Det blir mer och mer vanligt att vi som cyklar möts av skyltar där vi uppmanas kliva av och leda cykeln vid vägarbeten. Som en löpeld sprids detta bland entreprenörer och väghållare landet runt. Åtgärden har inget som helst stöd i forskning och studier av cykelolyckor vid vägarbeten. Men ändå gödslas det med dessa skyltar.

Brett, bra sikt, jämt och fint underlag – kliv av och led cykeln. Om man vill få respekt och efterlevnad så är nog detta inte ett lysande exempel på hur man ska göra… Fota: Christian Delén

Cykelbanan är lite smal – vilket ju är mycket vanligt även på cykelbanor där inget arbete pågår. Men här ska man då kliva av och leda cykeln – varför då? Foto: Ulf Eriksson

Så jag blev nyfiken på hur vi som cyklar agerar när vi kommer till dessa skyltar. Jag vet hur jag gör – men hur gör andra? Det är mycket ovanligt att jag kliver av och leder cykeln. Det jag gör är att jag sänker hastigheten, är mer observant och visar extra hänsyn till min omgivning.

Sett till de svar jag fick på Twitter och Instagram när jag ställde frågan hur andra gör vid dessa skyltar så verkar det vara mycket ovanligt att man kliver av och leder cykeln. De flesta svarade att de cyklar förbi platsen, med lägre hastighet och större försiktighet:

”Cyklar med anpassad fart i första hand, undviker stället i andra hand, men att jag leder cykeln känns sällan som den lämpligaste lösningen – jag tar bara upp mer plats då.”

”Jag cyklar, tar det lite lugnare för att det kan vara lite stökigt. Den enda gången jag leder cykeln är när underlaget är för dåligt för att cykla.”

”Cyklar på, med extra uppmärksamhet”

”Cyklar. Tänker att jag tar mer plats om jag går bredvid cykeln så om det är trångt är det mer praktiskt att cykla.”

”Klart att jag anpassar farten efter omständigheterna, dvs. saktar ner. Men kliver av det gör jag inte.”

”Cyklar förbi den, anpassar farten om det är en massa fotgängare, alternativt cyklar jag ut på bilvägbanan.”

”Felanmäler till kommunen. Cyklar på.”

”Jag cyklar precis som vanligt. Alltså lugnt och visar hänsyn.”

”Cyklar vidare enligt omständigheterna, långsamt om så behövs, och skulle det vara tjockt med folk hoppar jag väl av, men det är det sällan där jag sett såna här. Går det väljer jag körbanan istället om sådan finns och det verkar bättre.”

”Rullar långsamt förbi. Min tanke är ex att man ju får cykla lugnt på gågator samt att det inte är skyltat gångväg.”

”Styr ut i, den nästan alltid öppna och hinderfria, körbanan bredvid och cyklar förbi.”

Nu är ju detta ingen vetenskaplig studie, mycket långt ifrån att ens kalla det studie, så svaren får ju tas med en nypa salt. Men ändå intressant att se att väldigt få svarade att de kliver av cykeln.

Ett svar stack ut och Björn slår huvudet på spiken vad detta egentligen handlar om: allas rätt att komma fram på ett funktionellt och säkert sätt. Detta verkar entreprenörer och väghållare ”glömma” bort många gånger. De kör istället den enkla och billiga lösningen – för dem.

Så hur gör du när du cyklar och kommer i kontakt med dessa skyltar och uppmaningar? Skriv gärna en kommentar nedan och berätta.

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Toppbild: Kalle Bern

Share.

5 kommentarer

  1. Cyklar på med lite lägre fart, högre uppmärksamhet och ökad irritation – lite som vid vilket vägarbete som helst… förutom irritationen då.

  2. Hej Krister!
    Sitter och granskar och godkänner avstängnignar och kan bara bekräfta att denna skyltning började dyka upp och sedan spred sig till fler avstängingar. Det handlade då framförallt om smalare passager förbi arbeten. I början så reflekterade vi (jag) inte så mycket över det utan tyckte att ”det är väl bra” och ”det är ju inget styrande utan mer en uppmaning”. När det sedan blev så på fler och fler platser och nästan blev en universallösning så reagerade vi och funderade lite mer på det. Naturligtvis är känslan att blir det säkrare och tryggare om du kliver av och långsamt leder cykeln förbi, men det vi insåg var att vi tappar fri bredd på en plats där bredden redan är ett problem (det är ju lite därför de vill skylta så) vilket istället ställer till det med framkomligheten och därmed även säkerheten. Sedan dess så har vi sagt nej till detta otyg.

  3. De få gånger jag cyklar förbi ett liknande scenario fortsätter jag, om yttre omständigheter tillåter det, med samma fart som innan. Och anledningen är enkel: om bygget inte skyltar för en allmän fartgräns under 30km/h (dvs det skall gälla även motorfordon!) ser jag ingen anledning att själv hålla mig under den gränsen när jag cyklar. Även om jag lagt på mig en del, så väger jag och min cykel långt mindre än de allra flesta motorfordon, och har dessutom lägre högsta fart (jag orkar helt enkelt inte hålla 30+ km/h längre), så om det är säkert för bilar att susa förbi i tex 50 km/h ser jag ingen anledning för mig att sänka farten.

    Det är egentligen bara min egen säkerhet, och yttre omständigheter, som skulle få mig att sänka farten. Och med yttre omständigheter menar jag tex:
    – cykelbanan är för trång för att jag skall vilja hålla ”full” fart
    – jag möter (minst) en cyklist på en smal cykelbana
    – cykelbanan är dragen så att jag måste hålla ner farten i kurvorna för att inte välta
    – cykelbanan är för ojämn för att hålla ”full” fart
    Och så vidare.

    I övrigt håller jag med Björn ovan, när kommer skyltarna som meddelar bilisterna att de måste stanna motorn i bilen och putta bilen förbi arbetsplatsen? När det gäller motorfordon finns det en uppsjö regler som skall följas vad gäller skyltning och avspärrningar och så vidare, men för cyklar (även på mycket välanvända pendlingsstråk) verkar det vara upp till den person som skyltar att bestämma hur det skall skyltas.

  4. Första gången jag såg skylten var den placerad på en cykelbana bredvid en väg som var väldigt sparsamt trafikerad och vägarbetet sträckte sig 5-600 m framåt. Helt orimligt att hoppa av och gå! Lat entreprenör tänkte jag och cyklade vidare på den ändå relativt breda cykelbanan.
    Samma cykelbana fick senare även gupp eftersom det vid en infart passerade lastbilar. Cykelvägen låg vid kusten och var ofta utsatt för både regn och motvind, snacka om onödiga gupp.

Leave A Reply