Han cyklar året om och har under lång tid förespråkat en betydligt större satsning på en såväl ökad som säkrare cykling. Nu får journalisten och debattören PM Nilsson Svensk Cyklings opinionspris 2023.

–  Jag bedömer cykeln som det snabbaste, mest effektiva, punktliga och driftsäkra färdmedlet som jag har att tillgå, säger pristagaren.

Varje år lyfter branschorganisationen Svensk Cykling fram insatser som påverkar Cykelsverige i rätt riktning. Bland annat genom ett årligt opinionspris. Den här gången går till PM Nilsson, som under många år har satt politiskt avtryck för cyklingen i landet. 

Motiveringen lyder:

”PM Nilsson är en central tänkare, debattör och opinionsbildare för cykling och aktiv mobilitet i Sverige. Under sin tid som journalist på Expressen och Dagens Industri har han verkat som en tydlig förespråkare och skarp debattör för ökad och säker cykling, inte minst på grundval av cyklingens starka bidrag till folkhälsan, ekonomin och för att bygga hållbara städer. Han har på ett fördelaktigt sätt fört med sig cyklingens idégods in i sina roller på tankesmedjan Timbro och fortsatt föra fram cyklingens sak i de forum i vilka han verkar. PM Nilsson för starka, ihållande och välgrundade resonemang i sina argument för cykling och har genom sina opinionsinsatser haft en klar påverkan på både det mediala och politiska landskapet i Sverige. PM Nilsson är en kunnig opinionsbildare som satt politiskt avtryck och är därmed en värdig vinnare av Svensk Cyklings opinionspris år 2023.”

Som uppvuxen i Lund, en av Sveriges mest cykeltäta städer, har cykeln varit en stor del av PM Nilssons liv sedan barnsben. Nu för tiden bor han i Stockholm och cyklar minst två mil varje dag, oavsett årstid.
– Jag bedömer cykeln som det snabbaste, mest effektiva, punktliga och driftsäkra färdmedlet som jag har att tillgå. Sedan finns det ju flera härliga bieffekter som att man får motion och känner sig mycket mer hälsosam. Dessutom bidrar man till en bättre miljö, säger han.

Under årens lopp har han kontinuerligt drivit opinion kring att förbättra möjligheterna för cykling. Och han tycker att förutsättningarna i infrastrukturen har blivit bättre, samtidigt som han upplever att cyklisterna blir allt fler.
– Det är helt klart upplyftande att notera att vi är många fler cyklister än bilister i morgontrafiken. Personligen använder jag aldrig bilen i stan, säger PM Nilsson, som nu vill se fler satsningar:
– Med fler bra cykelbanor går det faktiskt att färdas riktigt långt på ett sätt som främjar både miljön och folkhälsan. Och jag tycker att de här cykelbanorna ska läggas efter de stora trafikstråken. 

Svensk Cyklings opinionspris

Sedan 2010 har priset delats ut till en eller flera personer, företag, organisationer, fenomen eller institutioner som genom opinionsbildning har påverkat samhällets syn på cykling i en konstruktiv anda. 

Tidigare pristagare:

2022: Krister Isaksson, tidningen Bicycling/Cykelmagasinet
2021: Gunilla Brynell-Johansson, vd Vätternrundan
2020: Daniel Helldén, MP Stockholm
2019: Jeroen Wolfers och Christian Gillinger, Cyklistbloggen
2018: Henrik Oretorp, ordförande Svenska Cykelstäder
2017: Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på VTI
2016: Patrik Kronqvist, ledarskribent Expressen
2015: Lotta Finstorp, M och Johan Andersson, S
2014: Karolina Skog, MP Malmö
2013: Kent Johansson, C
2012: Per Anckersjö, C Stockholm
2011: Karin Svensson Smith, MP Lund
2010: Anneli Hulthén, S Göteborg

Share.
Leave A Reply