Trek slår nu ihop sin klätterhoj Emonda med sin aerohoj Madone och skapar i detta nya åk en både snabb och lätt historia.

Trek har länge haft tre olika landsvägscyklar i sin portfolio. Den snabba aerocykeln Madone, den lätta klätterhojen Emonda och komfortracern Domane. Den fyndige noterar att alla dessa namn är anagram av varandra. Nu vaskar man alltså Emonda och skapar istället en lätt Madone.

Som hastigast fick jag testa den en kortis nu i våras och min första reflektion är att jag nu äntligen kan köra på en Trek. Jag har nämligen alltid haft svårt för att köra på Treks landsvägscyklar då jag alltid hamnat mellan storlekar och varit begränsad av deras inbyggda sadelstolpar. I den här nya modellen så går man från 8 till 6 storlekar, mest troligen i ett drag att få ner kostnaderna. Trek menar dock att detta leder till ett liknande spann i storlekar och för egen del så hamnar storleken M/L mitt i prick. Storlekarna XS, S, och M kommer den kortare 0mm offset sadelstolpen. Storlekarna ML, L, and XL kommer nu med den längre sadelstolpen och även där i 0mm offset.

Men storlekarna är ju bara en detalj i sammanhanget. För det är andra saker som är helt nytt såklart. Nya Madone kan som lättast väga in på 6.8 kilo, men det är såklart när den är kittad till max och redo för rejs av teamet. En Madone SLR 9 AXS generation 8 väger 7.0 kilo i konsumentversionen. Ramvikten för en ML Madone SLR Gen 8 i MaIe Gloss/Carbon Smoke hamnar på 796g och gaffeln på 350g. Nya Madone ska alltså vara lika lätt som tidigare Emonda men 380 gram lättare än Madone generation 7. Nyckeln har varit en ny och starkare kolfiber OCLV 900 som är upp till 20% starkare än OCLV 800.

Tidigare erbjöd trek sina cyklar i två olika geometrier, ex H1, H2 eller H1.5 men ny heter det rätt och slätt “Road Race” vilket i praktiken innebär en aggressiv rejsposition.

Mitt teståk, en SLR 7

Istället för att kika på enskilda rör har man nu kollat på hur ram + flaskor beter sig som helhet och landat i nya rörformer. Den ska vara precis lika snabb som förra Madone och 77 sekunder snabbare än Emonda. (cykel, cyklist och flaskor mätt vid helt rimliga 200W)

En liten del av detta är såklart tack vare de nya aeroflaskorna (4 watt snabbare) Även om de är coola så är de inte så praktiska för att de måste verkligen hamna exakt rätt i stället för att man ska få ner dem. Flaskställen funkar dock för vanliga runda flaskor med.

Det nya kolfibret är inte bara starkare utan även mer ”compliant” alltså mer följsamt men samtidigt styvt. Ordet compliant har ingen bra svensk motsvarighet men man kan tänka på det som hur förlåtande en ram är. Att göra en styv ram är inget svårt, men att göra den både styv och bekväm är en annan historia, och det handlar väldigt mycket om vilket kolfiber man använder var i en ram. På pappret har denna nya Madone 80% mer ”vertical compliance” jämfört med Madone gen 7 och 24% mer än Emonda.

Nya styrkombon RSL Aero har samma reach, flare och drop som tidigare men är nu mer slimmad och lättare.
Gen 8 kommer med samma bekvämlighetsökande IsoFlow teknik som tidigare, men tack vare nämnda nya kolfiber är den både lättare och mer ”compliant”

Madone SL 6 och uppåt kommer alla med 28 däck som är redo för slanglöst. Men det finns plats för 32 mm däck.

Madone har ett UDH växelöra, alltså en universal derailleur hanger.

Madone kommer precis som tidigare i en SLR version och en SL version, men vad är då skillnaden?

Jag fick aldrig chansen att testa Madone gen 7 men körde en hel del på gen 6. Och skillnaden är såklart enorm. Gen 6 var ett riktigt monster på platten och i vinden, en ren och skär aeronjutning och en spurtmaskin av rang, men tung var den och knappast mångsidig. Jag har heller aldrig varit ett stort fan av Emonda, den har på något sätt känts lite klumpig, i brist på bättre ord. En fördel och tanke bakom hela sammanslagningen är att man nu slipper välja mellan ytterligheterna lätt eller aero. Personligen tycker jag denna nya Madone tickar alla viktiga boxar. Snabb, lätt, snygg och bekväm, vad mer kan man begära?

Share.
Leave A Reply