Se, svårare än så här behöver det inte att vara. Bara att sätta i gång!

Folkungagatan


Före


Efter


Före


Efter


Före


Efter

Lilla Västerbron


Före


Efter

Skanstullsbron


Före


Efter

Här kommer en liten önskelista på andra platser jag tycker kan gatubantas:


Skeppsbron


Långholmsgatan


Vasagatan


Klarabergsgatan


Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden


Strömbron


Hornsgatan

Liljeholmsbron


Karlbergsvägen


Munkbron


S:t Eriksgatan


Skanstullsbron, östra sidan


Vasabron


Västerbron


Sveavägen


Kungsgatan


Stadsgårdsleden

 

Det var ett litet axplock på sträckor som bör gatubantas. Vilka sträckor vill du lägga till?

 

 

 

 

Share.

16 kommentarer

  1. Engelbrektsgatan
    Hamngatan
    Resten av Folkungagatan mellan Götgatan och Renstiernas gata.
    Valhallavägen
    Strandvägen (saknas cykelbanor på ena sidan…)

  2. Om vi pratar Stockholm saknar jag ytterstaden. Exvis Skärholmsvägen, Södertäljevägen, Johanneshovsvägen och Enskedevägen

  3. Krister Isaksson on

    Mats, helt rätt! Skärholmsvägen, hur tänkte man där? Motorvägsstandard bredvid E4/E20! Finns mycket asfalt i våra städer som vi kan plocka bort…

  4. Kul att se. Men lägg till Birger Jarlsgatan där det är mycket trångt idag på cykelbanorna, Samt sträckan förbi Naturhistoriska där gående och cyklar i två färdriktningar ska samsas på 3 m. Hela roslagsvägen finns att plocka av.

  5. Krister Isaksson on

    Nils, helt rätt! Alla ni som har förslag från er stad, maila en bild på gatan + gatunamn och stad så får vi kanske exempel från stora delar av landet!

  6. Undra hur mycket gatubantning vi skulle få för Förbifartens 28 miljarder? (el om det nu är 61 miljarder). En påtaglig omdaning av städernas gatunät misstänker jag…

  7. Jonas Thorängen on

    Bra förslag.
    Lägg till Tranebergsbron ner mot Rålambshovsparken. Dubbelriktad trafik och gångbana med hög busk-häck vid Tranebergsbrons på-/av-fart kan vara riktigt otäckt trång

  8. Torbjörn Albért on

    Uppsala:
    -Sjukhusvägen. Bortemot 7-8000 ÅDT-cyklister (lika många i bägge riktningar) ska samsas med fotgängare på 4 meters bredd i brant backe. Kommunens plan är dock att bredda vägbanan och göraen bussfil – fast bussarna inte hindras.
    http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/03/04/124/
    – Östra Ågatan. Ta bort bilarnas genomfartstrafik och ge mer plats för fotgängarna.
    – Torgny Segerstedts allé – ny 29 metersväg genom blivande bostadsområde.
    http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/10/13/huvudled-gor-rosendal-till-motorstad/
    – S:t Johannesgatan. Splitter ny snabbcykelväg, där enstaka bilar och en sporadisk busstrafik väger tyngre.
    http://cykelframjandet.se/uppsala/wp-content/uploads/sites/5/2016/03/Granskning
    – S:t Johannesgatan på snabbcykelleden
    http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/03/04/flogstaleden-cfu-saknar-framtiden/
    – Islandsbron. Central bro med tre körfält, resten får cyklister och gående trängas på. Gående har inte ens övergångsställen.
    http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/07/02/prioritera-gaende-och-cyklister-pa-islandsbron/

  9. Hela Birger Jarlsgatan, cykelbanan (som inte snöröjs för övrigt) löper in och ut på bilvägen i alla korsningar. Uteserveringar tar trottoaren och tingar ut fotgängare i cykelbanan. Bilvägen har plats får två bilar i bredd i båda körriktningarna samt plats för parkerade bilar i båda riktningarna. Vilket inte hindrar hantverkare, taxi och de ”som ska bara” att parkera på gång – och cykelbana.

Leave A Reply