Den växande marknaden för elcyklar börjar fragmenteras mellan dem som vill ha maximal batterikapacitet och dem som vill att deras elcykel ska bete sig mer som ett vanligt muskeldrivet dito. Merida tar sig idag ann båda ytterligheterna. Här är vårt test av den senare – eONE-SIXTY SL, ett av de mesta kapabla elåken vi testat, men det beror lite på vilken modell man väljer.

Med en lättviktsram i kolfiber, 160 mm fjädring och en konstruktion som kombinerar prestanda med låg vikt, stökar eONE-SIXTY SL om gränsen mellan konventionell och assisterad cykling i ett åk för den som vill ha lite extra boost på turen, den bästa av två världar enligt Merida.

Tänk dig en endurohoj, lägg till elassistans och ca fem kilo, där har du nya eONE-SIXTY SL. Assistansen kommer från Bosch SX-modell med med 55 Nm, tillsammans med ett helt integrerat 400 Wh-batteri (som går att utöka med 250 Wh med) Totalvikten för den lättaste versionen 10K ligger på cirka 19,5 kg.

Notera här att bilderna på mig är på en röd eONE-SIXTY SL, den billigaste versionen och de övriga är på eONE-SIXTY SL 10K, den dyraste, jag ska återkomma till skillnaden.

Flexstay-tekniken innebär att Merida tagit bort en pivotpunkt i länkaget, något som ger mindre underhåll och lägre vikt. Den är justerbar för att fungera med 29″ hjul eller en ’mullet’-inställning utan att ändra geometrin.

Geometri
Styrvinkeln ligger på 64.0° och sadelvinkel på 78.6° och en reach på 466 mm (size Mid). Precis som på storebror eONE-SIXTY, har denna ett kort sadelrör med en ”long travel” dropperpost. Det gör att man kan välja lite mer fritt mellan olika storlekar och gör att cyklister kan gå upp i storlek (för mer stabilitet) eller gå ner i storlek (för mer smidighet) utan att begränsas av otillräcklig sadelhöjd.

Snyggaste Meridan vi skådat, kan vara så!
Även den som kör slanglöst bör ta med en slang, eller hur…

Här med både rangextender och integrerad bakskärm

Hjärtat
Hjärtat i den nya eONE-SIXTY SL är Boschs senaste Performance Line SX som väger strax under 2 kg, vilket hjälper cykeln att nå målvikten på 19,5 kg. SX har 55 Nm vridmoment med en toppeffekt på 600 W. (motoreffekten är fortfarande 250 W)

10K har Srams mycket kraftfulla Mavenbromsar.
Redigt kedjeskydd, och notera hur AXS batteriet är ersatt av en kabel som går till det centrala batteriet.

Rött eller grönt piller?
Jag testade den billigaste versionen som heter 6000 ”back to back” mot den dyraste som heter 10K. Skillnaden ligger såklart i komponenterna, den dyrare har kolfiberhjul från FSA, SRAM Maven bromsar och XX transmission drivlina, ett kolfiberstyre från Race Face och Fox Float Factory dämpare. Den betydligt billigare versionen har aluhjul, alustyre, Shimano Deore och Marzocchi Z1 dämpare. Däcken är dock desamma för alla modeller, ink 8000 modellen som inte nämns ovan. Viktmässigt skiljer det sig bara ett drygt kilo mellan modellerna. På exakt samma stigar så beter sig dock cyklarna förvånansvärt olika. För visst är det något med kolfiber ändå, 10K känns direkt mer responsiv och lekful. Nu kanske det passar just min åkstil och det jag är van vid. Men smakar det så kostar det och den dyrare modellen är kostar nästan dubblett så mycket som eONE-SIXTY SL 6000 som går loss på ca 7000€. Det finn såklart även em mellanmodell och man kan ju alltid uppdatera efter behov. Men utöver det så är denna nya lätta version av eONE-SIXTY ett otroligt kapabelt och roligt åk för den som vill ha lite extra assistans på turen men inte vill ha en fullblodselmtb.

Läs om den andre hojen nya eONE-EIGHTY – som är mer freeride – här

Share.

1 kommentar

  1. Pingback: Två nya heta elåk från Merida - en lätt och en fet. - Cykelmagasinet

Leave A Reply