Vet du att du inte får gå på en cykelbana om det finns en gångbana i närheten? Om du ska korsa en cykelbana ska du göra det på ett övergångsställe. Finns inte ett övergångsställe ska du korsa cykelbanan tvärs över och helst vid en vägkorsning. Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan ska korsas utan dröjsmål.

När du kör bil och närmar dig en obevakad cykelpassage, skall du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister som är ute på cykelpassagen. Kör du ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning och skall passera en obevakad cykelpassage, skall du köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just skall färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Närmar du dig en cykelpassage ska du anpassa ditt körsätt så att du inte tvingas stanna med bilen på passagen.

Cyklister får före en vägkorsning hålla till höger på vägen även när de avser att svänga till vänster. Cyklister får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelöverfart och cykelpassage
2. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana
3. i ett cykelfält

Det här är väl trafikregler som du har järnkoll på?

Runt om i landet genomför kommuner med jämna mellanrum så kallade cykelkampanjer. Många av dessa kampanjer handlar om att ”upplysa” och ”uppfostra” cyklister om deras skyldigheter i trafiken och hur de bör bete sig.

Byt ut cyklist mot gående och bilist. Hur ofta ser vi motsvarande ”uppfostringslappar” för dessa grupper?

Det är mycket sällan (aldrig?) jag ser motsvarande kampanjer riktade mot gående, bilister, buss- och lastbilsförare. Exempelvis vad deras skyldigheter är och hur ett lämpligt beteende från deras sida skulle kunna ta sig uttryck för att uppnå en bra interaktion med andra trafikantgrupper. Normen är så att säga given och utgångsläget är att cyklisterna som träder in på trafikarenan är dem som ska anpassa och underordna sig – rätta in sig i ledet.

Vi ser även detta i polisens så kallade trafiksäkerhetsinsatser för säkrare cykling. Ett arbete som har mycket lite stöd av den forskning och kunskap som finns på området och som jag tagit upp i en debattartikel i Expressen. Istället är det vanligt förekommande med fördomar och okunskap från polisers sida när det kommer till cykel, något som Cyklistbloggen på ett förtjänstfullt sätt visat med all tydlighet.

Här kan vi ju då uppfatta körkortet som en form av uppfostran. Men det är ju tydligt när vi ser till de frekventa regelöverträdelserna som vi motorfordonsförare gör att det inte är tillräckligt och säkerställer en god interaktion med andra trafikanter.

När vi nu ser en framväxande cykeltrafik i många städer, när det kommer in något nytt, när normer och den gängse bilden av städernas trafiksystem rubbas är ofta reaktionen att det nya ska anpassa sig, underordna sig normer. Kommunerna närmast tävlar med varandra eller kopierar varandra när det gäller dessa uppfostringskampanjer av cyklister.


Först börjar Malmö… Foto: SR Malmö


…och tar fram ett antal budskap…

…sen följer Karlskrona efter: ”Bli världens bästa cyklist”…

…och sen Vetlanda

…och Stockholm slår sedan på stora trumman och upprepar samma tema ett antal år!

Vi känner igen detta från andra delar av samhället, det här ju inte är helt olikt andra enkelriktade integrationsarbeten. Som sällan är särskilt framgångsrika.

Jag kallar det strukturell diskriminering.

Relaterade inlägg:

Share.

19 kommentarer

  1. För ovanlighets skull är jag inte med dig Krister.
    Kommunernas piktogram om cykling är bra. Många cyklister har aldrig tagit och aldrig kommer att ta körkort.
    Dessutom är det nyttigt med repetition i den livskunskap som trafikregler är.
    Det vore nyttigt med motsvarande kampanjer till motorfordonsförare.
    Dels för repetition och dels som ett av flera sätt att lära ut/in nya regler som tillkommit sedan körkortet togs.
    Det är underligt att inte vi i Sverige har repetitionsutbildningar för trafikanter. I bl a Kalifornien ger försäkringsbolag rabatt på bilförsäkringen till de som gått frivillig reputbildning.
    Våra grundskolor och gymnasier saknar än idag nationella mål för elevernas trafikkompetens. Detta livsfarliga problem motverkas i någon mån av de kampanjer du kritiserar.
    Keep up the good work, min vän.

  2. Krister Isaksson on

    Johan, du verkar ju vara med mig, du efterfrågar ju ”trafikutbildning” till fler trafikanter än cyklister. Jag är kritisk till att det är enbart till cyklister detta riktar sig till, mycket sällan till gående, bilister, lastbilsförare, bussförare osv. Det är strukturell diskriminering.

  3. Tack Krister för ännu ett bra inlägg. Jag tycker det är underbart att vi cykelpendlare har någon som ropar åt oss. Hoppas bara att ditt budskap når ända fram och att förändringar kommer att ske. En sak är säker: Vi kommer att bli många fler cykelpendlare.

  4. Bra! Jag är fullständigt med dig. Min egen text ”Alla behöver samspela” som jag la ut för 10 dar sen handlar i princip om samma sak. Jag la precis tilln ett stycke med referens till ditt inlägg. Att peka ut någon annan som syndabock gör oss bara blinda för vår egen del i ansvaret för ett gött samspel.
    Min text finns på http://trafikistan.se/alla-behover-samspela/

  5. Krister Isaksson on

    Trafikistan, tack! Nej helt rätt, samspelet underlättas inte av att man från väghållare, myndigheter, poliser mfl enkelspårigt pekar ut syndabockar eller att vissa avkrävs mer än andra. På helt lösa grunder…

  6. Tydligen kan man vinna något när man bryter mot att ”cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på styret”. Jag undrar vad vinsten är. En trafikbot kanske?

  7. Trafikverket mfl har tagit fram en strategi för cykel som de nämnda kommunerna inte verkar ha tagit del av. Där står att det visserligen finns problem i samspelet mellan olika trafikantgrupper men att det inte handlar om okunskap utan om normer. Detta ska förbättras genom:
    ”utformningen av den fysiska miljön, dels genom regler och trafikövervakning, främst inriktade på felhandlingar som har stor påverkan på trafiksäkerheten”
    http://publikationswebbutik.vv.se/upload/7222/2014_030_sakrare_cykling_gemensam_strategi_for_ar_2014_2020.pdf

  8. Krister Isaksson on

    Olof E, hm som att tillåta cykling mot enkelriktat, att få svänga höger vid rött, att få cykla på körbanan osv osv…

  9. Här gäller det att hålla en rad bollar i luften samtidigt. (1) Det underliga i att det endast är cyklister som drabbas av pekpinnar & förmaningar, inte bilister, lastbilschaffisar eller fotgängare. (2) Att trafikundervisningen i skolorna, vilken torde vara till nytta för alla kategorier av trafikanter, mest verkar vara en historisk kuriositet. (3) Att en del cyklister borde samspela bättre såväl med regler som medtrafikanter: extra illa när föräldrar närmast uppmanar deras barn att cykla mot såväl regler som medtrafikanter. (4) Att existerande cykelinfrastruktur oftare straffar än förlåter mänskliga misstag (anti-nollvision) och inte sällan är uselt underhållen (höll på att satta frukosten i halsen när jag läste om en britt som varit en hårsmån från att avlida av de skadar han ådragit sig pga av ett olagat hål i gatan, ett hål av det slag man passerar ett dussin av dagligen …).

  10. Krister Isaksson on

    Pessimisten, exakt! Det handlar om en rad faktorer/företeelser. Jag försöker visa det i en rad av mina olika inlägg, bl a några du finner länkade ovan.

  11. Om man som bilist kommer körandes på en huvudled och så är det en cyklist som ska cykla på ett övergångställe som är avsedd för fotgängare så ska det fordonet som kör på huvudleden köra före. Både cykeln och bilen är ju fordon vilket inte många cyklister förstår. Däremot om cyklisten kliver av sin cykel så är man ju fotgängare och har företräde mot bilisten.

  12. Krister, just nu är väl möjligheten att ändra trafikreglerna rätt små. Cyklistutredningen resulterade i nästan ingenting. Min poäng var snarare att det nu finns ett officiellt program för säkrare cykling som alla tunga instanser är med i (Trafikverket, VTI, Transportstyrelsen, SKL mm) och att i den finns inte den här typen av uppfostringskampanjer med överhuvud taget och trafikövervakning ska inriktas på ”felhandlingar som har stor påverkan på trafiksäkerheten” och då tror jag inte att de regelbrott du räknar upp finns med. Det är kommunerna och polisen som ska rätta in sig i ledet.

  13. ”På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.”
    Intressant när man har en trajk!

  14. Finns en viss poäng: alldeles för många cykelbanor – även dubbelriktade – är bara lite bredare än en trike eller lastcykel. Tvärstopp om man skulle ställa cykeln där. (Har haft en trike – av bredare modell, ibland bredare än cykelbanan) Å andra sidan finns det de som ställer sin tvåhjuling på tvären tvärsöver hela härligheten …

  15. Håller helt med om att det är diskriminering.
    Hoppas att du länkat din artikel till kommunförbundet så dom får en tankeställare, men jag tvivlar på dom tänker om.

Leave A Reply