Idag är det en artikel i DN som bland annat tar upp olyckor där cyklister ”dörras”.
Det vill säga ouppmärksamma bilförare/passagerare slår upp bildörren utan att se sig för och cyklisterna kolliderar med dörren.
Denna olyckstyp har varit känd länge inom cykelplanering och trafiksäkerhetsarbetet – det är ingen ”glömd risk”. Och därför finns det med hur detta ska hanteras i till exempel Stockholms stads handbok för utformning av cykelinfrastruktur – Cykeln i staden. Det kallas för skyddsremsa. Och det ser ut så här:
På detta sätt byggs det alltså in en säkerhetszon. En zon som gör att bilistens/passagerarens ouppmärksamhet inte får allvarliga konsekvenser för cyklisten. Utfallet av dessa skyddsremsor är mycket positiva visar studier.
Så här ser det ut när Exploateringskontoret i Stockholm struntar i att bygga en skyddsremsa, säkerhetszonen. En öppnad bildörr tar upp halva cykelbanan:
Det är bland annat därför det är så viktigt att följa handböckerna. Utformningsprinciperna, måtten, råden och riktlinjerna i dessa handböcker står ju inte där för skojs skull, för att det är hittepå. De står där för att skapa grundläggande förutsättningar för säker och funktionell cykling. Men tyvärr så ser vi att det gång på gång görs avsteg från dessa mått. Ofta av människor som inte har tillräcklig kunskap och kompetens att bedöma vad dessa avsteg får för konsekvenser. De är inte heller särskilt intresserade att lyssna eller ändra sig när andra påtalar konsekvenserna för dem. Och resultatet av dessa avsteg? Människor kommer till skada.
Relaterade inlägg:
- Katastrofbygget i Älvsjö
- Hägerstensvägen – nybyggd cykelbana så farlig att den skrotas
- Nybyggd cykelbana skrotas
- Hornsbergs strand – fullt med stolpar i cykelbanan
- Stolpar i cykelbanan – en standardlösning
- Världskass – inte världsklass
4 kommentarer
Det är livsviktigt! Och människor kommer inte bara till skada, de kan till och med dö, pröva bara att googla ”Alberto Paulon”. Här finns litet information (på engelska):
http://ensligabergenscykelklubb.blogspot.se/2016/03/car-dooring.html
I artikeln står att det rapporteras som en singelolycka när en cyklist blir dörrad. Det är minst sagt konstigt, tycker jag. Synd att journalisten inte tar upp det och frågar varför det är så.
Det verkar ha forskats något på temat: https://www.youtube.com/watch?v=CudJvSbS2aY
Det är ett viktigt område som du kommenterar. Utformning av cyklistens miljö bör få högre prioritet. Kan cykelkulturen påverkas av utformningen av cykelväg och hur samspel med andra cyklister och trafikanter skall ske så är det mycket viktigt. Har själv på tisdagen drabbats genom att bli påkörd av cyklist och är opererad på sjukhus. Det är allvarliga frågeställningar som skall avgöras för vårt framtida säkra cyklande.