Det har nu gått fem år sedan Sram lanserade eTap Red AXS och nu är det dags för en ny förfinad generation av denna banbrytande komponentgrupp.

Det har ju prasslat en helt del om vad Sram har på gång ett tag nu och den här nya gruppen har synts på proffsens hojar under hela våren. Så någon hemlighet är det kanske inte. I sista minuten fick vi hem en hoj från norska Fara med nya Sram RED, så vi har fått känna på den som hastigast.

Fara F/Road

Ska man sammanfatta nya Sram RED AXS är det med orden, lättare, enklare och smidigare. Nu väger en komplett grupp 2496 gram, vilket gör den till den lättaste elektroniska växelgruppen på marknaden.

Helt nya reglage

Mest jobb var man tveklöst gjort på reglagen, det är här man hittar flest förändringar. De är mer slimmade och har en helt annan ergonomi. Själv får jag nu plats med alla fyra fingrar bakom bromsreglaget. Bromsar man från hoodsen behöver man nu enligt Sram 80% mindre kraft för att bromsa, något som gör att det nu verkligen räcker med ett finger på bromsen. Motsvarande siffra om man har händerna i dropsen är 33%. Det är även i reglagen man skalat mest vikt och de är 83 gram lättare än föregångarna.

Nyckeln till förändringen ligger under höljet och hur hydrauliken rör sig. Notera även hur mycket större själva växelknappen blivit.
Reglagen har fått en ny liten knapp, med den kan man antingen styra växlarna eller sin dator (ANT+)

Det är fint att även Sram nu lagt till en extra knapp i sina hoods, hur vettig placeringen är kan dock diskuteras. Knappen är verkligen liten och det är inte helt lätt att komma åt den med tummarna, i synnerhet för dem med lite mindre händer.

Helt nya bromsar och nya skivor

Såklart har man även ritat om bromsarna. Framförallt är skivorna styvare vilket ska minimera skrap, de är även lättare. Man har även flyttat kolvarna så de kommer åt längre ner på skivorna.

Ny framväxel som är smalare och har fått tajtare förning för att få till snabbare växling. För att motverka kedjeskrap är den nu även självjusterande och har en så kallad ”auto trim” funktion. Samma framväxel funkar till alla vevpartier i serien (46/33T, 48/35T, 50/37T, 52/39T, 54/41T och 56/43T)

Bakväxeln är 16 gram lättare, kompatibel med både 1x och 2x drivlinor och 10-28T till 10-36T kassetter. Växeln har fått större pulleys för effektivare kedjeförning. Växlarna är bakåtkompatibla med förra generationens batterier.

Vevpartiet kommer i kombinationerna 50/37T, 48/35T och 46/33T och längderna 160 (Ny), 165, 167.5, 170, 172.5, och 175 mm. Väljer man en version med effektmätare är denna nu mer integrerad än tidigare. Den är dubbelsidig och har en noggrannhet på 1.5 +/-%.

Tajta växlingar eller brett spann? Nu kommer kassetten i versionerna 10-28T, 10 30T, 10-33T och 10-36T där det sistnämnda kanske passar bäst till ett 1X system. Till detta en ny kedja som är snäppet lättare och ändå (enligt Sram såklart) starkare.

Share.
Leave A Reply