Jag ska ju vara pappaledig, vad håller jag på med? Men när jag nu precis läst Patrik Kronqvists ledare Stoppa Lastbilsdöden i Expressen så dyker det upp en del minnen, minnen som gör att jag inte kan låta bli att skriva detta. Jag har ju tidigare skrivit en hel del inlägg om dödsolyckor där lastbilsförare kör ihjäl cyklister (även gående). I början av 2000-talet deltog jag i ett OLA-arbete som Sv. Kommunförbundets representant och expert: ”Tunga lastbilar och dödsolyckor. En bearbetning av Vägverkets djupstudiematerial av olyckor som inträffade på det kommunala vägnätet under de sex åren 1997 – 2002”
Studien innebar en genomgång av ett stort antal dödsolyckor under denna tidsperiod där tunga fordon var inblandade, totalt 73 dödsolyckor med 74 omkomna. Bland de omkomna dominerar oskyddade trafikanter, 50 st.
Det som Patrik Kronqvist ledare fick mig att minnas är bl.a. detta: Ingen av de inblandade lastbilsförarna som alkoholtestats befanns vara påverkade av alkohol eller andra droger.
Däremot var det hela 28 stycken av lastbilsförarna som inte hade testats eller att denna uppgift saknades och i nästan samtliga fall var den förolyckade en oskyddad trafikant. Då vet vi att alkoholpåverkade förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor. Här ser vi då att polisen, av olika anledningar, inte har testat alternativt slarvat bort uppgifter i över 30 procent av fallen.
Om vi studerar de olyckor som skett mellan lastbilsförare och cyklister efter 2002 i Stockholm kan vi vid en genomgång av polisens trafikmålsanteckningar se ett liknande mönster. Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan?
Vid dödsolyckor där bara motorfordon är inblandade är det mycket ovanligt att inblandade förare inte har testats för alkohol och droger.
Vad är det vi ser här? Är det en diskriminering och en värdering av trafikanter från polisens sida utifrån färdmedel? Satt du i en bil och blev ihjälkörd av en lastbilsförare testar vi. Gick eller cyklade du så hoppar vi ibland över. Samma myndighet vars representanter gärna uttalar sig om cyklisters beteenden och brister i media.
Rikspolischefen Bengt Svenson och Bengt Svensson, Trafikansvarig i Rikspolisstyrelsen, jag hoppas en hel del blivit bättre vad gäller polisens arbete sedan denna studie. Sett till hur vissa av era medarbetare uttalar sig om cyklister som grupp samt hur trafiksäkerhetsarbetet hos polisens genomförs har ni en hel del att arbeta med, även vad gäller er trovärdighet. Se till att utbilda er personal till att bli en systemutformare som faktiskt kan bli en kraftfull part som bidrar till bättre trafiksäkerhet.
Relaterade inlägg:
12 kommentarer
När jag blev påkörd av en svängande dansk turistbuss i centrala sthlm (som svängde vänster fast det var bara tillåtet med högersväng i den fil han låg) så noterades detta aldrig i polisprotokollet (dvs att bussen faktiskt bröt mot trafikregel utöver att han körde på mig). Detta upptäckte jag först efter att åklagaren lagt ner målet med anledningen ”olyckor händer – ingen kan klandras”. Då fick jag efter det hjälp av stadsbyggnadskontoret (eller vilken myndighet det nu är som kan ta fram vilka filer/trafiksskyltar som finns längs en väg) att ta fram en karta som tydligt visade att bussen faktiskt svängde mot förbjuden vänstersväng. Men det hjälpte inte. Åtalet lades ner. Och jag vet knappt om han fick böter ändå. Där tycker jag poliserna var riktigt trötta i sin rapportering.
Jag körde omkull (med bil) för ett antal år sedan. Då var polisen och tog alkotest på mig på sjukhuset. Det var jag jättetacksam för så att jag inte behövde ha någon obekräftad misstanke mot mig. Om jag hade kört ihjäl någon skulle jag kräva att få blåsa.
DE, det skulle vara ett intressant forskningsområde: finns det skillnad i hur polisen hanterar trafikolyckor med avseende på trafikslag? Hoppas det för övrigt gick bra med dig i olyckan.
Jag borde kolla om min busschaufför fick blåsa. Hur kollar man det?
(Jag fick väl mkt av det jag gillade förstört men försöker att inte fundera för mycket på det. Kommer väl ändå bli bitter för eller senare 🙂
De, det bör finnas en sk trafikmålsanteckning som polisen upprättat om de varit på platsen. Du skriver polisprotokoll i din tidigare kommentar, kan vara samma. I så fall finns en ruta som är kryssad om alkotest genomförts o utslag av detta.
”Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan ”
FY FAN!
Det är det sjukaste jag har hört på länge, måste jag säga.
Fy fan.
Hur många/hur stor andel av de som deltog i bilparaden på Tranarpsbron alkoholtestades? Var är tidiningsartikeln som skriver att vinterbilister är sin egen värsta fiende?
Det är lite som Michael Schermer skrev apropå skobombaren:
1) Ett misslyckat försök -> hundratusentals kontrolleras.
2) 40 000 mord relaterade till handeldvapen -> ingen åtgärd
Dmitri F, det hela är djupt tragisk och för mig speglar det ett synsätt, en värdering, som är högst oroande.
Sven-Erik, det var en bra fråga. Sett till omfattningen på den olyckan kan nog en och annan slunkit igenom. Eller så har polisen lärt sig genom åren och genomförde en storartad insats.
Men polisen stoppar cyklister som svänger höger vid rödljus, det är väl bra? Haha.
Nej det var inte ens roligt. Det är ju helt sjukt allting.
Tack för att du berättar allt det här för oss Krister.
Erik, jag har egentligen inga problem med att polisen stoppar cyklister som cyklar mot rött men de ska inte måla upp det som ett målinriktat och effektivt trafiksäkerhetsarbete. Säg som det är, vi är ute efter att sätta dit folk och uppvisa statistik. Alternativt är det ju så illa att de faktiskt tror att de ägnar sig åt trafiksäkerhetsarbete…
Tänk så mycket klokare de kunde använda sina resurser…
Ignorans eller hyckleri, det är frågan?