Det tog bara 4 år. Men nu är den äntligen borta, den förhatliga kantstenen som ”tvingade” mig att cykla på gångbanan. Inte bara kanten är borta, ett stannaförbud är uppsatt så att bilförare inte parkerar framför början/slutet på cykelvägen – och det fungerar mycket bra!
Så enkelt, så härligt! Kantstenen är sänkt till noll. Bara att svänga upp från gatan på cykelvägen.
Ett kort stannaförbud så att ingen förare parkerar framför början/slutet av cykelvägen. Och det fungerar!
Och här en film som visar hur enkelt det nu är att komma upp på cykelvägen!
Tack Trafikkontoret för att ni lyssnade och till slut ordnade till detta elände som Exploateringskontoret skapade. Min vardag har blivit lite lättare – och det är vad det handlar om om man vill öka cyklandet:
- Det ska vara lätt att välja cykeln
- Det ska vara lätt att cykla
- Det ska vara lätt att cykla rätt
Här har Exploateringskontoret en del att lära…
Relaterade inlägg:
2 kommentarer
Det handlar också om trafiksäkerhet eftersom ett betydande antal av cykelsingelolyckor beror på dålig infrastruktur. Bra exempel på att framkomlighet och säkerhet kan gå hand i hand om trafikplanerarna vill. Detta arbete borde inte ta fyra år och kräva en eldsjäl med extrem kompetens och insikt i hur staden fungerar, det borde vara del i ett systematiskt arbete som görs dagligen. Snyggt jobbat förresten!
Tack Erik!
Det är en på ett sätt sorglig historia. Något som borde vara en självklarhet kräver massor av tid och engagemang. Och som du skriver, jag vet alla vägarna, har kunskapen, kan alla argumenten. Och ändå. Det tråkiga är att arbetet är i allra högsta grad systematiskt – när det gäller biltrafiken. Bara 100 meter bort från denna plats, ett nytt garage OCH FASAD KANTSTEN. Ingen planerare/projektör skulle missa det, ingen ifrågasätter det – det är en SJÄLVKLARHET. Med cykel är det däremot INTE EN SJÄLVKLARHET – det är en JÄVLA KAMP. Mest beroende på inkompetenta individer som inte fattar vad de håller på med och vill utöva den lilla makt de har.