När den första versionen av Ares-skon lanserade 2021 hade Specialized ett tydligt mål: att skapa den snabbaste och mest kraftöverförande sko man någonsin gjort. Fyra år senare är uppföljaren – S-Works Ares II – här, med ny design, uppgraderad passform och flera tekniska förbättringar som siktar mot att överträffa inte bara föregångaren, utan även konkurenterna.

Innan du läser vidare är lite transparens på sin plats. Den första generationen av Ares som var uppbygd kring en omslutande strumpa var något av en vattendelare bland alla cykeltyckare. Var den gräsligt ful eller kul och innovativ? Hur det än låg till med estetiken så var det för min del (tillsammans med Shimano S-phyre) de skönaste skor jag någonsin kört, och fortfarande kör, i. Skon sitter som en smäck på just mina fötter och den där sockan gör att skon sitter skönare än många andra skor, utan att man behöver dra åt dem.

Första generationen av Ares

Den nya modellen bygger vidare på Specializeds Body Geometry-teknologi, som tagits fram i samarbete med biomekaniska experter och med hjälp av över 100 000 fotskanningar via Retül-systemet. Resultatet är en helt ny läst med bredare tåbox och naturligare fotform – något som ska minska trycket i framfoten med upp till 44 % och samtidigt öka kontaktytan med 20 %. Det gör att skon passar särskilt bra för cyklister som tidigare upplevt smärta eller domningar under längre pass. Lite mer tekniska detaljer om skon kan ni läsa här.

Rent visuellt ser skon alltså mer ut som en barfotasko. För min fötter som hamnar under segmentet normalbreda är dock känslan ingen självklar uppenbarelse. Om Ares I satt perfekt från första stund så behöver Ares II lite mer tid med mina fötter för att hamna på plats. Sockan på Ares I gjorde även att skon satt sömlöst över foten. Ares II har en styvare tunga med kanter som behöver lite tid för att lägga sig rätt över foten.

Sulan är fortfarande tillverkad i en extremt styv kolfiber, vilket gör att kraftöverföringen är i absolut toppklass. Enligt Specialized ska skon, i rätt kombination med deras inlägg och fotstöd, kunna generera upp till sju watt extra effekt jämfört med traditionella landsvägsskor. Det är kanske inte en revolution för motionären, men för tävlingscyklister kan det vara skillnaden mellan pallen eller publiken.

Snörningen är ett kapitel för sig. Dubbel BOA Li2‑snörning i en triangulär layout ger ett jämnt, stabilt grepp över hela foten utan att skapa tryckpunkter. De nya BOA-vreden i aluminium känns såklart lyxigare än föregångarna som var i plast. Materialet i ovandelen är perforerat hela vägen runt, tillsammans med ett generöst luftintag under tårna känns skon välventilerad och sval.

Hälkappan har också fått sig ett lyft. En styvare, något smalare konstruktion och ett ordentligt hällås gör att foten sitter ordentligt på plats även vid explosiva ryck och spurter.

Vikten ligger på strax under 280 gram per sko i storlek 43 och finishen är som alltid från Specialized uteslutande premium. Skon finns i vit, svart eller den betydligt mer vågade Green Gecko. En stor fördel med denna nya version är att den kommer vara betydligt lättare att håla ren och vit. Meshen i strumpan hos föregångaren må ha varit skön, men vit höll den sig inte många pass och ren är den omöjlig att få.

Specialized själva positionerar Ares II som en kompromisslös tävlingssko och jag kommer inte säga emot. Det här är en sko för cyklister som vill ha maximal prestanda, bästa möjliga passform och avancerad biomekanik i varje tramptag. Framförallt för den som har något bredare fötter. När skon lanserade låg priset på närmare 7000 kr, idag närmare 5500. Då föregångaren var ett sånt underverk och att en pallplats på ett landsvägslopp är lika avlägset som en miljardvinst på lotto är prislappen kanske inte helt motiverad ur mitt perspektiv. Så för den som vill ha något mer allround eller inte vill lägga en månadshyra på ett par cykelskor finns det andra alternativ. Men om du jagar watt, pallplatser, KOM/QOMS och Ares II passar både din plånbok och fot, eller om du helt enkelt bara vill ha det bästa, ja då är är Ares II ett närmast självklart val.

Share.
Leave A Reply