”Enligt Stockholmspolisen var det bara tur att ingen allvarlig olycka inträffade.”
Så stod det i SvD och det handlar inte om alla dessa hinder som finns på cykelvägarna:
Foto: Mattias Bengtsson Byström
Foto: Mattias Bengtsson Byström
Nu handlar det inte om farliga hinder på cykelvägar. Det handlar om bilvägen, och till exempel en mjuk kudde på vägen:
Sverigers Radios trafikredaktion varnar självklart för dessa faror. När det gäller biltrafik…:
Så det som är farligt och kan leda till allvarliga olyckor för biltrafiken är mer eller mindre en standardlösning på cykelvägarna. Där är det inte några ungdomar som begår lite bus och lägger ut några stenar. Där är det vuxna yrkesmän som får betalt för sin kompetens och som lägger ut sten och betong på cykelvägen.
I dessa fall behöver polisen inte använda sig av spårhundar för att få tag på förövarna. Bara att vända sig till aktuell kommun så sitter skurkarna där och trycker. Fast känner jag polisens rätt så ser de inte detta som framkallande av fara för annan. Trots att olycksdata och forskning från bl.a. VTI säger något helt annat.
Det är skillnad på trafikant och trafikant i nollvisionens Sverige.
Relaterade inlägg:
- Stoppa motormännen
- Stoppa rikspolisens häxjakt på cyklister
- Världskass – inte världsklass
- En pendlingscyklists vardag
- Trafikverket – vill ni döda cyklister?
- Här går det åt helvete för cyklister
- Nollvisionen och cykel, ett omöjligt uppdrag?
- Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till?
- Trafikmaktordningen på bild
- Rättning i leden, eller ska vi kalla det strukturell diskriminering av cykeltrafik?
13 kommentarer
Bra, mycket bra! Min faster cyklade på en sådan där sten, det var mörkt och den var nyligen utlagd. Hon bröt lårbenet och är fortfarande inte återställd två år efter olyckan. Hon har även slutat cykla…
Eva, tack! Tråkigt att höra om din faster, hoppas det går åt rätt håll och att hon hittar tillbaka till cykeln. Tyvärr är detta inte något enskilt fall utan det sker om och om igen så länge det fortsätter att se ut så här på landets cykelvägar. Inkompetensen och nonchalansen är påtaglig.
I de flesta fall är dessa stenar utplacerade för att förhindra biltrafik.
Bilisterna får väl ta det lite lugnt bara om det ligger stenar som hinder i vägbanan. Det är ju ingen tävling…
(OBS ironi)
Johan, visst är det så. Finns dock bättre och säkrare bilhinder att använda sig av på cykelvägarna:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm
Johan, på motorväg och motortrafikled får man inte cykla. Det händer så otroligt sällan att folk gör det trots ofta breda och fina vägrenar, att det inte anses nödvändigt att sätta upp stenar/betongsuggor/bommar mm för att förhindra cyklister från att cykla där. Möjligen en extra ”cykling förbjudet” skylt ibland för att förtydliga.
Varför behövs dessa hinder för att förhindra bilister från att köra på gång- och cykelbanor?
När cyklister gör fel ger man sig på cyklisterna. Rätt. När bilister gör fel ger man sig på cyklisterna. Fel.
På dessa bilder ser jag bara:
1. Hinder för biltrafik, som inte avser, och ej heller hindrar mig som cyklist. Tvärt om, samhället värnar därmed om mig som oskyddad trafikant.
2. Medel att få ner hastigheten på utsatta platser – i korsningar, branter … – där vi ofta krockar.
Andrej, då har jag ett förslag. Läs några av mina andra inlägg som jag länkar till ovan så kanske en annan bild av verkligheten dyker upp…
Sen tycker jag du ska pröva att färdas med cykelkärra eller lastcykel också, så kan du återkomma om du ev blir hindrad eller ej.
Hur kan man som bilist få för sig att köra på en cykelbana? Helt obegripligt för mig. Gång/cykelbaneskylten betyder för en bilist samma sak som ’fordonstrafik förbjuden’.
Så när bilförare bryter mot regleverket och kör på gång- och cykelvägar ”straffas” cyklister. Tänk om vi skulle göra något motsvarande på bilvägar, ibland cyklar ju cyklister på vägar de inte får cykla på. Så låt oss då slänga ut lite hinder hur som helst, som syns dåligt, utan förvarning osv. på vägarna som hindrar/försvårar och gör det farligt för biltrafiken. Nä trodde väl inte det, det är ju ”riktiga” trafikanter där, inte leksakstrafikanter som man kan leka lite hur som helst med…
Tack Krister för din blogg, allt du kämpar med och försöker göra för de som cyklar.
Om bild nr 10 är från Almvägen/Klemens väg i Sollentuna är den (efter klagomål) åtgärdad nu.
Visst är det själva den att det ska behövas hinder som stoppar bilarna från att använda cykelbanor? Bilister brukar ju ofta säga att vi cyklister ska lämna vägen och använda cykelbanan. Vore tråkigt om bilister gör samma sak. Vi har samma problem i staden som jag bor.
@Andrej: Har du försökt cykla med handikappcykel, trike, lastcykel, eller något i den vägen förbi dessa hinder? Du tycker inte att det är problematiskt med mörka betonghinder i mörk tunnel med begränsad sikt? På vilket sätt minskas kollisionsrisken när cyklister och fotgängare trängs ihop i enkelspår? Dessutom brukar det inte bli sopat vid dessa hinder … Och personligen gillar jag inte att endast ha 30 cm dålig grusväg att balansera på mellan metallbom och dike, men det är jag det.