Efter jag skrivit inlägget om Trafikverkets stolpe mitt i cykelvägen börjar det dyka upp fler och fler läsarbilder på stolpar i Trafikverkets cykelvägar. Det verkar vara ett standardrecept att placera stolpar mitt i färdvägen för cyklister. Grundläggande riktlinjer för säker framkomlighet är som bortblåsta – lite smällar ska väl de som cyklar tåla verkar Trafikverkets inställning vara. Jag undrar hur verket ”tolkar” regeringsuppdraget ”Ökad och säker cykling”…
Foto: Henrik Axelsson
Som sagt, det börjar bli många exempel på stolpar mitt i vägen på Trafikverkets vägar nu. Nog borde väl Nollvisionen gälla även på dessa vägar? Fasta hinder är ju en vanlig orsak till att människor kommer till skada på cykelvägar. Verket som ju leder arbetet med Nollvisionen borde rimligtvis skyndsamt ta initiativet och inventera sitt cykelvägnät för att upptäcka och dokumentera farliga hinder. Detta bör sedan snabbt följas av ett åtgärdsprogram. Och tydliga direktiv till verkets olika avdelningar och enheter att inte placera ut nya och farliga hinder – mitt i cykelvägen.
Relaterade inlägg:
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Trafikverket – det gick åt helvete
- Trafikverket briljerar!
- Cykeltrafik – något Trafikverket skiter fullständigt i
- En våt cykeldröm: Trafikverket 2.0
- Så sänkte Trafikverket snabbcykelvägen
- Hurra! Trafikverket ska sminka grisen!
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket – vill ni döda cyklister?
- Trafikverkets dubbla budskap: snöröjningen duger
- Trafikverket: Vi behöver din hjälp
- Trafiksäkerhet för bilister blir trafiksäkerhetsfara för cyklister
- Trafikverket: vi gör ingenting
- Tips till Trafikverket
- Cykling – en kommunal angelägenhet?
- Så klart vi tar bilen
- 2 + 1 – vägar och cykel
- Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken
9 kommentarer
Jag misstänker att en seriös inventering skulle visa på massor av farliga stolpar (och andra hinder) på Trafikverkets cykelvägar. Var det inte du och dina kollegor som inventerade de regional cykelvägarna där 1 procent var ok?
Mia, delar din misstanke. Jo det var vi som inventerade – på uppdrag av bl a Trafikverket! Mängder av stolpar och hinder hittades i cykelvägarna. Både på Trafikverkets vägar och kommunernas.
Varför inte skriva till Motorväg…eh, Trafikverkets generaldirektör, gärna bifoga tidigare konversation med en av deras medarbetare, och fråga när – inte om – man tänker åtgärda dessa brister i trafikmiljön för cyklister, framförallt den som deras medarbetare uttalat sig om. Man är ju annars så väldigt angelägen att avlägsna fasta föremål vid sidan av vägen, så att motortrafikanter som i alldeles för hög fart kör av vägen inte ska riskera att köra in i dessa.
Dundrat in i en stolpe i Västerås,
räddad av hjälmen!
Hej Krister, jag sitter som ansvarig för Trafikverkets belysningsstolpar i Stockholm, Uppsala och Gotlands län. Jag vill uppmana dig och dina följare att ringa 0771-921921 direkt när ni hittar trafikfarliga stolpar som ni anser behöver åtgärdas. Det är inte alla ansvariga som följer dig på twitter. Blir det ett driftärende / kundärende finns det spårbarhet för uppföljning.
Jag personligen är väldigt tacksam för de som tar sig tid att hjälpa till och förbättra anläggningen.
/Henrik
Hej Henrik! Det var en trevlig, konstruktiv och snabb reaktion. Är det ok om jag sprider detta i FB-gruppen Vi som cyklar i Stockholms län? Gruppen har ju till stora delar beröring med ditt geografiska ansvarsområde.
Absolut Krister, ju fler ärenden som kommer in, ju klarare blir bilden av problemet. Och som jag skrev, jag är tacksam för engagemanget och strävan att förbättra anläggningen. Även om jag nu riskerar att initialt bli överhopad av ärenden att svara på.
/Henrik
Jag håller absolut med om att det inte ska se ut så hör! En viktig aspekt att komplettera med är dock att åtminstone några av exemplen ser ut att vara kommunala vägar och cykelbanor. Rätt kritik till rätt mottagare för bäst effekt.
Vill passa på att ge dig en eloge också och ett stort tack för att du driver dessa frågor!
Magnus, endast en av bilderna visar en kommunal väg/gc-väg. Det är den sista bilden – Saltsjöbadsleden. Men det är Trafikverkets stolpe som de har placerat där. Det är stolpen för en hastighetskamera. Övriga bilder visar Trvs vägar och gc-vägar.