Med nöje har vi i olika omgångar och perioder kört på en URS från dessa innovativa schweizare. Och just URS har kanske varit en av våra favoriter inom grussegmentet. Det primära skälet är att cykeln har designats från grunden för att vara en hoj för gravel och äventyr, snarare än en modifierad landsvägscykel.
Det som gör URS unik, förutom den MTB-lika geometrin, är en elastomerinsats i bakgaffeln som bjuder på en dryg centimeter med dämpning. Men fram har det dock varit stelt – fram tills nu. För nu släpper man en version med en genomarbetad framdämpare.
Att BMC kallar den för LT är kanske att ta i för det är ett epitet som annars är förknippat med långslagiga XC- och endurohojar (LT står för long travel). BMC menar annars att argumenten för en dämpad gravelhoj främst är två. Många som börjar köra gravel kommer inte från mountainbikes och är vare sig vana eller bekväma med att köra med lågt tryck i sina däck. Då går fördelen med att ha lite mer däcksvolym delvis förlorad. Samtidigt så leder cykling på grus till en hel del vibrationer, som BMC mätt och analyserat. Deras slutsats är att huvuddelen av vibrationerna man upplever på grus ligger i ett högfrekvensspann som vanliga dämpare har svårt att sortera bort (tänk på det där flexet som kan finnas i vissa gafflar på en del stigar och vägar). Så URS LT har helt sonika fått en integrerad framdämpare som mest kan liknas vid ett otroligt avancerat gaffelrör. Systemet är utvecklat tillsammans med italienska HiRide som tidigare gjort ett snarlikt men elektroniskt dämparsystem för Team Sky på till exempel Pinarello Dogma FS. Slutresultatet påminner dessutom, för oss som minns, om en moderniserad version av Cannondales Headshock. Så tekniken är ingen revolution i sig.
På URS LT har man på gaffelben av kolfiber bultat fast ett stålrör som sen löper upp i ett skaft av aluminium. Inuti det döljer sig ett system av fjädrar och hydraulik som levererar 20 millimeter med dämpning. Det går att låsa gaffeln och även att byta hårdheten på fjädrarna.
Det första vi gör när vi testar cykeln under en mycket lång dag i schweiziska Graubunden är att ge oss i kast med en lång och halvstökig utförslöpa på en knagglig bergsväg. Tveklöst kan vi här hålla en högre hastighet med bibehållen kontroll och komfort jämfört med en URS utan framdämpare. Det är dock tur att man kan låsa den, för annars får man ett stundtals ovälkommet gung när det ska klättras uppför igen, i varje fall på släta vägar. Om man å andra sidan klättrar på en bökig stig så kommer dämpningen till bättre nytta och man behöver inte parera lika flitigt.
Vi är främst imponerade av hur gediget, genomarbetat och funktionellt systemet är. Det adderar dock cirka 800 gram jämfört med en vanlig URS, vilket är ett relativt högt viktstraff för ynka 20 millimeter dämpning. Även om ingenjörerna säger att de testat enheten utifrån aspekter som korrosion och väta, att de tätat och behandlat prylarna på rätt sätt, är vi ändå försiktigt tveksamma till hur ett relativt exponerat stålrör hanterar en salt svensk vinter eller mil efter mil på söligt blött grus. Prislappen landar i det dyraste utförandet på 70 000 kronor, och då får man Sram Force AXS Eagle och fina kolfiberhjul. Den kommer även i en något billigare version där man får nöja sig med aluminiumhjul och något enklare komponenter.