Lättare, mer slaglängd, flackare gaffelvinkel och en ny IsoStrut gör andra generationens Trek Supercaliber mer kapabel än någonsin, men det är en cykel som kräver sin åkare.
Hela idén med Supercaliber är att skapa en perfekt kompromiss mellan en lätt snabb hardtail och en förlåtande heldämpad mountainbike. Så man får en cykel som är så effektiv det bara går på klättringarna men samtidigt funkar på stökiga utförskörningar. Det här är kanske ytterligheter som få av er ger sig i kast med, i alla fall på en vanlig runda men det är precis det som behövs på dagens världscupsbanor. Samtidigt är Supercaliber kanske något av det mest perfekta man kan ha på svenska långlopp och Cykelvasan. Lopp som går fort och där man vill ha trampeffektivitet men samtidigt något dämpat och förlåtande som ska vara bekvämt under långa timmar i sadeln.
Uppdaterat i denna generation 2 är mer slaglängd både fram (110mm) och bak (80mm). Generation 1 hade 100mm resp 60mm. Gaffelvinkeln är nu flackare och landar på 67.5 istället för 69. Reachen är 10mm länge i storlek large och ramen kommer nu i två olika kolfiberversioner, SLR (1800 gram)och SL (2030 gram). Angående slaglängden bak så tillkommer förresten några millimeters genom det flexande sadelstaget. Hur mycket beror på cyklistens vikt, men landar på runt 3-5 mm (räknas alltså inte in i de 80 redan nämnda millimetrarna) Nu är även dropperpost standard på alla modeller, äntligen säger vi.
Vår testcykel, SLR 9.9 AXS är verkligen crème de la crème och Trek har inte sparat på krutet det minsta. Prislappen hamnar därefter och ligger på 141 599 riksdaler. Billigaste versionen 9.6 hamnar på något mer hanterbara 49 299 kronor.
Hos 9.9 får man en RockShox SID SL Ultimate gaffel, Bontrager Kovee RSL kolfiberhjul, SRAM XX SL Eagle AXS T drivlina, integrerad styrkombo i kolfiber. Vikten i storlek medium landar på ynka 9,45 kg.
Ni kanske har sett på Världscupen i XCO eller XCC, om inte annat för att följa Jenny Rissveds framfart. Hack i häl på henne hittar man allt som oftast Jolanda Neff på just en Supercaliber. För de flesta andra dödliga är utförslöporna på dessa banor mer att likna vid det man på hemmaplan skulle kalla enduro. Men det är ändå för dessa banor som Supercaliber är byggd, men det kräver en cyklist som vet vad hen sysslar med. 80/110 mm slaglängd och en slopad styrstam är inte det mest förtroendeingivande när man har ett dropp och en stenkista framför sig. En cykel med mer slaglängd kommer inte kräva samma tekniska förmåga och den kommer delvis per automatik vara mer förlåtande. Så är du ute efter en hoj som mer obehindrat flyter fram över stigen och du inte har superbråttom upp för backen ska du kanske snarare kika på en Top Fuel eller Fuel EX som båda tangerar eller faller mer inom stigcykelsegmentet.
Om du däremot är ute efter en cykel som bjuder in till QOM/KOM slakt på uppförsbackarna och samtidigt klarar sig bättre än man tror utför, alltså trots dem modesta slaglängden på 80 mm, eller vill ha en riktigt vass och lätt XC raket för alla våra långlopp, ja då är Treks Supercaliber en av de bästa och mest kapabla XC cyklar som finns.
.