”Nio av tio cykelolyckor som vid vägarbeten har inträffat i tätort och de vanligaste orsakerna är: att cyklisten cyklat omkull på kablar, slangar, rör etc. på cykelvägen”
Detta kan vi läsa i Väg- och transportforskningsinstitutets (VTI) rapport 838 Vägarbeten på cykelvägar.
Och det ser ofta ut så här på landets gång- och cykelvägar:
I ett mer eller mindre förtvivlat försök eller i ren okunskap används ibland ett form av kabel-/överkörningsskydd. Ett skydd utvecklat främst för biltrafik. Ett skydd som bara gör det värre för trafikanter på en gång- och cykelbana.
Fundera gärna ett tag hur detta ska fungera. Dygnet runt, året runt. För gående, för cyklister. För synskadade, för människor i rullstol, med rullator. Det gör det självklart inte. Och det syns tydligt i olycksstatistiken och i studier från VTI och Trafikverket.
Därför blir jag så glad när jag får se lösningar som denna:
Någon/några har tänkt till. Insett problemen för de som trafikerar denna gång- och cykelväg. Sedan har de tagit fram en lösning som gör att sträckan kan trafikeras som vanligt, utan att trafikanterna påverkas eller utsätts för problem eller fara. Så enkelt. Om man bryr sig och tänker till. Ett litet önskemål bara. Placeringen av betongfundamentet kunde vara lite längre från gång- och cykelvägen. Går inte det så placera ut ett antal reflexskärmar på var sida om fundamenten.
Mer sådant tack!
Relaterade inlägg:
9 kommentarer
Har testat varianten med grov slang diagonalt över cykelbana gömd bakom en 90 graders böj med rejäl flygtur som följd. Kommentaren från entrepenören som lagt ut slangen var att ’man får väl för faen se sig för’. Känns som det krävs många års arbete för att få bort sådana attitydproblem gentemot cyklister tyvärr….
Nils, Ja det framgår av VTIs studie. Det finns stora kunskapsluckor och en fördomsfull inställning hos en hel del entreprenörer/utförare.
De dåliga exemplen framstår verkligen som än mer huvudlösa när de får mäta sig med goda exempel.
@Krister: Jag har dock varit med om kabel-/överkörningsskydd som varit väsentligt mycket bättre än det på bilden – både lägre och där de lutande ”ramperna” är minst en halv meter långa (i körriktningen) på varje sida, och därmed mycket mindre branta. Helt OK att cykla över.
@Nils: Man undrar ju om det där entreprenören verkligen själv skulle cyklat på ett sådant att hen skulle klarat det aktuella ”hindret” med bravur.
Trafikistan, ja visst är det så. Det blir så självklart på något sätt. Samtidigt finns något i bakhuvudet som gnager: varför blir det inte alltid så här? Det handlar om insikt och kunskap. Med det handlar också om tid och pengar. Lösningen med att hänga upp ledning/slang tar längre tid. Och den kostar mer, mtrl ska hyras in för en viss tid. Och det är här många då tar genvägen och skiter i det. Och väghållaren ställer inte heller särskilt höga krav eller kontrollerar.
En del är väl säkert okunskap, men jag tror det finns en del av ”att kunna men inte vilja” också.
Tack för dina bra blogginlägg Krister. Kraschade för ett par år sedan i tunneln under Södertäljevägen vid SL:s bussgarage vid Midsommarkransen pga. en kille skulle klottersanera och hade dragit en vattenslang genom hela tunneln. Slangen var inte synlig eller utmärkt och både jag och en kille bakom, också han på racer, drog i backen ordentligt. Jag har felanmält belysningen i denna tunnel flera gånger men får inget gehör.
Henrik, tack så mycket! Du beskriver så väl vad det handlar om. Många gånger kommer dessa slangar/kablar helt överraskande. Det finns inget som varnar för dem, det kan vara mörka slangar/kablar. Det kan vara kvällstid eller som i detta fall en mörk tunnel. Och sen så ligger man där i backen.
Pingback: Fler och fler cyklande skadas vid vägarbeten – och ingenting görs - Cykelmagasinet