I dagarna kom nya regler för elsparkcyklar: förbjudet att parkera dem på gångbanor och cykelbanor. Efterfrågat av många kommuner. Eländet med denna ”vilda” parkering leder till olyckor och framkomlighetsproblem. Bra så.

Och tänk vad snabbt denna regeländring kom tillstånd, bara några år tog det.

Kommuner som efterfrågat denna regelskärpning – för trafiksäkerhet, trygghet och ordning och reda – tvekar inte att själva ställa ut massor av andra väldokumenterat farliga hinder – på cykelbanorna. Då gapar de minsann inte efter några regelskärpningar och att de bakbinds av en bristfällig lagstiftning. Då vill de istället ha handlingsfrihet att ställa ut vilken skit som helst på cykelbanorna. Det är stenbumlingar, elskåp, belysningsstolpar, stolpar, väderskydd, betonggrisar, grindar, bommar och så vidare. Då heter det istället att dessa farliga hinder finns för de cyklandes eget bästa. Forskning och studier från VTI med flera säger något helt annat.

Jag säger som Erik Stigell: ”Saknar en lag för trafiksäkra miljöer, vägsäkerhetslagen borde gälla även i tätorter.”

Minst sagt en ding ding värld…

Toppbild: Trafik Göteborg

Relaterade inlägg:

Share.

3 kommentarer

  1. Jag tror att orsaken till skillnaden är att fotgängare och nätforumskribenter inte ilsknar till över stenbumlingar, elskåp och amuposyickande rör. Dessutom är elcyklarna en ny företeelse som medierna tacksamt tar upp.
    Men i sak är det ju ingen skillnad. Människan är en oerhört inkonsekvent varelse…

  2. Jag ser en relevant skillnad mellan stenbumlingar och elsparkcyklar: de första placeras mycket medvetet ut av kommunen, medan de andra placeras ut lite hipp som happ av privatpersoner. Och vilken idiot som helst inser ju att när kommunen placerar ut hinder i cykelbanan så är dessa hinder mycket mindre hinder än när privatpersoner placerar ut hinder!

  3. Samma sak i Linköping. Du skrev för något år sedan om sten utlagd som hinder vid nya bron vid Nykvarn. De försvann kvickt efter din artikel men nu är de tillbaka. Uran någon varning inte ens en reflex.

Leave A Reply