Så har då den senaste (sista?) lösningen för cykeltrafiken på Nya Slussen kommit. Efter att en expertgrupp granskat tidigare förslag och framfört kritik har nu projektet reviderat vissa av de tidigare cykellösningarna. Resultatet? Det vet inte projektet, för de har inte gjort en trafikanalys av lösningarna. Jo förresten, det har de – för bil- och busstrafiken. Men inte för cykeltrafiken. Vilket de självklart borde ha gjort, för att kunna informera beslutsfattare och omvärlden om konsekvenserna – även för cykeltrafiken.

Det är två större förändringar som har skett:

  • Katarinavägen
  • Hornsgatan

På Katarinavägen har tidigare planerade enkelriktade cykelbanor och cykelfält nu ersatts med en dubbelriktad cykelbana på norra sidan av Katarinavägen, på sträckan mellan Hornsgatan/Katarinaplan och Fjällgatan.

Efter dessa förändringar har projektet gjort en så kallad ”trafikanalys”, för att studera konsekvenserna av förändringarna. Alltså, konsekvenserna för bil- och busstrafiken. Det är alltså en bil- och bussanalys, inte en ”trafikanalys”. Inte ens en analys är det förresten, det är en bil- och bussimulering. En simulering som visar att cykellösningen är bra för bil- och busstrafiken.

Jag tycker att detta är högst anmärkningsvärt. Här får projektet kritik från bland annat expertgruppen vad gäller cykeltrafiken och ändrar då delar av utformningen, men utan ett ord om konsekvenserna för cykeltrafiken. Kan ändringen till och med vara en försämring för cykeltrafiken?

Låt oss studera Katarinavägens nya cykellösning: en dubbelriktad cykelbana. Vi gör en inzoomning av delen närmast Slussen och ser att på en sträcka av cirka 150 meter finns det fem stycken oreglerade övergångsställen över cykelbanan. Fem stycken oreglerade övergångsställen på 150 meter:

Tittar vi på biltrafiken har de tre stycken på samma sträcka, och de är reglerade. Någon konsekvensanalys av vad dessa fem övergångsställen innebär för cykeltrafien finns inte – inte ett ord vad det innebär för cykeltrafikens framkomlighet. En konsekvensanalys för gående finns inte heller. Men det finns självklart en sådan analys för bil- och busstrafiken.

Så här såg det ut på platsen innan rivningarna av Slussen startade:


Foto: Peter Kronborg

Prognosen för denna plats år 2030 är 40 000 fotgängare per dygn, 40 000! Och många av dem ska över den dubbelriktade cykelbanan på ett eller annat sätt.

Många av dessa människor går alltså över gatan på ett förhållandevis brett och signalreglerat övergångsställe, som direkt därefter blir ett smalt och oreglerat övergångsställe över cykelbanan. Ett ställe som också är en trevägskorsning för cykeltrafiken – inte lite vi planerare begär av trafikanterna.

Tror ni att det kommer funka bra? Tror de som planerat och utformat denna lösning att det kommer funka bra? Alla dessa människor på bilden, och i framtiden ännu fler, ska alltså passera den dubbelriktade cykelbanan på fem oreglerade övergångsställen. På en sträcka av 150 meter. Över en cykelbana som går i en lång lutning. Utformningen kommer att innebära, förutom vid busshållplatserna där räcken finns, att gående kommer att korsa cykelbanan lite överallt på denna sträcka. Inte minst mitt i trevägskorsningen. Det hela kommer att blir en form av shared space. Fundera också var alla dessa fotgängare ska stå och vänta på grönt någonstans? På den lilla ytan mellan cykelbanan och gatan? Och när den ytan inte räcker till, var står de då?

En motsvarande lösning för bil- och busstrafiken vore helt otänkbar. Säkerhet, kapacitet och framkomlighet skulle haverera – det skulle bli ett jävla liv. Men för cykeltrafiken går det uppenbarligen utmärkt att utforma på detta sätt. Och dessutom strunta i att göra en analys av lösningen. För anlyser gör Exploateringskotoret bara för bil- och busstrafik.

Motortrafiken får alltså tre övergångsställen, som är signalreglerade och som ligger nära varandra. Detta innebär att signalerna kommer att vara samordnade och de kommer även vara utrustade med bussprioritet. För att upprätthålla framkomlighet och kapacitet. Ni vet, sådana där grundläggande funktioner i trafiksystemet.

För cykeltrafiken kommer det inte att handla om att upprätthålla framkomlighet och kapacitet, tvärtom. Men det kommer sannolikt målas rumble strips i anslutning till alla dessa övergångsställen. Ni vet de där målade sträcken tvärs över cykelbanan, som staden använder lite hur som helst – framförallt när de gjort en lösning som suger långt innan den ens byggts.

Låt oss nu titta på utformningen av övergångsstället strax innan passagen av Hornsgatan:

Det är ett oreglerat övergångsställe över den dubbelriktade cykelbanan. Bara några få meter efter övergångsstället kommer sedan trafiksignalen som reglerar cykeltrafikens passage över Hornsgatan. Så när det lyser grönt för passage ska cyklisterna precis innan hantera ett oreglerat övergångsställe. Detta är ett skolboksexempel på hur man inte ska utforma en säker och funktionell miljö för trafikanterna – det är ett no-no i branschen. Så gör man inte. Allt fokus för de som passerar här är på trafiksignalen. Och det är anledningen till att du sällan ser motsvarande lösning för biltrafiken – den fungerar inte bra, den är inte säker.

När sedan denna signal lyser rött kommer flerdubbla led av cyklister köa över detta övergångsställe. För till skillnad mot biltrafiken där man utformar funktionella och användbara signalmagasin, har man här struntat i denna lilla detalj – det är liksom inte så viktigt. Det är ju bara lite cykel- och gångtrafik. Ni vet, trafikslagen som staden säger sig prioritera.

Sen kan vi även fundera över hur det fungerar när du cyklar åt andra hållet, alltså när du passerat Hornsgatan söderut på grönt och kommer fram till övergångsstället som är fullt med gående. Det kommer att innebära inbromsningar, väjningar och köande cyklister ut över Hornsgatan. Det kanske inte heller är så bra…? Det är sällan vi som bilister kör på grönt genom en korsning för att omedelbart efter korsningen möta ett oreglerat övergångsställe. Det är liksom inte så klokt och lämpligt att utforma trafikmiljön på det sättet. Men cykeltrafiken – who gives a shit – du får väl ta det lite lugnt!

Prognosen för antalet cyklister på sträckan är 9 000 per dygn, alltså ungefär så många som idag cyklar på Munkbron. I upp- och nedförsbacke. Med fem övergångsställen. En trevägskorsning. Och tiotusentals gående. En utformning som ber om trubbel…

Att cykelbanan på Katarinavägen planeras göras dubbelriktad innebär dessutom att den någon gång kommer att upphöra och övergå i blandtrafik eller enkelriktade cykelbanor – så att du som cyklist helt enkelt måste byta sida. Det är tänkt att ske vid Fjällgatan:

Genom två 90-graders svängar för södergående cykeltrafik, på en cykelpassge – det vill säga en passage där motortrafiken prioriteras, inte cykeltrafiken. Passagen blir inte heller hastighetssäkrad – det går stombuss här och då går SL aldrig med på något sådant. 4 500 cyklister om dagen kommer att passera gatan här. Det blir säkert jättebra, för cykeltrafiken är ju prioriterad i denna stad. Se även hur slarvig linjeföringen är för norrgående cykeltrafik, innan man ansluter cykelbanan. Där smalnas körfältet av innan refugerna, så att det ska bli riktigt trångt och besvärligt vid refugerna, ni vet en sådan där obehaglig risk för trängning. Istället kunde man ju börjat cykelbanan innan Fjällgatan och gjort den genomgående. Ni vet, som man gör för att prioritera cykeltrafiken…

Kanske känner ni till området Tegelbacken – Vasagatan? En minst sagt dålig plats för cykel- och gångtrafik. Men det är en fis i rymden jämfört med hur förhållandena kommer att bli på denna plats. Det är ett så uselt hantverk att jag blir mörkrädd. Och detta trots att alla fakta och grundförutsättningar finns – inget är så att säga okänt. Trots det hamnar vi i en lösning som tydligt visar hur lågt prioriterad cykeltrafiken är i Nya Slussen. Trots alla fina ord och strydokument som hyllar cykeln. På Stockholms, ja hela landets, största cykelknutpunkt väger dessa ord och dokument mycket lätt när det väl gäller.

Istället kommer vi från ansvariga få höra att ”de är inte riktigt klara än, har inte börjat detaljprojektera ännu”, det är en ”väl avvägd kompromiss” och att de gjort en ”samlad bedömning”. En ”kompromiss” som sätter biltrafiken framför cykeltrafiken – för ”trafikanalysen” som projektet låtit genomföra visar ju just detta – cykellösningen är bra för biltrafiken. Att cykellösningen också ska vara bra för cykeltrafiken är uppenbarligen en oviktig detalj. Men vi kan i varje fall läsa i Exploateringskontorets PM Trafiklösning för Hornsgatan och Katarinavägen i Slussen hur de ska få denna lösning att fungera. Här är Exploateringskontorets recept på framgångsrik och välfungerande cykelinfrastruktur:

  • Cykelsymboler på cykelbanan
  • Övergångsställen över cykelbanan på strategiska platser
  • ”Ramble strips (sic!)” för hastighetsdämpning inför övergångsställen
  • Rödmålad cykelbana vid korsningspunkter
  • Räcke utmed busshållplatsen
  • Nivåskillnad (kantsten 4-6 cm) mellan cykelbana och gångytor
  • Skyltning av cykelbanan
Någon mer än jag som tvivlar på att detta kommer innebära en bra och trygg funktion för cyklister och gående? Som sagt, detta är alltså endast en av två revideringar som kommer att ske vad gäller cykeltrafik på Nya Slussen. De övriga bristerna jag tagit upp i tidigare inlägg (se relaterade inlägg nedan) förblir som de är. Och de är tyvärr många och innehåller stora brister.
Så vad bör staden göra istället för denna usla lösning på Katarinavägen och övriga dåliga cykellösningar i Nya Slussen? Det tänker jag återkomma till. Jag återkommer även med synpunkter på den ändrade cykellösningen på Hornsgatan.
Toppbild: Cyklistbloggen
 
 
Relaterade inlägg:
Share.

24 kommentarer

  1. Man blir mörkrädd. Vad säger ansvarig minister? Att leverera en undermålig lösning kan inte vara OK men har han vetskap om detta?
    Det vore intressant att sprida detta i någon cykelstad i utlandet för att få kommentarer och strålkastarljus på frågan.

  2. Man blir mörkrädd. Vad säger ansvarig minister? Att leverera en undermålig lösning kan inte vara OK men har han vetskap om detta?
    Det vore intressant att sprida detta i någon cykelstad i utlandet för att få kommentarer och strålkastarljus på frågan.

  3. Tack för att du lyfter fram detta. Märkligt att detta sker 2017. Cyklade förbi ovan nämnda sträcka igår och möttes då av två utstationerade personer i gul västar som stod och sa ”Cykla försiktigt!”, till alla som kom med cykel till Södermalmstorg. En varje ände. Kanske dessa blir permanenta, det är ju ett sätt att skapa arbetstillfällen. Dessa uppmaningar är kompletterade med orangea skyltar som berättar att all cykling sker på de gåendes villkor….

  4. Tack för att du lyfter fram detta. Märkligt att detta sker 2017. Cyklade förbi ovan nämnda sträcka igår och möttes då av två utstationerade personer i gul västar som stod och sa ”Cykla försiktigt!”, till alla som kom med cykel till Södermalmstorg. En varje ände. Kanske dessa blir permanenta, det är ju ett sätt att skapa arbetstillfällen. Dessa uppmaningar är kompletterade med orangea skyltar som berättar att all cykling sker på de gåendes villkor….

  5. Krister Isaksson on

    Ingrid, bägge platserna ansvarar ju Exploateringskontoret för så det är ju inte förvånande att samma höga standard vad gäller uselt hantverk finns på bägge platser.

  6. Krister Isaksson on

    Ingrid, bägge platserna ansvarar ju Exploateringskontoret för så det är ju inte förvånande att samma höga standard vad gäller uselt hantverk finns på bägge platser.

  7. Krister Isaksson on

    Pelle, ja det är märkligt och samtidigt oroväckande att detta fortfarande sker 2017. Då projektet redan fått en andra chans, och gjort om en tidigare dålig lösning till en fortfarande dålig lösning! Vad är det som de inte klarar av och hur många chanser ska de få på sig? Uppenbart är att de både saknar vilja och kompetens.

  8. Krister Isaksson on

    Pelle, ja det är märkligt och samtidigt oroväckande att detta fortfarande sker 2017. Då projektet redan fått en andra chans, och gjort om en tidigare dålig lösning till en fortfarande dålig lösning! Vad är det som de inte klarar av och hur många chanser ska de få på sig? Uppenbart är att de både saknar vilja och kompetens.

  9. Jag undrar, de som planerat och ritat detta, var hämtar de sin kunskap och erfarenhet från? Finns denna typ av lösning på andra platser? Har de i så fall cyklat där och tagit del av den? Sett att det verkligen fungerar. Din genomgång visar ju tvärtom, ett skräckexempel på hur man INTE ska göra. Så hur kan då inblandade komma fram till denna lösning och att den ev. skulle kunna fungera? Kan inte annat än dra slutsatsen att de inte begriper bättre, de saknar grundläggande kompetens och uppenbart inser de inte det själva.

  10. Jag undrar, de som planerat och ritat detta, var hämtar de sin kunskap och erfarenhet från? Finns denna typ av lösning på andra platser? Har de i så fall cyklat där och tagit del av den? Sett att det verkligen fungerar. Din genomgång visar ju tvärtom, ett skräckexempel på hur man INTE ska göra. Så hur kan då inblandade komma fram till denna lösning och att den ev. skulle kunna fungera? Kan inte annat än dra slutsatsen att de inte begriper bättre, de saknar grundläggande kompetens och uppenbart inser de inte det själva.

  11. Joakim von Scheele on

    Tack för att du orkar titta på detta med kompetenta ögon! När jag läser det blir jag först upprörd, sedan resignerad och tänker ”Jaja, det är väl bara att göra som vanligt, och cykla i körbanan. Hoppas den blir smidig att använda för cyklister”. Själv är jag inte lika erfaren så jag är inte säker, men körbanan ser jättebra ut för cyklister. En lite väl skarp högersväng när man ska ned mot Skeppsbron, där måste man antagligen ta ut svängen ordentligt och markera tydligt för bakomvarande bilar att ”nu är hela körfältet mitt”.

  12. Krister Isaksson on

    Mia, har försökt finna en liknande plats/utformning men misslyckats (men det kan nog finnas), Tur är väl det att det inte dräller av dem, det är ju en som sagt en usel lösning. Ja det är minst sagt förvånande att man presenterar denna lösning, hade större förväntningar och förhoppningar på att inblandade skulle förmå att få till en bättre lösning. Men där fick jag fel…

  13. Krister Isaksson on

    Joakim, tack! Ja det finns en uppenbar risk att en hel del kommer cykla i körbanorna då cykellösningarna på många platser i Nya Slussen är dåligt utformade och otillräckligt dimensionerade. Se bara hur alla signalmagasin är utformade, får inte plats många cyklister i dem samt deras geometriska utformning är knappt gjorda för att cykla i. Kommer inte över många cyklister per omlopp i dem. Vilket kommer innebära att man cyklar i körbanan, för där finns grundläggande funktioner som kapacitet och framkomlighet.

  14. Cyklar alltid i körbanan när framkomligheten och kanske framför allt tydligheten är större där; det ser ut som att jag kommer göra så även över nya Slussen.

  15. Ännu en som till 90% väljer körbanan! Cykelvägar är oftast direkt livsfarliga även för den som har hydrauliska skivbromsar…

  16. Tack! Tydligare kan det inte sägas. Svidande kritik av Slussenprojektet. Du har samma förvåning som de som kämpat med denna fråga sedan 2010. Hur kan det bli så här? Det kan man verkligen undra. I synnerhet eftersom staden kände till problemen tidigt. ”Vi har gjort simuleringar, på uppdrag från Trafikkontoret, med alla trafikslag inlagda” förklarade en konsult på Sweco för mig 2011. Fick vi se dem då? Nej, blev svaret. Ingen fick se dem. De lämnades aldrig ut, trots upprepad framställan och överklaganden till Kammarrätten. ”Vi har aldrig beställt dem”, sade staden inför domstolen, en tvärvändning som funkade. ”Om staden säger att de inte har simuleringarna kan de inte lämnas ut”, slog Kammarrrätten fast. Case closed. Vilka förlorade? Det gjorde vi, alla medborgare som känner sig lurade idag. Trafiksimuleringarna, som enligt uppgift visade massiva trafikstockningar begravdes i konsultens källare. Staden äger materialet, men tar inte hem det, för då kan någon begära ut det, och se att problemen var kända redan från start.

  17. felix reychman on

    Jag bara gråter. Jag passerar slussen varje dag på väg till jobbet. Jag kommer att få dårspel och till slut göra en Falling Down och gå bärsäk för att komma hem från jobbet.

  18. Krister Isaksson on

    Felix, förstår dig. Många som det inte innebär en alltför lång omväg kommer sannolikt cykla omvägen för att undvika vissa delar av Nya Slussen vid vissa tidpunkter. För det kommer inte bli särskilt bra…

  19. Lennart Bensryd on

    Jag är tacksam för att jag inte behöver cykla där när det blir färdigt. Dels kommer jag att vara för gammal, dels bor jag i cykelstaden Lund (som inte heller prioriterar cykeltrafiken).
    Lennart

  20. Tur att man inte är stockholmare… Jag skulle vilja veta vilka som är ansvariga för förslagen. Kan du hänga ut dem Krister?

Leave A Reply