Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat…


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk… Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas… Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

Relaterade inlägg:

Share.

19 kommentarer

  1. Fredrik Jönsson on

    Är det bara jag som upplever att munkbroleden är överdimensionerad i förhållande till den biltrafik som är på den? Jag är iofs sällan där i rusningstrafiken.

  2. Krister Isaksson on

    Fredrik, jo så är det. Vad tror du om denna lösning som en quick fix: Södergående cykeltrafik kvar på befintlig sträcka. Norrgående leds ut på Munkbron och Riddarhusgränd genom att man tar ett körfält.

  3. Jag hatar den där sträckan! Tyvärr är jag tvungen att stå för två av de snart tiotusen (enligt cykelräknaren vid T Gamla Stan) passagerna varje dygn.
    I praktiken är den ännu smalare än den förefaller att vara eftersom man inte har asfalterat hela bredden, utan lämnat en kantsten – alldeles säkert av estetiska skäl. Synd bara att de enda som ser stenen är vi cyklister, som inte vågar gå ut till höger vid möte eftersom vi riskerar att spåra i skarven och ramla, varpå vi skulle kunna göra oss väldigt illa på de vassa metallkanterna i räcket. Ett räcke som också helt i onödan inkräktar på ytan genom att skjuta in en decimeter (något som förvisso inte är ett problem så länge skarven i asfalten ändå hindrar oss från att komma nära det).
    Kan två lådcyklar över huvud taget mötas här?
    Uppfarten till Munkbroleden vid Gamla Stans tunnelbana är en skymd kurva i ett plötsligt och ganska kraftigt motlut. Ibland känns det som att bara försynen räddar en från en saftig frontalkollision när man kommer ”uppifrån” och någon håller på att frustrationscykla om en långsammare cyklist som man har legat bakom hela sträckan och som nu har fastnat i backen. Två meter efter att nålsögat har passerats ansluter cyklister som kommer från bilvägen. Med ”ansluter” menas att de leds rakt in i mötande cykelfil. Här någonstans finns ett övergångsställe också, men det har jag i ärlighetens namn sällan tid att reflektera över.
    När det ösregnar blir det riktigt roligt! Notera räcket mot bilvägen uppe på muren på den näst sista bilden. Vart tar vatten från pölar på gatan vägen när det stänks upp av biltrafiken? Jo, det som inte blir kanaliserat rakt in i ditt ansikte återförs till nästa fordon…
    Joggare och fotgängare som inte har begripit eller som inte bryr sig om att de inte har där att göra spär på kaoset ytterligare. Här får man välja vilka man ska bli frustrerad på – det är inte enkelt att som fotgängargäst i vår trafikverklighet lista ut hur det är tänkt att man ska ta sig från T Gamla Stan till Riddarholmen och ibland möter man stackare som förirrade sig ner på cykelvägen under ett tillfälligt trafikuppehåll och som nu med all rätta ser både skamsna och vettskrämda ut.
    Om det fanns ett skyddsombud för cyklister så tror jag att vederbörande skulle nödstoppa den här sträckan tills den är åtgärdad på allvar.

  4. Krister Isaksson on

    Anders M, den är verkligen inte rolig den här sträckan. Jag själv cyklar gärna omvägar för att undvika sträckan i rusningstid…

  5. De få gånger jag passerar sträckan cyklar på den breda vägen som heter Munkbron. Den där cykelvägen borde straffcyklas av Stockholms trafikansvariga – i rusningstrafik 😉
    Borde det inte gå att få till en metallkonstruktion ut i vattnet eller fäst i kajen som breddar passagen. Vad tror du Krister?

  6. Fredrik Jönsson on

    Jo, man borde rimligen kunna plocka ett körfält. Gestalta om det hela så att det inte bara blir en förbifart så lär ju fastigheterna intill öka en del i värde

  7. Krister Isaksson on

    Arne B, tekniskt är det nog fullt möjligt. Misstänker dock att problemet ligger på ett annat plan, nämligen att vattenspegeln minskar. Brukar inte vara populärt….

  8. Jag har bara turiståkt på denna sträcka och tyckte den var väl smal. Att den sedan är en huvudled i Stockholm är ju skrämmande vad dåligt hanterad cykeltrafiken är. Idén med en bro rakt över är mycket spännande tycker jag. Ett sätt att snabba upp cykeltransporter på många ställen i flera städer.

  9. Erik Johansson on

    Anders M. Jo då det går, men jag brukar stanna med min lådcykel här om saker blir komplicerat.
    Munkbroleden är lågtrafikerad, men Riddarhusgränd är trång och ljusreglerad.

  10. Nyckelfrasen är dessvärre ”om man vill”. Men finns det liv finns det hopp heter det ju. Problemet är att dylika konstruktioner utgör ett hot mot liv. Både cykellivet och det faktiska.

  11. Lite off topic, och nu tittar jag nog på de svartvita bilderna med romantiska ögon, men rackarns vad vackert det var på den tiden. Utan centralbron också.

  12. klagade på denna sträcka till staden.
    De vassa kanterna på räcket.
    Skarven i marken.
    Lamporna i huvudhöjd. osv osv.
    fick som svar.
    Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.
    speciellt formgivet för. . . vad?

  13. klagade på denna sträcka till staden.
    De vassa kanterna på räcket.
    Skarven i marken.
    Lamporna i huvudhöjd. osv osv.
    fick som svar.
    Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.
    speciellt formgivet för. . . vad?

  14. jag röstar för en bojkott av cykelbanan och att alla som cyklar där istället väljer bilfilen, då kanske det händer något.

  15. Näää, vad deprimerande. Där det numera är en brusande trafikapparat med en mörkgrön gegga av valaffischer och plastpåsar fanns alltså träd och båtar för inte så länge sen? Nu kommer det ju bli ännu jobbigare att passera där på väg till jobbet.

  16. Rebecca Nordenstam on

    Hej!
    Jag cyklar med fasa denna sträckning två ggr om dagen i rusningstrafik och cykelvägen är verkligen underdimensionerad. Nu var det ett år sedan du skrev det här inlägget. Har du hört något om kommunen planerar att åtgärda cykelvägen på något sätt? / Rebecca

  17. Pingback: ”Aldrig fått så många och så positiva reaktioner på ett cykelprojekt – otroligt roligt” - Cykelmagasinet

Leave A Reply