För att träna med effekt krävs någon form av wattmätare. Assioma Duo Shi från italienska Favero är en av få pedaler som är kompatibla med Shimano SPD-SL klossar.
En effektmätare mäter den kraft, mätt i watt, som du trycker ner i pedalen vid varje tramptag multiplicerat med kadens. Mätningen kan sitta i vevpartiet, vevarmarna eller pedalerna.
Förutom Garmins nya Rallypedaler är Favero Assioma Duo Shi de enda som är kompatibla med Shimanoklossar. Eller ja, egentligen är detta inte en pedal, utan en pedalaxel som man själv monterar på ens befintliga, eller nya Shimanopedaler. De är kompatibla med R8000(Ultegra) R7000 (105) R6800 (förra generationens Ultegra) R550 och R540 pedaler. Pedalmätning har fördelen att du enkelt kan flytta mätare mellan olika cyklar och har man dubbelsidig mätning får man inte bara högre precision utan även mer data ur mätningen. Som exempelvis trampeffektivitet och balans mellan höger och vänster.
Att montera dem är busenkelt, man skruvar ur den befintliga axeln och skruvar in den nya. (det behövs dock olika dimensioner på nycklarna 17 resp 19 mm) Bara man har koll på höger och vänster och inte missar att de är gängade åt olika håll går detta på några minuter. Axlarna är förpreppade med loctite, så när du väl satt fast dem bör de sitta där de ska. En Shimanoaxel väger 66 gram och Assiomas 99 gram. Viktstraffet för att köra med effekt blir alltså ynka 66 gram.
Till skillnad från vissa andra pedaler har dessa inte knappcellsbatterier utan är uppladdningsbara och ska hålla i ca 50 timmar på laddning. Att slippa köpa ganska dyra batterier, inte riktigt veta hur länge de ska hålla och slippa fippla med luriga batteriluckor är en funktion vi uppskattar enormt. Pedalerna aktiveras av rörelse, vilket kan vara bra att tänka på om cykeln ska åka bil, tåg eller flyga. I appen kan man dock aktivera ett “Travel Mode” som sätter pedalerna i ett viloläge.
Innan man kan koppla pedalerna (Som har Bluetooth eller Ant+ protokoll) behöver man aktivera dem i Assiomas app. De går även att kalibrera antingen via ens cykeldator eller appen, något som går snabbt och bör göras då och då. I synnerhet efter första åkturen efter att pedalerna satt sig.
Väl monterade gör de sin grej och har en noggrannhet på +/– 1% Precis som Reck säger i vårt reportage om att träna med watt så är det ingen skillnad på den data som olika effektmätare levererar idag, alltså att alla är lika noggranna och tillförlitliga. Och det var det vi upplevde även med dessa pedaler, de funkar och gör det de ska, helt utan problem.
Nu till den enda punkt dessa pedaler sticker ut och där det kan finnas lite frågetecken. Då man använder befintliga pedaler blir det ingen skillnad i pedalens ”stack” Däremot får man en avsevärt bredare Q-factor (bredden mellan pedalerna) + 12 mm per sida jämfört med en vanlig Ultegrapedal. I praktiken är ens Q-factor det avstånd från center till center mellan pedalerna och den avgörs av cykeln, vevarmarna och sen pedalerna. Om man först kikar på cykeln kan denna variera mellan olika modeller och märken men på landsväg så ligger de runt 140-150 mm och på mountainbikes runt 170 mm. På denna siffra plussar man sen på pedalens Q-factor vilket för en vanlig Ultegrapedal ligger på 54 mm per sida. Med Assiomas axlar hamnar den siffran på 65 mm.
Även om det kan låta som mycket är det alltså i samma spann man hamnar om man kör mountainbike istället för landsväg. För de som kör olika former av cyklar behöver alltså det här med bredare Q-factor inte betyda något alls och de flesta kan cykla vidare utan problem eller att ens känna någon skillnad. Men för dem vars Q-faktor är tätt kopplad till en specifik bikefit, kraftutväxling eller kanske bara en känsla så kommer dessa pedaler kanske till korta. För egen del, som hela tiden växlar mellan flera olika cyklar och även typ av cykling märkte jag inte av den ökade Q-factorn alls.
Så om du har ett par Shimanopedaler/klossar, inte bryr dig nämnvärt om din Q-factor, vill ha dubbelsidig mätning på ett par pedaler du vill kunna flytta mellan olika cyklar. Ja då är detta kanske ett av de billigaste och enklaste sätten att nå dit.
Pris: 620€