet. Så som hon gör på cykelcrosstävlingar i den holländska sanden:

I dessa situationer brukar Erlandsson lyssna på den goa gamla Rallylåten ”Bit ihop och kom igen da!”

Håll utkik efter stadens utbildningstillfällen framöver om du vill ha möjlighet att träffa och lära av Åsa Erlandsson och bli en mycket bättre cyklist – en cyklist som enkelt och säkert forcerar varje snöhög och hinder på cykelvägen.

Slut på fladder

Men enligt Trafikverket och Trafikkontoret behöver stadens cyklister skärpa sig på ännu en punkt. Cyklisternas klädsel är inte på långa vägar särskilt lämplig när man cyklar och kan direkt orsaka olyckor.

”Nu måste det bli ordning och reda. Vi behöver få bukt med alla dessa olyckor då klädesplaggen fastnar i hjulen. Det är alldeles för lite tajta lycrakläder bland Stockholms cyklister, säger Freij Matsson.”

Därför kommer staden nu införa klädkrav för cyklister i den lokala ordningsstadgan. Från och med 1 maj 2015 blir det krav på lycrakläder i innerstaden, och från och med 1 april 2016 är det tempodräkt som gäller i hela staden.

För att underlätta för stadens cyklister har Trafikkontoret tagit fram en cykeltröja i lycra med hög synlighet. Tröjor kommer att börja delas ut av ansvariga politiker och tjänstemän på cykelbanorna under nästa vecka, tröjan kan även beställas gratis på stadens hemsida. Här kan ni se ett smakprov på den fina cykeltröjan som snart alla cyklister i Stockholm måste bära:


Den gula ledartröjan, snart på alla Stockholmscyklister! Foton: Luca Mara

Vi passade på att fråga landets ledande cykelforskare Anna Niska, Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI), om denna åtgärd.

”Jag tycker det är bra att Stockholm tar detta steg. Alltför många cykelolyckor beror på fladdrande kläder. Det bästa vore om Transportstyrelsen och Trafikverket tog fram ett lagförslag för hela landet som förbjuder fladdriga kläder när man cyklar. Här är motions- och tävlingscyklisterna ett bra föredöme. VTI har även lämnat rekommendationer på vilka färger som är bäst på kläderna vad gäller synbarhet och säkerhet.”

Vi frågade även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) om åtgärden.

”Jag tycker det är bra att Trafikkontoret har gjort ett så grundligt arbete och att vi nu inom kort tar krafttag vad gäller framkomligheten för cyklister och cykelolyckor. Det ska bli roligt att dela ut tröjor till cyklister nästa vecka. Jag hade dock önskat lite mer grönt i tröjorna, men här får vi lägga partifärgerna åt sidan och lyssna på VTI och forskarna som vet bäst.”

Från Bicyclings sida kan vi bara instämma, och vi ser fram mot cykelutbildningarna och att få se stora och gula cykelklungor i staden inom kort. Gula ledartröjor överallt för det ledande transportsättet! Förhoppningsvis följer andra städer efter inom kort.

Relaterade inlägg:

Share.

24 kommentarer

  1. P-G Fahrbring on

    Den bästa cykel artikeln på länge som skrivits i någon cykeltidning.
    De här tipsen borde man redan i förskolan lära ut till barnen då blir cykling i vuxenlivet som en dans bland rosor. Kanske trafikverket nu på allvar tagit cykelproblemen på allvar

  2. lars johansson on

    Kul första april skämt! Apropå Folksams betygssättning av cykelbanor: Cykelpendlat februari Nacka Danderyd och finner att båda kommuner sköter snöröjning mycket bra. Däremot Stockholm stad usel, ffa avsnittet framför Universitetet med spårig isig cykelbana. Anmält det på nätet men får då svar , av Johanna no reply på synpunktsportalen att trafikverket sköter sträckan! Kanske borde man anlita Danderyds kommun i stället. Lars J

Leave A Reply