Att arbeta med trafikplanering och cykelinfrastruktur är många gånger arbeten och projekt med långa tidshorisonter och det kan ta lång tid innan man får se resultaten av sina insatser.

Ett projekt som jag blev inblandad i för 7 – 8 år sedan var Lilla Lidingöbron. En helt ny bro för gång, cykel och spårväg planerades mellan Lidingö och Stockholm (Ropsten). Projektet efterfrågade specialistkunskap och s.k. expertstöd vad gäller cykelplanering och cykelinfrastruktur. Projektledaren ville säkerställa att de fick med rätt förutsättningar inför upphandlingen, utformningen och byggnationen av bron. Och jag fick det uppdraget – mycket smickrande.

Och nu är bron klar!

Gång- och cykeldelen invigdes igår den 11 oktober. Det återstår att slutligen färdigställa anslutningarna på var sida av bron och nästa år är spårvagnsdelen av bron klar.

Det blev en bra och fin lösning för cykeltrafiken tycker jag. Lite synd dock att gångdelen blev lite smal, för smal tycker jag vilket jag även påtalade i min roll som expertstöd. Men det går inte att få allt, kompromisser sker hela tiden, och förhoppningsvis kommer det fungera.

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Bilder: Fredrik Langdal
Toppbild: Linda Hiller

Share.
Leave A Reply