Eftersom jag arbetat med cykelplanering i många år och inventerat tusentals mil av cykelvägar och cykelbanor har jag sett en hel del elände i mina dagar. Men detta är absolut bland det värsta jag har sett:


Så här spärrar vi av cykelbanor för motormän i Stockholm, cykelstad i världsklass. Här blir du spetsad om du inte är uppmärksam. Foto: DAST

Väghållarens förakt för människors liv och hälsa är häpnadsväckande, här lyser Nollvisionen totalt med sin frånvaro. Allt ansvar för motormännens regelöverträdelser läggs på cyklisterna. De ska upptäcka dessa farliga hinder i ur och skur, i mörker och i dimma. Det finns inga varningsskyltar, inga reflexer, ingenting som upplyser cyklisterna om faran som väghållaren skapat. Ett annat, och mer cykelvänligt sätt att stoppa dessa regelöverträdande motormän, kan ni läsa om här.

Ett annat område som ofta innebär mer eller mindre problem och även faror för cyklister är vägarbeten och arbeten på och kring cykelbanor. Så här kan det se ut:


Här bygger vi bostäder och gör samtidigt arbete i gatan/cykelbanan. Då får ni hålla till godo med dessa förhållanden… Foto: Anna Bergren


Undra var vi ska ställa hänvisningsskylten, finns det någon lämplig plats? Javisst, cykelbanan! Foto: Erling Wikman


Varför inte upprepa ett framgångsrecept! Foto: Erling Wikman


Som sagt, verkar vara en vedertagen lösning att ställa skyltar i cykelbanan bland enrtreprenörer… Foto: Arne B


Oj en liten bygghiss mitt på cykelbanan men absolut ingen information eller omledning av cykelbanan. Får cyklisterna lösa själva, och så dyker de då upp lite här och där. Tex i körbana eller ibland på gångbanan… Foto: Mia Lundblad


”Join the revolution”. Vilken ironi, uppsättning av bilreklam stoppar cykeltrafiken. Ingen information, ingen omledning, det får ni fixa själva. Så kommer du från andra hållet får du cykla mot trafiken i bilrampen… Foto: Per


Det här med att cykla på gångbanan, ja det förekommer. Vad är alternativet när vissa tar sig friheter de inte har rätt till? Kliva av och leda cykeln? Foto: Pär Bygdesson


Var tar jag vägen som cyklist här då? De alternativ som finns är körbanan eller gångbanan, där är cyklister aldrig särskilt välkomna eller uppskattade… Foto: Kristoffer


Mitt i en kurva med dålig sikt, ännu värre blir det när det är mörkt. Hur ofta ser vi en hög med jord tippad mitt på körbanan? Foto: Ingemar


Även Sollentuna är duktiga på att hindra motormän och cyklister! Foto: Yasmina Olby


Men också Trafikverket och Uppsala gör sitt för att försvåra för cyklister, permobiler, rulstolar, tvillingvagnar… Ur trafiksäkerhetssynpunkt måste grindarna utformas på detta sätt – INTE! Foto: Erling Wikman

Sänd gärna in bilder på vad ni stöter på under ert cyklande: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

Share.

7 kommentarer

  1. Vilken jävla dräpare på första bilden! Hur står det till i huvudet hos dem som ställer ut detta? Här kan vi verkligen snacka ’cyklisthat’…

  2. Krister Isaksson on

    Johan, Ja när man ser alla dessa bilder så börjar man ju undra. Det är verkligen många gånger åtgärder som kan tolkas som ett ”cyklisthat”.

  3. Ja, ja. Jag skrattade nästan lite uppgivet när jag såg den sista bilden. Precis så har man skärmat av ett antal cykelbanor i Norrtälje. Jag kommer givetvis igenom (nätt och jämt) med min kolfiberracer, men jag tänker ofta på barnvagnar, rullatorer och andra som redan har svårt att ta sig fram. Kommuner brukar vara duktiga på att sätta (mer eller mindre vettiga) normer för hur saker och ting ska vara. Men här verkar godtycke vara normen. Och godtycket verkar det inte vara särskilt bevänt med…

  4. Krister Isaksson on

    Michael, det är rena rama lotteriet att som cyklist ge sig ut. Det är ju en paradox utan dess like att ytor och sträckor som är skapade för cykeltrafik går många gånger inte att användas av cykeltrafik…

  5. De kreativa betongspjuten kan nu också ses utmed Ulvsundavägen, extra spännande för den som kommer till/från cykel/slalombanan och villområdet.
    Inte heller här köpte man in extratillbehör såsom reflexer eller annat synligt. Fast sånt behövs väl inte när man ska stoppa smittrafik när Ulvsundaplan är igenkorkade.

Leave A Reply