En vinter inomhus eller utomhus? Frågan delar oss svenska cyklister i två läger. Zwift må ha fått allt fler att kapitulera för svett, tårar och hårdrock i källaren i stället för isande kinder, frusna vattenflaskor och omöjliga kisspauser utomhus. Men med tanke på alla de högfunktionella plagg som sett dagens ljus de senaste åren måste vi ändå lyfta den här gamla och uttjatade – men halvsanna – klyschan: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder (nåja)

Görs det rätt är vintercykling verkligen något speciellt, men det kräver både en kunskap och planering som sällan behövs på sommaren. Rundorna är oftast kortare samtidigt som både förberedelserna och avslutningarna är längre – och lite mer omständliga.

Vintercykling, väldigt fint, på sitt sätt

Det första man bör skaffa är en riktig vintercykel. För mig är den synonym med min gravelhoj. Moderna grushojar med skivbromsar och elektroniska växlar gör att man definitivt slipper frusna vajrar och annat tråkigt som kan ställa till det på en frusen runda. I den bästa av världar har man dessutom två hjulset, ett med dubbdäck och ett med vanliga graveldäck. Då kan man enkelt anpassa cykeln efter om det är snö och is på vägarna eller om de är torra och fina.

Canyons gruscykel Grail i ett kargt landskap

Samma sak med skärmar. Ska du cykla i grupp en blöt dag är det närmast ett måste, men en torr dag då du även vill få in lite stökigare cykling är å andra sidan skärmfritt att föredra.

Lampor
På våra breddgrader är det också viktigt att ha lysen som fungerar och som man kan lita på. Ett tips är att ladda dina lampor så fort du är hemma igen. Gör du detta till en rutin är sannolikheten mindre att du har glömt att ladda, så att du slipper stå där i mörkret och skämmas för sin osynlighet.

Dubbdäck kräver sitt
Få rundor kan vara så slitiga som vinterrundor på dubbdäck (att det ibland behövs tänker vi inte ens nämna då det är en sådan självklarhet på våra breddgrader), där både kylan och det ökade rullmotståndet gör sitt för den extra påfrestningen. Till ekvationen hör att det dessutom kan vara svårare att få i sig energi när det är kallt. Ett knep är att ha sportdryck i isolerade vattenflaskor som man från start fyller med varm dryck, det fördröjer i alla fall den annalkande slushglassen ett tag. Då bars blir hårda som sten i kyla är det även värt att satsa mer på gels och gelegodis som energimat vintertid.

En väska på styret gör det betydligt enklare att få sig energi på turen. En tillgänglig godispåse helt enkelt.
Isolerad flaska, bra grej!
Pangkallt? Ja då kanske det faktiskt är läge för en thermos

Det finns inget dåligt väder….
Jo jag ljög ovan för det gör det visst, för runt nollan och nederbörd är rena skärselden för en cyklist, det är väldigt svårt att hålla sig torr och varm just då. Men allt under och över nollan är betydligt mer hanterbart.

Försök därför att hitta plagg som håller dig både varm och torr, utan att vara så täta att du svettas och blöter ner dig själv inifrån. Det är här modern textilteknik kommer in i bilden. Något som för alltid förändrat hur jag ser på cykling i kallt och blött väder är Gores Shakedry-teknologi. Den finns bland annat i form av tunna, lätta jackor som håller regnet ute – men ändå andas bättre än en simpel vindjacka. De är dyra men väl värda sitt pris.

Oru från kanadensiska 7mesh, en av de bästa regnjackor som någonsin gjorts. Foto: Jonas Kullman

En annan lite mer klassisk lösning är att närmast kroppen ha ett plagg i merinoull, antingen ett underställ eller en cykeltröja i detta magiska material. Det gör sig bäst på den lugnare rundan, i synnerhet om du vet att du kommer stå stilla och kanske vänta en del. Blir du mot förmodan lite fuktig så värmer merinoull även när det är blött.

Fotokromatiska eller klara glas, en annan av vinterns självklarheter.

Ett misstag många gör är att de klär sig för varmt, så ett knep är att klä dig så att du fryser lite under rundans första 15 minuter. Ett annat generellt tips är att köpa vinterspecifika cykelplagg – de är designade för ändamålet och gör jobbet bättre än andra funktionskläder. Bästa exemplet är vintermössor anpassade för att bäras under hjälmar. Utan hjälm må du se ut som en munk från 1700-talet, men under hjälmen sitter den där den ska utan att vara knölig och i vägen.

Genialsk vintermössa från Shimano som har små hål för glasögonen, supersmart

Efterfesten
När man väl kommer hem från vinterrundan återstår den sista utmaningen – att få cykeln ren från den cocktail av lera och saltslask man samlat på sig. Exakt vad som ingår i blandningen som smetat ut sig över din cykel behöver man nog ett labb för att undersöka, men en sak är säker – den är inte bra för din cykel. Att spola av cykeln så fort du är tillbaka kommer därför att både spara dig tid och pengar. Är du inte välsignad med en slang på gården eller vid huset är små kompakta och batteridrivna ”högtryckstvättar” att räkna som världens åttonde underverk, extra fint är att man kan fylla dessa med varm vatten. 

Ok, nu har du gjort allt rätt och du har alla prylarna och en plan, men det tar ändå emot. För är det inte lite mysigare framför brasan eller Netflix? Jo, kanske – men inget slår hur mycket mysigare det blir efter att du gjort den där rundan. Ett av de kanske bästa sätten att njuta extra mycket av rundorna på vintern är att göra det i grupp, gärna som ett event eller ett äventyr. Ni kan kanske köra åt ett håll, gärna med vinden i ryggen, för att sedan ta tåget hem? Med Göteborg som utgångspunkt för min del är några favoriter Falköping, Trollhättan eller Varberg. De ligger alla inom 10–15 mils radie, och man kan ta tåget hem efter en pizza i någon dessa metropoler. Hur ser möjligheterna ut där du bor? 

På vintern får vissa discipliner även en särskild charm, att cykla mountainbike på en stig med hårdpackad snö är en svårslagen och otroligt rolig upplevelse. Eller bara en sådan sak som att cykla när det är mörkt. Man kan ha cyklat en stig 100 gånger i dagsljus, men så kör man den i becksvart mörker med feta lampor – och det känns som en helt ny plats och upplevelse.

Jag ska inte på något sätt förneka att jag egentligen föredrar lite mer lättklädd cykling under solens värmande strålar, men samtidigt har rundorna vi kör på vintern gett mig några av mina starkaste cykelminnen. Så visst har vintercykling sin särskilda charm.

Share.

1 kommentar

  1. Lars Sahlberg LAKNÄS CYKEL on

    Uppifrån och ned
    1.Huvud=Hjälm .tinn åtsittande mössa,under 1 balaklava
    2.Ögon =Stora glasögon ev. Alpinglasögon
    3. Kroppen = underställströja/cykelbyxor sommar
    Tunna långkalsonger/fodrad tunnare vindjacka
    Vintercykelbyxor/Kraftig fodrad vintercykeljacka
    Händer = Tunna fingeryllevantar,sedan Hummerhandskar
    Fötter = Tunna yllestrumpor,sedan Elsockar
    Vintercykelskor med värmesulor.
    * Detta fungerar bra sedan flera år,ner till minus – 10 grader.

Leave A Reply