I går kunde vi läsa PM Nilssons ledare i Dagens Industri: Saltsjöbadens cykelsatsning är ett föredöme

Jag upprepar, en ledare i Dagens Industri. Om cykel, om nödvändigheten och det stora värdet av att satsa på cykel. Detta är en milstolpe. Och vad som gör det extra roligt för mig på ett personligt plan är att detta var mitt första uppdrag som konsult. Att hjälpa Nacka Kommun med utredningen och ta fram ett förslag på cykelförbindelse mellan Saltsjöbaden och Värmdövägen.

Det var inte helt enkelt att ”sälja” in denna lösning hos kommunen. Men genom samtal, goda argument, fakta och kunskap så fick vi en samsyn på lösningen. Så nu har första delen av vad som kan bli regionens (landets?) första snabbcykelväg färdigställts – bra jobbat Nacka! Nu ser vi med spänning fram mot resten av sträckan!

Första delen av en snabbcykelväg mellan Saltsjöbaden och centrala Nacka. Foto: Jon Jogensjö

Så här såg vägen ut innan cykelbanan anlades:

Och sen ser man till att räddningstjänsten har bästa möjliga framkomlighet – cykelvägen är också räddningsväg:

Nacka kommun visar också, till skillnad mot Trafikverket, att det är fullt möjligt att skapa gena och funktionella cykelförbindelser. Om man vill och prioriterar det. För det är så enkelt, man måste vilja och ha kunskapen. Då går det. Något för regeringen och Trafikverket att reflektera över.

Share.

5 kommentarer

  1. Kul! Rolig artikel och även en mycket viktig slutpassus:
    ”””
    För arbetsgivarna gäller det att snabbt investera i moderna cykelställ och omklädningsrum om man ska kunna behålla och rekrytera kvalificerad personal.
    ”””

  2. Kul med ny cykelbana för Nackaborna o att det tas upp som en ledare i DI men som cyklist finns det ju en del att debattera om i den artikeln speciellt om det är bilister som läser den.
    ”Höghastighetscykelbanan är dyr att bygga, den kostar ungefär 5000 kronor per meter, men lönsam.”
    Det är ju kaffepengar jmfrt med ”Förbifart Stockholm” som ligger på, 31500000000kr/21000m=1500000kr/m!!!! Ungefär samma meterkostnad som den nya tunneln i alperna (Gotthard??). Just det, Stockholm ligger inte i alperna men vi väljer att lägga det mesta i tunnlar till skyhöga kostnader.
    Sen har WSP beräknat samhällsvinst o då blir jag väldigt nyfiken på hur? Vad jag kunnat läsa mig till så innebär cykling till jobbet förbättrad hälsa m.m. Dvs sänkta vårdkostnader för landstinget trots att hjälm inte används. Sen på det personliga planet, minskad bilkostnad, inget jym kort m.m. Att cykla till jobbet är väldigt billigt. Årskostnad för SL -kort motsvarar en ny fräsch 27 växlad cykel varje år/ alternativt en enklare elcykel!! Vore kul att veta hur dessa beräkningar gå till.

Leave A Reply