Trek har nu på allvar tagit klivet in i den rejsiga delen av gravelsegmentet med den lätta, snabba och otroligt kapabla Checkmate. Den levererar i kvadrat och är tveklöst en av de mest tävlingsorienterade grushojarna vi testat.

I våras slog Trek ihop landsvägscyklarna Emonda och Madone till en cykel (Madone), men på grus har de nu gjort tvärtom och här får nu mångsidiga Checkpoint sällskap i en betydligt rejsigare Checkmate. Att gravel nu drar åt olika håll där det ena är rejs och det andra är mer äventyr och bikepacking är väl inget vi egentligen behöver poängtera längre och även om nya Checkmate är byggd för det första är den mångsidig nog att även funka för det senare.

”Checkmate SLR 9 AXS är vår snabbaste och lättaste gruscykel som är byggd för att jaga pallplatser längs utmanande vägar” Så låter det när Trek själva beskriver detta vrålåk. Vi kan inget annat än hålla med. Vågen visar 7.7 kg i storlek M/L (utan pedaler). Den rejsiga geometrin och aeroattributen gör att den levererar likt en landsvägshoj på snabbare grus- och asfaltspartier. Samtidigt är den väldigt lekfull och responsiv på tekniska stigar. Checkmate levererar överraskande bra på flera plan och oavsett arena är det här en hoj gör sig bäst med fart. Nu är Checkmate kanske mest designad för långa platta rejs som Unbound men den gör sig nog precis lika bra på alla svenska tävlingar på grus. Den lätta vikten skulle göra sitt för alla de 2200 höjdmeter man får ihop på exempelvis Dalsland Gravel Race.

Jämfört med Checkpoint har Checkmate kortare hjulbas, kortare kejdestag och lägre stack, en mer aggressiv sittställning alltså, som kräver mer av åkaren och är något som kan ta ut sin rätt om man siktar på riktigt långa dagar i sadeln.

Checkmate har Treks minst sagt beprövade dämparteknik IsoSpeed, som ger den annars så styva ramen förlåtande egenskaper och gör långa dagar i sadel snäppet bekvämare.

Här finns det utrymme för upp till 45 mm breda däck. Vilket täcker de flesta grusiga behov om du frågar oss. (Checkpoint tar upp till 50mm) Däcken som sitter på, ett par Bontrager Girona levererar lågt rullmotstånd och bra kurvgrepp, dock kommer de lite till korta på riktigt leriga och hala stigar. Men hellre bra på det första än det senare. Notera även det dolda fästet för stänkskärmar, inte det vanligaste på en cykel som primärt är byggd för att tävlas på.

Ramen är i Treks 800 Series OCLV kolfiber, vilket är snäppet under deras vassaste 900 som man hittar på nya Madone. Styvt och lätt är bara förnamnet. En val tilltagen konstruktion kring vevpartiet gör även sitt för styvhet och kontroll. Lättheten och styvheten är faktorer som gör den lekfull i skogen.

Fästen..

….fästen…

…och ännu mer fästen! Här sticker verkligen Checkmate ut. För Trek har ströslat ramen med så mycket fästen att alla plupparna ser ut som garnityrer på ett bakverk, i positiv bemärkelse alltså. Nu är dessa såklart gjorda för rejsiga väskor där man kan gömma energi och annat om man ex vill ta sig an The Traka, snarare än en trek runt jorden. Men så länge man använder och belastar fästena med förstånd är det ett välkommet tillskott på en tävlinghoj.

Checkmate har inte samma integrerade förvaring som Checkpoint eller Domane. Skälet, enligt Trek själva, är att de som tävlar menar att det är snabbare att komma åt verktyg och annat i externa väskor. Vi tänker att det är relativt till hur de är placerade, men så som de ser ut på nämnda hojar är vi benägna att hålla med. Där behöver man ta bort flaskan, öppna luckan, dra ut en förvaringskorv och gräva i korven, och sen göra allt i omvänd ordning när det ska tillbaka. Jagar man sekunder spelar det såklart roll.

Det är inte bara snyggt, aero och snabbt, det är väldigt bekvämt med: Treks integrerade styrkombo Aero RSL. Tumme upp för Srams nya RED AXS XPLR reglage, kanske de bekvämaste vi upplevt från Sram.

Drivlinan: Srams 13 delade RED AXS XPLR upplevs som smidigare än exempelvis Transmission och har här även inbyggd effektmätare, för cykeln är ju byggd för rejs. Den 13 delade kassetten bjuder dessutom på ett rejält spann utan stora hopp mellan växlarna.

Under en liten lucka gömmer sig bulten till sadelinfästningen. Det är snyggt och smidigt men kanske att det är en snudd överjobbat från Treks ingenjörer?

Till skillnad från Checkpoint, som kommer i en hel radda versioner och till och med i relativt billiga aluversioner (billigaste kostar 16 000), så kommer Checkmate bara i två riktigt dyra versioner. Denna testade SLR 9 går loss på 130 000 och en SLR 8 och 7 för 110 000. Så att Trek inte har en lite billigare version, ja det är väl denna cykels främsta akilleshäl just nu. Men vi gissar att det kommer fler versioner framöver (?)

Checkmate är ett välkommet tillskott i Treks cykelstall. För nog har det saknats en tävlingsorienterad grushoj från ett cykelmärke som annars bjuder på rejs inom alla övriga segment. Även om jag inte fått chansen att tävla på den så han den följa med på flera snabba träningsrundor nu innan vintern slog till och det är nog en av de vassaste, snabbaste och roligaste gruscyklarna vi testat.

Share.
Leave A Reply