Jag har sysslat med trafikplanering i snart 25 år. Det har för min del varit stort fokus på cykelplanering och cykelinfrastruktur under alla dessa år. Har deltagit i och tagit fram massor av cykelplaner och handböcker för cykelinfrastruktur under dessa år – både som tjänsteman och konsult.
En cykelplan som jag var med att ta fram var Cykelplan 2012 för Stockholms stad. Det är en lite märklig känsla att så här 8 – 10 år senare nu se massor av objekt förverkligas i raskt tempo. Att så att säga få fara fram på cykeln på det som en gång i tiden var ett streck från min penna på en bit papper.
Här är ett streck från min penna som snart kommer bli verklighet:
Snart kommer jag att kunna cykla under tunnelbanan i Västertorp. Istället för att cykla en omväg med svängfest på gatan med bilar. Det strecket drog jag för många år sen…
Här ett annat streck – ett streck som blev en cykelbro. Och ingen mer svängfest, ingen jobbig fyrvägskorsning. Bättre trafiksäkerhet, en genare förbindelse och kortare restid.
Innan cykelbron: svängfest, omväg, blandtrafik och passera en fyrvägskorsning
Cykelbron!
Något detta visar är att aldrig ge upp. Att med fakta, kunskap och uthållighet går det att nå resultat. Till slut står alla stjärnor i rad och många faktorer faller på plats – och cykeln har nu en roll i staden som den aldrig haft sedan krigstiden. Och det är nu massor av människor som cyklar!
Faktiskt en ganska häftig känsla.
Toppbild: Jon Jogensjö
Relaterade inlägg: