Serien om moderat cykelpolitik och möjligheterna att skapa bra cykelinfrastruktur när Stockholm växer och bygger nytt fortsätter här med del 5.
Bakgrund: År 2006 tog alliansen över makten i Stockholm. Moderaterna innehar ordförandeskapet i samtliga av de nämnder som fattar beslut som i större eller mindre omfattning påverkar cykelinfrastruktur. Dessa politiska nämnder är: Stadsbyggnadsnämnden, Exploateringsnämnden och Trafiknämnden. Till sitt förfogande och för att förverkliga sin politik har sedan dessa nämnder sina resp. förvaltningar: Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret och Trafikkontoret.
Cykelvägen som försvann
En cykelvägen i söderort i Stockholm, ett huvudcykelstråk enl. stadens cykelplan. Bilden är från 2009:
En gång- och cykelväg, ett huvudstråk i stadens cykelvägnät. Bild: Google
Några år senare ser det ut så här:
Tolv stycken hus har byggts och cykelvägen har ersatts av en lokalgata med en smal gångbanan
Detta kanske inte är hela världen, det kanske är en förändring man kan leva med, kanske tom en förbättring. Så har det blivit bättre eller sämre för cykeltrafiken? Är det ett steg mot en cykelstad i världsklass? Låt oss gå igenom vad konsekvenserna blev för cykeltrafiken på denna sträcka. Avsnittet det handlar om ligger i Örby i söderort i Stockholm, sträckan är ca 100 meter.
Rödmarkerat är sträckan där cykelvägen försvann.
Vi tar en liten cykeltur från öster till väster och ser vad konsekvenserna blev för cykeltrafiken:
Här slutar cykelvägen och övergår i en lokalgata med en smal gångbana till höger i bilden. Cykelvägen slutar i en vändplan så här får man räkna med såväl vändande som parkerade bilar
Här ser vi en annan konsekvens av utformningen: vid varje hus finns finns en garageuppfart. Detta innebär backande samt insvängade bilister på den sträckan man nu är hänvisad att cykla på.
På lokalgatan där man är hänvisad att cykla finns det nu två stycken farthinder. Dessa har placerats ut för att det anses att cykel- och mopedtrafiken färdas för fort och situationer uppstår när bilister backar ut från fastigheterna
I slutet/början av lokalgatan i väster finns det numera en kantsten att ta sig upp/nedför, det fanns ingen kantsten när cykelvägen började/slutade här
Cykelvägen är en del av stadens cykelvägnät och är utpekad som huvudstråk i cykelplanen. Huvudstråk är att jämföra med biltrafikens huvudvägnät, alltså en viktig del av att ett cykelvägnät. Särskilt i detta fall då det är en tvärförbindelse i söderort. Just tvärförbindelserna är inte så många i söderort till skillnad mot de radiala förbindelserna in/ut från innerstaden.
Så vad blev bättre för cykeltrafiken på denna sträcka? Ingenting. Allt blev bara sämre. Farthinder, konflikter med bilister som kör in/ut, parkerade bilar och kantsten vid in/utfarten. Även en sämre kvalitet och standard på snöröjningen då den numera sköts av samfälligheten. En konsekvens denna försämring har fört med sig är att vissa cyklar på den smala gångbanan för att slippa problemen med bilister samt farthindren.
Men är detta då så besvärligt? En kort sträcka med några få farthinder. Jag skulle säga att detta går stick i stäv med att arbeta för ett ökat och säkert cyklande. Som jag visade i inlägget 99 procent är uselt, så finns det i cykelvägnätet i snitt något som påverkar cyklisters framkomligheten var 118:e meter! Här har vi då en sträcka där det finns tre hinder på 100 meter och då räknar jag inte med att man som cyklist på denna sträcka ska ta hänsyn till och undvika backande, svängande och parkerade bilar. Tänk er motsvarande förhållanden i väg- och kollektivtrafiksystemet – något som påverkar framkomligheten var 118:e meter. Medelresan för en stockholmspendlare på cykel är ca 9 km enkel resa. Det ska ställas mot att varje stopp som en cyklist tvingas till motsvarar en förlängning av den upplevda resvägen med 100 meter om cyklisten färdas i 20 km/h (Why cyclists wont stop). Så ska man verka för ett ökat cyklande, att göra cykel attraktivt och konkurrenskraftig, eller som moderaterna i staden och länet säger: ”…göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln, Då handlar det ju om att få bort så många av dessa ”hinder” och fördröjningar som möjligt. Inte att göra fler…
Det blir ännu märkligare när trafikborgarrådet gör uttalande som dessa:
Trafikborgarrådet får också stöd av sin partikamrat, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
”Det skulle dessutom vara dyrt. Därför måste vi hitta olika lösningar på olika platser.”
Detta är naturligtvis inte av samma storlek och betydelse som de i serien tidigare redovisade Hägerstensvägen och Älvsjö. Men det visar att i stort som smått är cykel satt på undantag. Det spelar ingen roll om utrymme finns, att medel för investeringar finns. Moderat cykelpolitik innebär inte bara dåligt utformade cykelinfrastruktur utan även att cykelvägar tas bort och ersätts av något som blir sämre. Något som förlänger cyklisters restid och leder till fler konflikter. Förhållanden som inte gör cykeln konkurrenskraftig. Här har vi en sträcka som det mycket enkelt hade gått att få plats med en cykelväg. Men även när det går att få plats, går att göra bra lösningar för cykeltrafik genomförs försämringar i den cykelstad som ska vara på väg mot världsklass. Samtliga tre politiska nämnder var överens om att detta var den bästa lösningen. För vem?
Vi har den stad vi har – det får inte plats…
Andra delar i serien:
- Moderat cykelpolitik del 1
- Moderat cykelpolitik del 2
- Moderat cykelpolitik del 3
- Moderat cykelpolitik del 4
- Moderat cykelpolitik del 5
12 kommentarer
Dina insikter i tragiska infrastruktursprojekt uppskattas som vanligt, även om det är ledsamt att läsa.
Du kan alltid ta upp hur man planerar att byta ut cykelbanan på S:t Göransgatan mot bilfil eller hur separerad cykebana på s:t Eriksgatan utanför McDonalds byts mot cykelfält…
Keep fighting the good fight!
insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=106545
Dmitri, tack och jag kommer kämpa på. Min lista är lång så jag måste fundera om jag hinner/orkar lägga till fler objekt…
Oavsett så är ditt arbete mycket uppskattat 🙂
Illa. Tragiskt. Ibland verkar det mest som om man när allt är klart upptäcker ”hoppsan, det kommer cyklister här: vad gör vi åt det problemet?” Vid vändplaner brukar det förr eller senare bli att någon parkerar bilen tvärs över anslutande gc-väg, och farthinder av det där slaget är ett elände, speciellt om man har en liggcykel (och de kan inte vara roliga med en fullastad lastcykel/lådcykel heller). Fast det kunde varit värre, man kunde ha smällt upp en cykling-förbjudet-skylt i stället (som vid Helenelunds station på Trafikverkets skyltade led för cykeltrafik till och från Kista…).
Vid Johannelundstippen har en tidigare utmärkt cykelbana försvunnit i ett nybyggt område: på ett ställe verkar det som det är meningen att man ska cykla på de boendes garageuppfarter. Ingen aning om hur det är tänkt att man ska cykla, antagligen inte tänkt alls, eller att man inte ska cykla. Verkar hända ofta när man bygger nytt: rester av gamla gc-vägar blir kvar som någon slags fornlämningar.
Ett steg fram, två tillbaka. Är detta typiskt eller kraftigt avvikande missöden?
Tack för ännu en tänkvärd artikel Krister!
Låg liggist, Lövstavägen som du nämner är verkligen en usel sträcka där cykel är satt på undantag. Bostäder och biltrafik viktigare. Befintliga cykelbanor försvunnit, du ska numera cykla på smala lokalgator med biltrafik. Dessa lokalgator har en lägre drift och underhållsstandard än cykelvägnätet vilket innebär att det många gånger är uselt vintertid – detta är moderat cykelpolitik
Johan G, tack! Svaret på din fråga tycker jag vi tar i slutet av serien. Då kanske vi kan ha fått en uppfattning om det är typiskt eller några få missöden. Men jag tror du redan nu vet svaret…
Bra artikel som vanligt, roligt med bra kommentarer somvanligt. Jag cyklade ut till Lövsta härom året, det var en mycket fin cykelväg/utflykt tråkigt att den är borta.
Här är några tips på fria kartor om du vill posta flera kartor utan att behöva betala för det:
Openstreetmap:
http://osm.org/go/0bCyX3R7Z–
Stockholms Stad: http://openmap.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/openmap/DPWebMap.html?zoom=8&lat=6574128.43272&lon=152046.68999&layers=FTB00T
Eller Stockholmsstads flygbild från 2006
http://openmap.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/openmap/DPWebMap.html?zoom=8&lat=6574128.43272&lon=152046.68999&layers=FT00BT
Erik, tack och tack för tipset om kartor!
Öhö, och när kommer det tiofiliga motorvägar för bilister som kör olika snabbt? Verkar som Elmsäter-Svärd gått värsta retorik-kursen enligt receptet Om du inte vill uppfylla ett rimligt krav så börja med att framställa det som att kravställarens framställan är för blygsam. Påstå sedan att det krävs 5x förbifart Stockholm för att hantera alla sorters cyklister som kan förekomma. Imponerande? Nej.
Om cyklisterna är för många kan en ju göra som det försöks i Lund: Bygga spårväg så att hjulen skall fastna och cyklisterna stå på huvudet. Tyvärr är moderaterna i denna fråga i sällskap med i stort sett alla partier.
Här vill jag korrigera och säga att Lund inte alls försöker bygga spårväg så att hjulen ska fastna och cyklisterna stå på huvudet. Spårvägen i Lund planeras att gå i egna körfält vilka undantagsvis delas med busstrafik, aldrig med cyklar, bilar eller fotgängare annat än för att korsas i rät vinkel.
Anders, och det börjar dyka upp produkter som monteras i rälsen, fyller upp hålrummet och på så sätt minskar risken för cyklister att fastna i spåren och cykla omkull. På det mesta finns det lösningar. Om man vill och prioriterar…