Fick ett mail vidarebefordrat från en av mina läsare. Det handlar om att han efter att ha läst ”cykelhat” från en lastbilsförare på en facebooksida kontaktade åkeriet som föraren kör för. Läsaren vill vara anonym samt att jag inte nämner förarens eller företagets namn. Det som jag vill ta upp är företagets agerande, det är minst sagt imponerande. Både vad gäller snabbheten och åtgärden. Läsaren kontaktade dem på söndag em och redan på tisdagen fick han meddelande från dem. Beskedet var: ” Vi kontaktade x:s arbetsgivare x igår. X:s uttalanden är helt oacceptabla. Han har tilldelats en skriftlig varning för att ha gjort ett så oacceptabelt inlägg i ett sammanhang så man kan koppla det till hans yrkesutövning. Jag vill tacka dig för att du hörde av dig. Sånt här blir ju trots allt bara värre om det växer till sig utan att man i tid blir varse om det.”

Ett resolut och snabbt agerande som inger hopp!

Share.

6 kommentarer

  1. Jakob Hammarbäck on

    Helt rätt.
    Att gå till arbetsgivare är alltid ett kraftfullt verktyg. Man är inte privat på internet, utan bär alltid med sig sin yrkesroll- speciellt om man gör inlägg som rör jobbet, jobbsituationer eller liknande.
    Själv kallas jag av andra för ”Cykelpredikant” och hoppas att jag inte är alltför påflugen i mitt missionerande.

  2. Krister Isaksson on

    Jakob, ja man hoppas ju att en arbetsgivare tar avstånd från dessa utspel och markerar att de på intet sätt är acceptabla om de kommer till deras kännedom.
    Har du hört någon säga ”Bilpredikant” eller ”Kollektivtrafikpredikant”? För mig är sådana uttryck ett maktspråk, visar tydligt vilka normer som dominerar/styr och förminskar eller tom förlöjligar det du arbetar för/med.

  3. Erik Sandblom on

    Jag har varit förskonad och nästan alla motortrafikanter är snälla mot mig. De kör helt över i andra filen och blir inte arga, även när jag klantar mig.
    Cykelbaneplanerare däremot. De har ett attitydproblem. De kan aldrig lägga slät asfalt och på kontoret har de tydligen inga linjaler. Så fort det är en korsning säger planerarna OJ DET HÄR ÄR FARLIGT bäst vi lägger in några tvära svängar. De önskar nog att de fick sätta upp en såndär skylt ”cyclists dismount” i varje korsning men det kanske kommer?

  4. Johannes Westlund on

    Erik, vad gäller cykelplanerare är min uppfattning, efter viss interaktion via YIMBY och cykelgrupper på facebook att de ofta är både engagerade och kunniga. Men det verkar hänga på personer. Dvs det saknas verktyg och strukturer för att säkerställa konsistent (god) kvalitet i de nya lösningar som utarbetas löpande. Detta är en radikal skillnad från biltrafikplanering tyvärr.
    Den boven jag är tröttast på just nu är entreprenörerna. Ett hål som legat öppet veckor eller månader vid ett vägarbete. Kontaktar TK via facebook. Det är asfalterat dagen efter. Det verkar som att entreprenörer gärna struntar i att fixa till det för cyklister. Tror att de liksom kan komma undan med det och pressa ner kostnaderna lite grann. Jag tror det är viktigt att vi cyklister är på TK så att TK är på entreprenörerna så att entreprenörerna vet att det inte går att smita.

Leave A Reply