För 6 år sedan skrev jag ett inlägg om det nya området Vega som planerades i Haninge kommun. Kommun slog sig för bröstet och sade sig prioritera hållbarhet och cykeltrafik. Så här skrev kommunen:
”I Vega ska boendemiljön anpassas efter den nya tidens behov. En stadsdel där hållbar utveckling står i centrum.”
”I Vega ska det vara möjligt att vara både klimatsmart och ekonomisk på samma gång. I planerna för stadsdelen Vega har man exempelvis gett gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik prioritet.”
Nu börjar området bli färdigt. Och då kan vi se förhållanden som dessa:
Observera vinkelparkeringen för bilar. Var tror ni fronten på bilarna hamnar? I den smala cykelbanan så klart. Där man redan placerat ett antal stolpar…
Foton: Lucas Grönborg
Så här ”prioriterar” alltså kommunen cykeltrafik i Vega – man ställer stolpar i för smala cykelbanor. Inte en stolpe, inte två stolpar utan man ställer massor av stolpar i cykelbanorna. Här finns inga skyddsremsor och eller skyddsavstånd. Gångbanorna ser ju inte heller så väldimensionerade ut, och då vet vi ju vad det kommer innebära – man går i de smala cykelbanorna.
När detta sedan felanmäls till kommunen blir svaret från kommunen detta:
”Det är olyckligt att cykelvägen i området inte prioriterats och vi lär oss av detta och tar med oss för framtida planering.
”Då området planerades och projekterades hade inte cykeln samma självklara funktion som den har i dag.”
Så… Det som skulle prioriteras har inte prioriterats. Strålande kvalitetskontroll får man väl säga. Måluppfyllelse tydligen inte så viktigt. Ett minst sagt märkligt svar från kommunen sett till hur kommunen själv beskriver hur transportsystemet skulle bli för för området. I nästan 10 år har kommunen slagit sig för bröstet och påtalat att cykel minsann är prioriterad i Vega. Tittar vi på kommunens hemsida angående stadsdelen Vega kan vi läsa:
”Här görs särskilda satsningar på gång- och cykelvägar”
När kommunen beskriver trafiksystemet i Vega så låter det så här:
I Ekologiskt Hållbarhetsprogrammet för Vega som kommunen tagit fram och beslutat om 2011 kan vi läsa:
Men idag är alltså svaret från kommunen något helt annat: inte prioriterats
Jag undrar vad som hände på vägen? Vi får nu veta att alla dessa fina ord och till och med politiska beslut att cykeltrafiken ska prioriteras är inte vatten värda när det väl kommer till kritan.
Och då är det uppenbarligen helt ok att bygga dålig och farlig cykelinfrastruktur – att bygga för smala cykelbanor och sedan gödsla dem med stolpar. Men hej, kommunen tycker det är olyckligt och de lovar att de ska lära sig av detta till framtida planering. För vi menade ju inte riktigt vad vi sa och vad vi skrev i alla dessa politiskt beslutade dokument – det var liksom inte på riktigt, vi hade bara lite lekstuga. Men nästa gång, då lovar vi!
Nu hjälper ju inte detta förhållandena i Vega – att man så att säga lovar lära till nästa gång – trots att man sa att det skulle bli så bra från början. Det är det som är fascinerande med att planera och bygga transportinfrastruktur – man får bara en chans. När det sen är byggt är det kört, för inte kommer man omgående starta en ombyggnad av det man precis färdigställt. Utan dessa förhållanden i Vega får vi leva med – i decennier. Så i Vega väljer vi bilen – för det står inga stolpar i körbanorna, och gatorna är tillräckligt breda för säkra möten.
När ska allt detta få ett slut undrar jag? För det är något särskilt, något alldeles speciellt med alla dessa nybyggandsområden – det växer upp massor av stolpar i cykelbanorna! Vi ser det i Solna, i Hammarby sjöstad, i Väsjön i Sollentuna och flera andra ställen.
Och detta sker i tider när cykel påstås vara prioriterad. Hur hade det sett ut om cykel inte varit ”prioriterad” undrar jag. Men hej, det vet vi ju!
På 70- och 80-talet hade vi antagligen en enorm tur. För vi ser inte många stolpar i cykelbanorna från den tiden. En epok då cykel inte var prioriterad. Men nu, när vi påstår att vi prioriterar cykeltrafiken, då minsann dyker stolpar upp i cykelbanorna som svampar ur jorden.
Verkar som folk i branschen har väldigt svårt för begreppet prioritera och cykeltrafik. Det är ett sådant uselt hantverk detta. Men ingen känner skuld, ingen tar ansvar – det bara fortsätter. Det är uppenbarligen en bransch full av stolpskott. Pinsamt är bara förnamnet.
Relaterade inlägg: