Rädd när jag ger mig ut på en cykelrunda.
Rädd när jag hör bilen närma sig bakifrån.
Är det nu det händer?
Är det nu jag blir prejad av föraren?
Är det nu någon i bilen kastar saker på mig?
Duschar föraren ner mig med spolarvätska nu?
Kör föraren om mig för att sedan tvärbromsa framför mig?
Detta är tillståndet på landets vägar nu för tiden.
I ett så kallat civiliserat land.
Allt för att jag förflyttar mig på en cykel.
Det är så sorgligt och tragiskt.
Jag som älskar att cykla.
På våra gemensamma vägar.
12 kommentarer
Jag är rädd när jag läser vad människor skriver om cyklister. Än värre vad de gör.
Så sant, så tragiskt.
Det är bedrövligt att man ska behöva vara rädd när man är ute på vägarna.
Fin dikt. Fin dikt.
Tyvärr så är cyklisterna inte bättre mot fotgängarna på gång- och cykelbanorna.
De susar fram i höga hastigheter trots obefintlig sikt och fotgängarna får ibland kasta sig undan för att inte bli överkörda.
Cyklister som skriker och spottar på fotgängare.
Dikten hade nog kunnat skrivas om men handla om rädda fotgängare istället.
Tyvärr är en del cyklister inte mycket bättre än vissa bilister.
Ha ha cykel/gångbanor funkar för familjecykling där barn lär sig trampa och rullar i 815 km/h mot fotgängares 5 km/h. Även där blir det jobbigt när fotgängar går 4 st i bredd och pillar i mobilen samtidigt som dom möter 3 mammor med barnvagnar
Racer hör till bilvägen där skillnaden i farten mot bilen är odramatisk jämfört med 500% på cykel/gångvägen.
Hundar som inte är kopplade är också trevligt när man kör på gång/cykelbana, och så skall ju gärna ägaren gå och titta på mobilen med lurar så dom är oblivious, så nej jag undviker dessa vägar om jag nu inte är ute vid 3-5 på morgonen eller 22-x på kvällen när folk är hemma.
Som synes, alltid samma ego hos vissa. Det är fel på alla andra än cyklisterna. Grattis ni lyckades att bevisa det snabbt.
Kom dock ihåg att vid färd på väg gäller samma regler som för bilisterna. Men ni har säkert en motivering till varför det är ok att köra mot rött eller att ej stanna vid obevakat övergångsställe. Vet inte hur många gånger som jag sett en bilist stanna för fotgängare vid övergångsställe och en cyklist kör om för att med en hårsmån undvika att köra på fotgängaren.
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att samsas i trafiken. Men jag håller med att en del fotgängare är virriga där de går runt på populära GC banor och förstår att det blir jobbigt. Men det är ju trots allt så att det är ditt ansvar att på det snabbare fordonet kunna ha förmågan att utvärdera faran i ditt beteende och handla därefter. I slutändan handlar det ju om att respekteta varandra och välja sina platser för var och hur man framför sitt fordon. Men de platser som jag tänkte på i mitt förra inlägg var andra platser där det inte finns en väg bredvid, t.ex strandpromenader där ”racern” far fram som om han vore ensam i världen.
Avstånd mellan omkörande bil & cyklist på 150 cm är väl lämplig?
då är en tunn kolfiberpinne på 75 cm med diamantspets ofarlig för bilister?
(Placerad bakom sadeln 90° utåt).
Det är 500 kr i böter att gå på cykelbana. Undrar om någon någon gång har blivit bötfälld av en polis för detta. Gångtrafikanter på cykelbana är ett otyg. Men det är i första hand en infrastrukturfråga. Ordentlig separation av trafikslagen. Bilväg får ge plats åt cykel.
Cykelpendling måste vara tidsmässigt konkurrenskraftig med bil eller kollektivtrafik för att fler skall välja detta miljö och hälsomässiga bästa alternativ och därför bör man sluta gnälla på ”sportcyklister” som kombinerar träning med pendling. Men det krävs ordentligt breda cykelvägar utan hinder var hundrade meter där två cyklister i varje riktning kan mötas.
Hur många cyklister inklusive de som olovligen cyklar på gångbana försöker avsiktligt skrämma eller skada fotgängare? (Med tanke på risken att själv skadas, vore det korkat, men man torde vara rätt korkad för att ens tänka tanken.) En del bilister försöker å andra sidan just skrämma och skada cyklister.
Dessutom, förutom de som avsiktligen försöker skada finns en uppenbarligen mycket vanligare inställning: eftersom det är du som cyklist som riskerar att skadas spelar det ingen roll vad vägtrafikförordningen osv säger: det är du som ska väja; det är du som i alla lägen ska undvika att bli påkörd; det är du som när sikten är begränsad för högersvängar trafik ska anpassa dig till detta (när du har grönt) inte bilisterna; det är du som ska undvika att bli påkörd av bilister som kommer bakifrån och svänger höger in på infarter framför dig: osv. Cyklister cyklar fort, så det är bra med svängfester och allsköns hinder för att få ner farten på cyklister som cyklar för fort (mer än 15, 20 km/h). Det är inte bara de aggressiva vettvillingarna man måste vara rädd för.
En annan skillnad är att en cyklist på väg förväntar sig att där skall finnas bilar och andra fordon medan en fotgängare på en gc-väg ibland verkar uppriktigt överraskade av att det kommer en cyklist. På cykelbanan.
Cyklister hör inte hemma på gångbana (annat än när de stannat), men ibland tvingas man dit: av fotgängare, parkerade bilar, vägarbeten, osv på cykelbanan eller av föga hänsynsfulla cyklister i bredd som inte är intresserade av att lämna plats åt mötande cyklister på en dubbelriktad cykelbana.