Nu släpper Shimano äntligen sin första helt trådlösa och elektroniska växelgrupp – XTR Di2.
Ett 12 delat system med som är ultrasnabbt, tyst och robust. Förutom drivlinan har man även gjort om bromsarna helt.

Bakväxel med inbygd reflex
Den nya växeln är helt trådlös och batteriet gömmer sig under en lucka som sitter på sidan. Den kommer i två utföranden, en long cage och en short cage. Matchat med den nya kassetten 9-45T får man med den senare ett slimmat system som lättare håller sig borta från stenar och bös. Kommer även med en 10-51T kasset som har större spann. Skulle man råka slå i den i en sten absorberar växeln stötarna och en automatisk ”stötåterställningsfunktion” som återställer bakväxeln till sitt ursprungliga läge.
En av dem som varit med och utvecklat nya gruppen är Shimanos testchaufför Emil Lindgren.
Kolla in vårt youtubeavsnitt om nya gruppen där Emil ger oss en genomgång av allt nytt!

En sak vi verkligen gillar med nya XTR, som vi fått testköra som hastigast, är att det är bakåtkompatibelt med existerande mekaniska XTR, XT och Deore. Så har man redan en äldre mekanisk grupp som man vill uppdatera är det bara att köpa till en växel och ett reglage. Förutom XTR så släpper man snart även XT och Deore i samma trådlösa elektroniska utförande.

Batteriet är stort som en halv tändsticksask -ish och ligger på 310 MaH. När det ska laddas tas det ur och sätts i en liten separat laddare som ansluts med USB-C. En laddning ska räcka till minst ca 35 mils cykling.
Växelspak, inte knappar
Istället för rent elektroniska knappar så har Shimano valt en elektronisk version av ett klassiskt växelreglage, något som ger en mer taktil känsla. Man kan välja mellan enkelklick eller dubbelklick. Det finns även en tredje programerbar knapp för att exempelvis styra en cykeldator eller annat. De två tumreglagen går att justera åt flera olika håll och precis som innan går hela reglaget i sig att justera i sidled och i rotation med styret. Vi har nog aldrig tidigare sett ett reglage som går att anpassa så mycket som detta.


Helt nya bromsar
De nya bromsarna kommer i tre olika bromskonfigurationer:
Den första är det senaste och där har man matchat ett fyrkolvsok med ett nytt bromsreglage med helt ny mekanism. Resultatet är en broms med Shimanos välkända modulation tillsammans med enormt bett (något som tidigare saknats hos Shimano). Systemet har även fått ny orange mineralolja med lägre viskositet (istället för den rosa) vilket ska ge en bättre bromsrepertoar genom fler temperaturer. Bromsreglagen är utrustade med Shimanons ERGO FLOW-teknologi där man flyttat pivotpunkten närmare styret, vilket gör att reglagen följer en mer naturlig rörelse för ens finger när man drar i bromsen. Reglage har också finjusterats med en ny asymmetrisk uppåtgående och snäpper mer ergonomisk design.


Den andra bromsversionen prioriterar lättviktskonstruktion för XC-tävling och cykling. Där är reglaget snarlikt det gamla och är matchat med ett tvåkolvsok.


Den tredje är en mix av ett tvåkolvsok och det nya bromsreglaget, där får man en optimal balans mellan viktbesparing, bromsmodulering, kraft och kontroll. Att denna tredje artikel ens finns är lite tack vare Shimanos testförare Emil Lindgren.

9-45T eller 10-51T Kassett
Shimano gör ett vågat drag och går ner på en ännu mindre klinga med blott 9 tänder i den ena kassetten. Det gör att man kan gå ner i storlek på klinga fram. Enligt Shimano själva fins det inga nackdelar i form av ökad friktion eller slitage med en 9 delad klinga. Som vi nämnde ovan blir fördelen med mindre klinga, mindre kassett och en kortare arm på växeln (short cage) att man får ett system med mindre risk för markkontakt.

Det är samma system och kedja som tidigare men man har utvecklat hyperglide ännu mer och skapat en drivlina som växlar snäppet smidigare.

Nya vevar, såklart
Vevarna kommer i två utföranden, en för XC och en för enduro. XC kommer i längderna 165-175 och har en vikt och q-factor optimerad för XC. Enduroveven kommer i 160-175 och är i ett snäppet kraftigare utförande. Finns för klingor mellan 28-36 T.


Priserna på dessa godsaker får vi återkomma med, men om nu XTR är för dyrt för din plånbok så är vi ganska säkra på att Shimano snart även släpper en XT och Deore version, som även dessa blir bakåtkompatibla!