Se, svårare än så här behöver det inte att vara. Bara att sätta i gång!
Folkungagatan
Lilla Västerbron
Efter
Skanstullsbron
Här kommer en liten önskelista på andra platser jag tycker kan gatubantas:
Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden
Det var ett litet axplock på sträckor som bör gatubantas. Vilka sträckor vill du lägga till?
16 kommentarer
Engelbrektsgatan
Hamngatan
Resten av Folkungagatan mellan Götgatan och Renstiernas gata.
Valhallavägen
Strandvägen (saknas cykelbanor på ena sidan…)
Dmitri F, listan kan bli lång, mycket lång!
Om vi pratar Stockholm saknar jag ytterstaden. Exvis Skärholmsvägen, Södertäljevägen, Johanneshovsvägen och Enskedevägen
Mats, helt rätt! Skärholmsvägen, hur tänkte man där? Motorvägsstandard bredvid E4/E20! Finns mycket asfalt i våra städer som vi kan plocka bort…
Kul att se. Men lägg till Birger Jarlsgatan där det är mycket trångt idag på cykelbanorna, Samt sträckan förbi Naturhistoriska där gående och cyklar i två färdriktningar ska samsas på 3 m. Hela roslagsvägen finns att plocka av.
Pär, klockrent! Lidingövägen kan få sig en bantningskur också!
Lindhagensgatan
Fridhemsplan
Torsgatan
Södertäljevägen förbi Liljeholmen (inklusive uträtning av cykelbanan)
Om vi pratar Stockholm saknar jag resten av landet. Västerås, örebro , Karlstad och Tomellilla
Jonas, perfekt, nu börjar listan bli riktig bra!
Nils, helt rätt! Alla ni som har förslag från er stad, maila en bild på gatan + gatunamn och stad så får vi kanske exempel från stora delar av landet!
Undra hur mycket gatubantning vi skulle få för Förbifartens 28 miljarder? (el om det nu är 61 miljarder). En påtaglig omdaning av städernas gatunät misstänker jag…
Jesper, det skulle bli en mycket stor och påtaglig bantningskur med de pengarna!
Valhallavägen!
Bra förslag.
Lägg till Tranebergsbron ner mot Rålambshovsparken. Dubbelriktad trafik och gångbana med hög busk-häck vid Tranebergsbrons på-/av-fart kan vara riktigt otäckt trång
Uppsala:
-Sjukhusvägen. Bortemot 7-8000 ÅDT-cyklister (lika många i bägge riktningar) ska samsas med fotgängare på 4 meters bredd i brant backe. Kommunens plan är dock att bredda vägbanan och göraen bussfil – fast bussarna inte hindras.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/03/04/124/
– Östra Ågatan. Ta bort bilarnas genomfartstrafik och ge mer plats för fotgängarna.
– Torgny Segerstedts allé – ny 29 metersväg genom blivande bostadsområde.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/10/13/huvudled-gor-rosendal-till-motorstad/
– S:t Johannesgatan. Splitter ny snabbcykelväg, där enstaka bilar och en sporadisk busstrafik väger tyngre.
http://cykelframjandet.se/uppsala/wp-content/uploads/sites/5/2016/03/Granskning
– S:t Johannesgatan på snabbcykelleden
http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/03/04/flogstaleden-cfu-saknar-framtiden/
– Islandsbron. Central bro med tre körfält, resten får cyklister och gående trängas på. Gående har inte ens övergångsställen.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/07/02/prioritera-gaende-och-cyklister-pa-islandsbron/
Hela Birger Jarlsgatan, cykelbanan (som inte snöröjs för övrigt) löper in och ut på bilvägen i alla korsningar. Uteserveringar tar trottoaren och tingar ut fotgängare i cykelbanan. Bilvägen har plats får två bilar i bredd i båda körriktningarna samt plats för parkerade bilar i båda riktningarna. Vilket inte hindrar hantverkare, taxi och de ”som ska bara” att parkera på gång – och cykelbana.