Studier från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) och Trafikverket visar att cyklande är de mest olycksdrabbade vid vägarbeten i tätorter. Tätt efter kommer gående vad gäller olyckor vid vägarbeten. Anledningen till att cykelolyckor dominerar är att vägarbetsplatserna är mycket dåligt utformade för att hantera cykeltrafik. VTI trycker på vikten av att inte slentrianmässigt hantera gående och cyklande som en homogen grupp. VTI betonar istället att skilja på dem då de har olika behov och förutsättningar.
Vad vi nu ser mer och mer vid vägarbeten är då istället detta:
Skyltar med uppmaningen att cykel ska ledas har nu fått fotfäste och sprider sig som en löpeld över landet. Foto: Jon Jogensjö
De som cyklar ska alltså bli gående. Det är högst oklart varför. Det är inte något råd vi finner i de studier VTI och Trafikverket genomfört – tvärtom. Trafiksäkerhetsvinsten av att göra cyklande till gående vid vägarbetsplatser är ju också nästan lika med noll så det kan ju inte vara anledningen.
Jag misstänker att anledningen till denna löpeld av skyltarna ”Cykel ska ledas” är att det är en mycket bekväm och i allra högsta grad billig åtgärd för entreprenörerna. Sen kan de luta sig tillbaka i byggbodarna – de har ju nu gjort åtgärder för cykeltrafiken. Allt ansvar för att det ska vara säkert och framkomligt vid vägarbetsplatserna läggs därmed på de som cyklar. Cyklar någon omkull kan entreprenör köra med ”skyll dig själv, vi varnade dig”.
Foto: Ulf Eriksson
Vad gör då väghållarna? De som ska godkänna dessa trafikanordningsplaner som ska finnas vid vägarbeten och som ska inspektera vägarbetsplatserna. Så att det är funktionellt och säkert för tredje man. Känner de inte till VTI:s och Trafikverkets studier? Saknar de grundläggande kunskap om hur en vägarbetsplats är säker och framkomlig för cyklande (och gående)?
Ja måste ju svaret bli. Sett till hur det många gånger ser ut för cyklande vid vägarbeten. Sett till utfallet vad gäller olyckor. Och att vi mycket sällan ser att de råd och riktlinjer VTI och Trafikverket ger i sina rapporter förverkligas så kan slutsatsen inte bli annan än:
Det är stora kunskapsbrister hos både entreprenörer och väghållare vad gäller att skapa säkra och funktionella miljöer för cyklande och gående vid vägarbeten
Foto: Ulf Eriksson
Ingenstans i dessa studier återfinns förslaget och rekommendationen att cykeln ska ledas – ingenstans. Det är ett grundlöst och godtyckligt hittepå, utan stöd i forskning om cykelolyckor vid vägarbeten. Och som av en ren tillfällighet är ”åtgärden” otroligt billig och enkel för entreprenören att genomföra. Och snabb och enkel för väghållaren att godkänna. Konsekvenserna för tredje man – de som cyklar och går på dessa platser – är uppenbarligen av mindre betydelse för dessa aktörer.
Relaterade inlägg: