NyTeknik tar upp några idéer angående vinterväghållning. Det handlar om att lagra solvärme och att utnyttja geotermisk energi. Genom att utnyttja värmelagring och slingor i marken skulle risken för blixt- och frosthalka minska. Liknande system används på Arlanda flygplats och på Riksväg 40 vid Jönköping där restvärme från värmevärket leds ut i slingor under vägen. Om jag inte minns fel har Västerås en del cykelbanor som värms upp av fjärrvärmeledningar. Har svårt att se att dessa system kommer att kunna tas i drift i stor skala inom en snar framtid men det är så här det bör gå till, nya försök, ny kunskap och ett hopp om att alla studier och resurser inte läggs på vägtrafiken…

Grafik: Jonas Askergren, NyTeknik

Share.

1 kommentar

  1. Torbjörn Albért on

    Linköping byggde uppvärmd cykelbana ca 1979. Karlstad har en uppvärmd cykelbro (som dock leder till nerförsbacke med sväng).

Leave A Reply