Vi fortsätter resan i cykelinfrastrukturens underbara värld. Vi är kvar i Holland och cyklar över ännu en storslagen bro Europas längsta cykelbro!
Nescio bron, Holland Amsterdam
Bron är 780 meter lång, har en segelfri höjd på 10 meter och sträcker sig över Amsterdam-Rijn kanalen. Bron ligger öster om Amsterdam och innebär en viktig länk och genväg till/från förorten IJburg och de centrala delarna av Amsterdam. Bron invigdes 2006. De långa anslutningarna på var sida om bron innebär en behaglig stigning att cykla på. Cykeltrafik och gående är separerade på bron och för att gående inte ska få långa omvägar vid anslutningarna delas bron i två delar där gångdelen övergår i trappor. Bron är namngiven efter den holländske författaren Nescio och har fått smeknamnet ’Ålen’.
780 meter lång. Europas längsta cykelbro
Långa anslutningar på var sida om bron ger en behaglig stigning att cykla på
En frekvent sjöfart göra att den segelfria höjden måste vara 10 meter
Här ser man tydligt var smeknamnet ’Ålen’ kommer från!
Separation mellan gående och cyklister med linje
Bron delar sig i två på var sida och gående får en genväg via trappor
Gångdelen som leder till trappor. I bakgrunden cykelrampen
Självklart kan man leda cykeln i trapporna om man vill!
Foton: Wilkinson Eyre, Arup, Fietsberaad
Relaterade inlägg:
- Saker jag vill cykla på. Del 1
- Saker jag vill cykla på. Del 3
- Cykelslangen i Köpenhamn
- Europas längsta cykelbro – i Sölvesborg!
- Alla dessa broar
7 kommentarer
Vilken häftig en! Men fatta va blåsigt om vintern 😉 Jag hade satt plexiglaspaneler eller liknande på sidorna.
Cykelkatten, visst är den häftig! Blåsigt blir det, men ack så fult med paneler samt de hindrar utsikten från bron. Fast cyklar man där varje dag så har man ju sett det mesta och då kanske man vill ha lite lä…
Vilket monument och manifestation för cykeltrafik! Storslagen att se på och precis som du vill jag cykla på den! Om din serie börjar så här så undrar jag hur du ska toppa detta? 😉
Ser läcker ut, men ännu bättre hade ju varit om den delat sig i tre på varje sida (en mer eller mindre rakt fram och en som tar sig ner längs med kanalen åt varje håll) så man slipper cykla ”i onödan”.
Det kanske är onödigt, jag har inte tittat på hur det ser ut ”rakt fram” – det kanske inte finns något mål att cykla till åt de hållen?
Jens, rakt fram söderut = rätt in i en trafikplats, den stora målpunkten är västerut mot city av Amsterdam under trafikleden så där är snurran helt rätt.
Norra sidan där leder rampen rätt mot det nya området IJburg så även här är det bra prioriterat. Sen går allt naturligtvis att göra ännu bättre!
Inte vidare stadsmässigt kan jag tycka.
Jerker, självklart inte, ligger ju inte i staden heller utan i utkanten av Amsterdam.