Häromdagen skrev jag ett inlägg om hur illa trafiksignalen fungerar för cykeltrafiken på den nya cykelbanan utmed Örbyleden – ett klockrent recept för hur man får många att cykla mot rött. Det var långtifrån det värsta – för nu blir det rena skräckhistorien.
Här är några bilder tagna för några veckor sedan. Om ni studerar några av cykel- respektive gånglyktorna ser ni att de är plastade med svarta plastsäckar. Man brukar göra så med trafiksignaler, vägmärken och dylikt innan anläggningen öppnas och de tas i drift.
Lyktorna för gång- respektive cykeltrafiken är säckade. Så är inte korsningens övriga lyktor
Om ni sedan studerar trafiksignalerna för biltrafiken så ser ni att dessa är i drift.
Och kom man från andra hållet var plasten borta från cykellyktorna, men inte från gånglyktorna:
Plasten borta från cykellyktorna medans gånglyktorna fortfarande är plastade
Så här har vi alltså en signalreglerad korsning där vissa förbindelser är signalreglerade, andra inte. Och ja, cykelbanan hade öppnat för trafikering, den var inte avstängd på något sätt.
Detta är självklart allvarligt och farligt, jag felanmälde detta omgående. Men det tog ändå flera dagar innan det åtgärdades. Och jag har ingen aning om hur länge gång- och cykellyktorna varit plastade medans cykelbanan och övriga signalanläggningen varit i drift.
Kanske är det dags att börja se trafiksignaler mer som rekommendationer när man cyklar, det är ju uppenbarligen inte så noga och viktigt när det kommer omkring…
Relaterade inlägg:
- Receptet för massor av rödljuscykling
- Historien om en cykelbana
- ”Ingen slump att cyklister ofta kör mot rött” – intervjuad i Sveriges Radio
- Före sin tid
- Cykelanpassade trafiksignaler
- Gör det enklare för cyklister att slippa rött
- Varför cyklar vi mot rött?
- Cyklar jag mot rött?
- Livsfarligt att svänga höger vid rött?
- Nu får du cykla höger vid rött – i Danmark
- Det bästa jag gjort
- Danmark kopierar Stockholm!
- Motormännen – inte imponerad