Efter jag skrivit inlägget om Trafikverkets stolpe mitt i cykelvägen börjar det dyka upp fler och fler läsarbilder på stolpar i Trafikverkets cykelvägar. Det verkar vara ett standardrecept att placera stolpar mitt i färdvägen för cyklister. Grundläggande riktlinjer för säker framkomlighet är som bortblåsta – lite smällar ska väl de som cyklar tåla verkar Trafikverkets inställning vara. Jag undrar hur verket ”tolkar” regeringsuppdraget ”Ökad och säker cykling”…

Foto: Olof Essle

Foto: Henrik Axelsson

Foto: Henrik Axelsson

Foto: Olof Essle

Foto: Mats Ohlson

Foto: Pär Båge

Som sagt, det börjar bli många exempel på stolpar mitt i vägen på Trafikverkets vägar nu. Nog borde väl Nollvisionen gälla även på dessa vägar? Fasta hinder är ju en vanlig orsak till att människor kommer till skada på cykelvägar. Verket som ju leder arbetet med Nollvisionen borde rimligtvis skyndsamt ta initiativet och inventera sitt cykelvägnät för att upptäcka och dokumentera farliga hinder. Detta bör sedan snabbt följas av ett åtgärdsprogram. Och tydliga direktiv till verkets olika avdelningar och enheter att inte placera ut nya och farliga hinder – mitt i cykelvägen.

Relaterade inlägg:

Share.

9 kommentarer

  1. Jag misstänker att en seriös inventering skulle visa på massor av farliga stolpar (och andra hinder) på Trafikverkets cykelvägar. Var det inte du och dina kollegor som inventerade de regional cykelvägarna där 1 procent var ok?

  2. Krister Isaksson on

    Mia, delar din misstanke. Jo det var vi som inventerade – på uppdrag av bl a Trafikverket! Mängder av stolpar och hinder hittades i cykelvägarna. Både på Trafikverkets vägar och kommunernas.

  3. Varför inte skriva till Motorväg…eh, Trafikverkets generaldirektör, gärna bifoga tidigare konversation med en av deras medarbetare, och fråga när – inte om – man tänker åtgärda dessa brister i trafikmiljön för cyklister, framförallt den som deras medarbetare uttalat sig om. Man är ju annars så väldigt angelägen att avlägsna fasta föremål vid sidan av vägen, så att motortrafikanter som i alldeles för hög fart kör av vägen inte ska riskera att köra in i dessa.

  4. Henrik Gidlund on

    Hej Krister, jag sitter som ansvarig för Trafikverkets belysningsstolpar i Stockholm, Uppsala och Gotlands län. Jag vill uppmana dig och dina följare att ringa 0771-921921 direkt när ni hittar trafikfarliga stolpar som ni anser behöver åtgärdas. Det är inte alla ansvariga som följer dig på twitter. Blir det ett driftärende / kundärende finns det spårbarhet för uppföljning.
    Jag personligen är väldigt tacksam för de som tar sig tid att hjälpa till och förbättra anläggningen.
    /Henrik

  5. Krister Isaksson on

    Hej Henrik! Det var en trevlig, konstruktiv och snabb reaktion. Är det ok om jag sprider detta i FB-gruppen Vi som cyklar i Stockholms län? Gruppen har ju till stora delar beröring med ditt geografiska ansvarsområde.

  6. Henrik Gidlund on

    Absolut Krister, ju fler ärenden som kommer in, ju klarare blir bilden av problemet. Och som jag skrev, jag är tacksam för engagemanget och strävan att förbättra anläggningen. Även om jag nu riskerar att initialt bli överhopad av ärenden att svara på.
    /Henrik

  7. Magnus Hedfors on

    Jag håller absolut med om att det inte ska se ut så hör! En viktig aspekt att komplettera med är dock att åtminstone några av exemplen ser ut att vara kommunala vägar och cykelbanor. Rätt kritik till rätt mottagare för bäst effekt.
    Vill passa på att ge dig en eloge också och ett stort tack för att du driver dessa frågor!

  8. Krister Isaksson on

    Magnus, endast en av bilderna visar en kommunal väg/gc-väg. Det är den sista bilden – Saltsjöbadsleden. Men det är Trafikverkets stolpe som de har placerat där. Det är stolpen för en hastighetskamera. Övriga bilder visar Trvs vägar och gc-vägar.

Leave A Reply