Detaljerna, de så viktiga detaljerna.

De där små detaljerna. De som visar om man tänker på cykeltrafiken och förstår dess behov. Om man anstränger sig. Om man vill utveckla, förbättra och underlätta för cyklister. Som visar att man förstår och respekterar trafikslaget. Inte särskilt märkvärdigt i grunden men ack så svårt att få till i vårt land.

En mycket stor skillnad med cykelinfrastrukturen i Nederländerna jämfört med Sverige är den tankemödan som läggs ner på att skapa ett enkelt, funktionellt och bekvämt cykelsystem. Man lägger ner mycket tid och kraft på att underlätta och prioritera cykeltrafiken – i alla dess delar.

Radier

Inga 90-graders kurvor här inte. Mjuka och cykelvänliga radier som gör att det är enkelt att ta kurvan med cykel. Du behöver inte ta ut svängen eller ut i mötande fält för att komma runt kurvan. Och du behöver inte bromsa ned så mycket utan kan lättare behålla en del av farten. Observera också hur målningen på cykelbanan gör det tydligt vad som gäller och vägleder dig.

När cykelbanan byter sida

Då är det inte genom att utforma två 90-graders svängar på cykelbanan. Utan då vrider man till både gatan och cykelbanan! För att på så sätt få mjukare svängar där du kan behålla farten bättre. Och svängen på gatan får ner hastigheten på biltrafiken, och biltrafik har väjningsplikt mot cykeltrafiken. Så här rullar du bara på när cykelbanan byter sida. Inget stopp, det är enkelt, bekvämt och lätt – cykeltrafiken är prioriterad, det är cykelflow!

Brunnar och betäckningar


Foto: Bicycle Dutch

Det är sällsynt med dagvattenbrunnar och andra former av betäckningar i cykelbanorna. När det gäller dagvattenbrunnar används i stället så kallade brevlådebrunnar eller andra typer av brunnar som placeras på sidan av cykelbana, ofta som en del av kantstenen. Varför gör man då så här? Det handlar om komfort och säkerhet för cykeltrafiken. Här visar ju VTI:s studier angående cykelolyckor att påfallande många olyckor beror på dessa brunnar – så vi kanske skulle sluta placera dem i cykelbanan?

Hinder i cykelbanan

Hinder i cykelbanan markeras tydligt. Precis så som vi många gånger hanterar trafikelement på gator och vägar. Vi hjälper biltrafikanterna. Och likadant gör man i Nederländerna – de hjälper cykeltrafiken. De förtydligar, förenklar, hjälper och stödjer. Allt för att skapa ett enkelt, tryggt, säkert och funktionellt system.

Cykla mot enkelriktat

Överallt i städerna finner man denna skyltning. Där cykeltrafiken undantas från enkelriktningen på gatan. Det är mycket sällsynt att man enkelriktar en gata på grund av cykeltrafiken, det gör man ju uteslutande för att reglera biltrafiken. Då ska ju inte cykeltrafiken drabbas av denna reglering är utgångsläget, och därför undantas den. Detaljer. För att göra det enkelt, lätt och bekvämt – för att prioritera.

Farthinder (för moped- och cykeltrafik)

Det är inte så vanligt men det förekommer. Ofta då man uttömt andra lösningar. Det handlar till exempel om platser med dålig sikt, begränsat utrymme och fastigheter som inte går att flytta. Och för att få bort otillåten mopedtrafik från cykelbanorna. Låter lite som här i Sverige, men när vi kommer till åtgärderna är det ljusår mellan dem. Där vi slänger ut stenar, betonggrisar, bommar och allt möjligt, där väljer man i Nederländerna en annan väg. En väg som är säker, funktionell och till ringa problem för majoriteten av cykeltrafiken.

Skräpkorgar

Är självklart anpassade efter cykeltrafikens förutsättningar. Utformade på sådant sätt att du kan slänga skräpet i farten, ingen inbromsning eller stopp – bara att rulla på.

Cykel och trappor

En lång och brant förbindelse mellan två cykelstråk. För att underlätta för de som inte kan eller vill cykla uppför backen har en liten ramp anlagts i ytterkanten av trappan för att underlätta om du vill gå och leda cykeln uppför trapporna.

I centrala delarna av Nijmegen finns ett cykelgarage. Entrén är via trappor. Nedför finns det borstar i skenan där man leder cykeln. Detta för att bromsa så cykeln inte rullar för fort och blir svår att hantera (man har tunga cyklar i Nederländerna!). Uppför är det ett litet rullband i skenan som hjälper dig att få upp cykeln. Det handlar om detaljerna – detaljerna som underlättar, som gör det attraktivare, som gör det säkrare.

Hål i huset!

Ingen detalj är för liten eller för stor! Som när man ska dra fram cykelbron Snelbinder utmed järnvägen och över floden Waal. Stora problem att komma runt en byggnad som står utmed järnvägen. Vad gör man då? Tar upp ett hål i byggnaden och låter cykelbanan passera genom huset!

När man sedan lägger samman alla dessa detaljer (och fler jag inte nämnt) så framträder ett funktionellt system – ett anpassat system. Ett system som gör det lätt, enkelt och bekvämt att använda sig av cykeln. Och det är vad det handlar om man vill få fler att använda cykeln.

Det ska vara enkelt att använda cykeln.

 

På cykel i världens bästa cykelland, del 1
På cykel i världens bästa cykelland, del 2
På cykel i världens bästa cykelland, del 3

Relaterade inlägg:

Share.

5 kommentarer

  1. Så underbart att följa och läsa denna serie, det är verkligen en helt annan värld vad gäller cykel om man jämför med förhållanden här i landet. Men jag måste ändå fråga: är allt bara frid och fröjd? Finns det inga brister och fel där?

  2. Krister Isaksson on

    Mia, visst finns det fel och brister även i Nederländerna. Jag har medvetet valt att visa och skriva det jag bedömer som bra och de stora skillnaderna mot här i landet. Deras äldre cykelinfastruktur är ofta med marktegel som beläggning. Efter 30 – 40 år är den inte rolig att cykla på. MEN, många gånger är deras sämsta bättre eller lika med vårt bästa! Det är ljusår av skillnad i förhållningssätt och attityd kring hur de arbetar med cykeltrafik jämfört med här. Jag visade några kollegor i NL eländet med kantstenen som jag fick bort efter fyra år, https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/kanten-ar-borta-hurra.htm De trodde inte på mig, vissa saker är så självklara för dem att de har svårt att begripa något så idiotiskt. Samma sak med alla dessa ”bilhinder” på cykelvägarna. ”Vill ni ha ihjäl människor” är deras kommentar. ”Har inte ni en nollvision” frågar de också. Och skakar på huvudet. Och det är just detta som är det svåra i förändringsarbetet – det mentala, attityder och inställningar.

  3. Hej Krister! Tack för väldigt intressant läsning. Man skulle önska fler ”hajtänder” i marken i Stockholm för att markera väjningsplikt när två cykelbanor går ihop. Det råder just nu stora problem vid Västerbronedfarten samt vid Rålambshovsparken där en cykelbana går in i den nya ”cykelmotorvägen”. Det hade aldrig accepterats om det varit vägar för bilar.

    • Ja, hajtänder/lämna företräde skylt på cykelbanor vore bra, idag är det aldrig sådana även fast cykelbanan har förtur, vilket för mig åtminstone skapar en osäkerhet som cyklist. Konsekvent använt så skulle man veta vad som gäller vid varje korsning

  4. Krister Isaksson on

    Henrik, tack! I vårt ursprungliga förslag till utformning var det väjningsplikt markerat på de två platser du tar upp. Sedan var det ett annat företag som slutförde projekteringen. Vet inte om de försvann då eller om man bara inte hunnit måla/skylta.

Leave A Reply