Så har då facit kommit från försöket med sopsaltning i Stockholm. Jag har ju skrivit ett antal inlägg om denna metod för vinterväghållning av cykelvägar och där hyllat den. Så jag visste ju vad resultatet skulle bli, finns ju forskning och praktisk erfarenhet från andra delar av världen om denna metod och där den visat sig överlägen traditionell plogning och sandning. Och Stockholm är inte mer unik än någon annan plats så svaret var ju givet. Men nu finns det som sagt även ett facit för Stockholm.
Sopsaltaren in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har på uppdrag av Trafikkontoret i Stockholms stad följt försöket och kommer nu med en första PM:
”Sopsaltade stråken ger högre standard än osaltade cykelvägar”
”Väglagsobservationer visar tydligt att sopsaltningen resulterat i ett bättre väglag än traditionell plogning och sandning. Det har i princip alltid varit barmarksförhållanden på de sopsaltade stråken, även då det varit snö och is på cykelstråk som inte saltats. VTI:s mätningar visar också att friktionen i genomsnitt varit betydligt högre på de sopsaltade stråken jämfört med de stråk som inte saltats.”
”Förutom att de objektiva mätningarna visar att sopsaltningen ger en högre standard vintertid, har allmänhetens respons varit mycket positiv.”
”Som helhet kan sägas att försöken med sopsaltning av utvalda cykelstråk i Stockholm hittills varit mycket lyckosamma och att det finns goda anledningar till att fortsätta med metoden även kommande vintrar.”
Så då får vi hoppas att Stockholm både fortsätter och utökar sopsaltningen av cykelvägar. Samt att andra kommuner följer efter och ser till att vinterväghållningen av cykelvägar blir bättre. Se skillnaden på dessa bilder, vad föredrar du?
Sopsaltade cykelväg vs plogad och sandad cykelväg
Sopsaltning vs plogning. Plogning innebär en cykelbana full av grus – i flera månader till ingen nytta. Sopsaltad cykelbana – inte ett gruskorn
Toppbild: Lennart Johansson
Relaterade inlägg:
15 kommentarer
Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?
Har VTI även tagit in erfarenheter från andra platser som utvärderat (t.ex. Solna)? Eller finns det en direktlänk så att jag kan läsa själv?
Magnus, denna rapport rör enbart försöket i Stockholm.. Vet inte om de är inkopplade på andra platser/utvärderingar. Finns ingen länk (ännu)
Det vore intressant att veta hur sopsaltaren hanterar en vinter med snö, men det är helt klart att höst och vår är mycket bättre med sopsaltaren.
Magnus m.fl. Nej, vi har inte gjort några utvärderingar i Solna. I år kommer vi dock, tack vare finansiering från Trafikverket, att kunna göra utvärderande mätningar även i Linköping. Utifrån intervjuer med förare och ansvariga i Linköping kommer vi också att kunna sammanställa erfarenheter utifrån ett längre perspektiv än enstaka vintrar. Linköping har tillämpat sopsaltning i snart 15 år och tre av dessa vintrar var relativt snörika och kalla. Liksom nämnts funkar metoden bra under milda vintrar men kan stöta på problem då det blir kallt och mycket snö. Utmaningen ligger i att använda så lite salt som möjligt och ändå säkerställa en god friktion. Det kräver ett omfattande kunskapsunderlag och god beredskap. För den som cyklar under vintern gäller det att vara beredd på att vinterväglag kan förekomma trots sopsaltning – ingen metod är 100-procentig! Vi hoppas att vår forskning ska kunna bidra till en utveckling av metod, utrustning och strategi för bästa möjliga resultat.
Anna, stort tack att du tar dig tid och svara och fördjupar vår kunskap på området. Era insatser är ytterst värdefulla och vad bra att ni fått finansiering till fortsatta studier i Linköping.
När det gäller metod får vi ju inte heller glömma att vanlig plogning och sandning inte är särskilt bra, inte heller då det är mycket snö och kallt. Så om sopsaltning är överlägsen vid alla andra tillfällen så kanske det är jämnt skägg mellan plogning och sopsalt när det är mycket snö och kallt! Dvs vinst för sopsaltning i det långa loppet
Kan de inte göra samma sak i Göteborg?
Uppvärmning och bara sopning förekommer här men tyvärr oftast grusning.
Örjan, självklart kan de det. Om de vill och prioriterar det. Är ingen märklig utrustning, finns tillgänglig.
Man kan ju anta att vid mycket snö skulle en kombination funka bra, dvs först grovploga, sen snabbt saltborsta innan snön tryckts ihop och frusit för mycket.
Går det inte att sätta ett plogblad framför borsten vid behov?
Jens, se detta inlägg och maskinen där: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/hyllning-till-sopsaltaren.htm
Den har en fällbar plog framför borsten! Och visst är det så att vid stora snöfall under kort tid behövs komplettering med plogning, så görs tex i Linköping. Men dessa dagar är totalt sett över en längre tidsperiod väldigt få.
skulle vilja veta hur mycket mindre energi som det går åt att cykla på en sopsaltad väg jämfört med en plogad dito… samt hur mycket extra småsvängar pga slir och modd? Borde kunna gå att mäta enkelt med accelerometrar och gyros på vanliga telefoner…
Henrik, har skrivit lite om det tidigare, se här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/kommer-vi-komma-fram-i-vinter-4.htm
Jasså!
http://mobil.unt.se/start/salt-angriper-kedjor-och-drev-3582122.aspx
Janne, alla system har sina nackdelar. Det går ju att sköta om sin cykel, just i Uppsala är det extra lätt nu: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/bensinstationen-platsen-for-cykelvard.htm
Nackdelar finns. Var tvungen att kasta min cykel efter förra årets sopsaltning då denna åt upp aluminumet i en rasande fart. Cyklar nästan varje dag året runt de senaste 10 åren. Vet inte hur man ska få aluminiumet att sluta falla sönder när saltet har fått fäste.