Har precis varit på besök hos Riksrevisionen. Där haft ett långt och trevligt samtal med projektledare och tillika revisionsdirektör angående hur jag ser på statens arbete vad gäller ökad och säker cykling.

Riksrevisionen startar nu en granskning av hur regeringen, Trafikverket och Transportstyrelsen arbetat med cykelfrågorna de senaste 10 – 15 åren. I styrdokument har riksdag och regeringar uttryckt höga ambitioner för cyklingen – men hur står det till med utfallet?

Revisionen beräknas var klar våren/sommaren 2025. Det ska bli spännande att läsa vad Riksrevisionen kommer till för slutsatser.

Det hela höll dock på att börja riktigt illa! Detta mötte mig på väg in till Riksrevisionen – Bilpalatset! Men som tur är så är det bara en fasad! 😉

Share.

6 kommentarer

  1. Personligen har jag 45km till jobbet. MEN det tar mig mindre än 15 minuter att ta mig till bussen på cykel.
    Om man inkluderar ”blandtrafik” kombinationen cykel och kollektivtrafik då ökar säkert procenttalet ytterligare.

    Många bilar som blir överflödiga. Mer plats på vägarna borde det innebära. Plats för fler människor när det är färre maskiner. Detta till trots ”The Arrogance of Space” gör väl det omöjligt.

    • Men vi kan väl hålla tummarna för att det till slut blir bättre?

      Och jag tror du har helt rätt. Kombon cykel och kollektivtrafik är underbar, när den fungerar.

  2. … bara en fasad. Ungefär som myndigheternas cykelarbete. 😉

    Det är ju dock något positivt att riksrevisionen väljer att prata med någon som vet vad han pratar om, och inte bara vänder sig till den enda tjänsteman på Trafikeverket som djupt och innerligt önskar varenda cyklist död.

    • Jag tror Riksrevisionen kommer göra ett bra arbete utifrån de förutsättningar de har att arbete. Om jag förstått rätt samtalar de inför upplägget av granskningen med många aktörer, sakkunniga, forskare etc. i ”cykelsverige” – dvs de gör ett gediget arbete från start. Sen är det ju mängder av mtrl som ska gås igenom och avgränsningar måste ju göras. Men bara att de uppmärksammar detta, att de har fått upp ögonen för statens cykelarbete, eller kanske snarare bristen på cykelarbete, är ju mycket talande för att något inte står rätt till. Om allt snurrade på, om mål och ambitioner uppfylldes – ja då finns det ju ingen anledning att granska. Så deras näsa måste ju uppenbarligen kommit till slutsatsen att något stinker.

      • Christer Holmström on

        Man kan ju hoppas att Riksrevisionen också ser på möjligheterna till (svårigheterna) cykelturism. Trafikverkets trafiksäkerhetsarbete med t.ex. 2+1-vägar omöjliggör i praktiken cykelturism på många ställen.

  3. man skulle önska att kommunerna hade nån liknande granskare. Här i Skövde kommun finns en jättefin cykelplan sedan 2018 men alltsedan dess har det bara blivit sämre. Och cykelplanen visas upp vid fina arrangemang men en högt uppsatt chef kunde inte peka ut ett enda exempel där cykelplanen genomförts.

Leave A Reply