Vi hör det om och om igen från näringsministern – cykeltrafik är ett kommunalt ansvar. Och vi får svart på vitt veta vad detta får för konsekvenser – en statlig myndighet som fullständigt skiter i cykeltrafiken. År efter år ser vi samma usla förhållanden på cykelvägen utmed E18/Roslagsvägen i Stockholm. En cykelväg som Trafikverket ansvarar för. Cykelvägen snöröjs sporadiskt medans körbanorna på E18 har en hög standard vad gäller vinterväghållning. Standarden på körbanorna upprätthålls genom att snön vräks över på cykelvägen – och där blir snön liggande. Så ser det ut varje år, och det behöver inte komma 40 centimeter med snö för att detta ska uppstå. Och varje år felanmäler massor av cyklister dessa förhållanden men vi ser aldrig någon förändring eller förbättring.


Cykelvägen 2015. Foto. Björn Stenberg


Cykelvägen 2016. Foto: Berit Olofsson


Cykelvägen 2015. Foto: Björn Stenberg


Cykelvägen 2016. Foto: Erik Bratthall

En förbättring som ju skulle vara mycket enkel att åstadkomma. Till exempel genom samordning. Varje gång man röjer körbanorna så kommer en maskin strax efteråt och röjer cykelvägen – men icke sa nicke. Ett annat sätt att förbättra är att montera upp skärmar mellan den högra körbanan och cykelvägen, som gör att snön från körbanorna inte kan värkas över på cykelvägen – men icke sa nicke. Det absolut enklaste och billigaste är att vräka över det på cykelvägen, och låta det ligga där.

Vad värre är så finns det en regional cykelplan, en plan som Trafikverket själva tagit fram. Denna cykelväg utmed E18/Roslagsvägen ingår i denna cykelplan. Hela planen har som mål att få fler att cykla och kunna cykla säkert. Det finns ett särskilt avsnitt om just vinterväghållning (s 27):

Rutiner för drift och underhåll
De regionala cykelstråken bör skötas med bästa möjliga rutiner för drift och underhåll. Målet är att stråken ska hålla samma höga driftstandard som de största transportlederna för motortrafik. Motivet till detta är tydligt – drygt 40 procent av cyklisternas singelolyckor beror på bristande drift, och singelolyckorna utgör mer än 70 procent av alla cykelolyckor. Välskötta cykelvägar stimulerar dessutom till ett ökat cyklande.

Vintertid är halkbekämpning viktig för cyklisternas säkerhet, samtidigt som cyklisternas framkomlighet mest påverkas av kvaliteten på snöröjningen. Redan vid 3 cm snödjup börjar det bli svårt för cyklisterna att ta sig fram. Studier om vintercykling i Stockholmsområdet visar att restiden under vintermånaderna ökar med så mycket som 40–60 procent på grund av stora brister i vinterväghållningen.”

Jaha, någon som tycker att Trafikverket lever upp till detta på sin egen cykelväg? Vi kan ju även fråga oss varför de skulle göra det, när deras högsta politiska ledning ju säger att cykel är ett kommunalt ansvar.

Under tiden får cyklisterna kliva av och leda sina cyklar. I sanningen ett arbete för ökat och säkert cyklande i nollvisionens Sverige.


Foto: Erik Bratthall


Foto: Joakim Hugmark

När cyklister felanmäler denna sträcka till Trafikverket blir svaret: ta tåget!

 

Uppdaterad 2016-11-11

Nås av uppgifterna under eftermiddagen att Trafikverket nu arbetar med att ta bort snömassorna från cykelvägen. Och på trafiken.nu kan vi se det på kamerabilden. Undrens tid är inte förbi! Då får vi hoppas att det blir lite högre standard resten av vintern och att detta inte var en engångsföreteelse.

Uppdaterad 2016-11-12

Se så lätt det var och se så bra det blev. Det går uppenbarligen om man vill. Nu får vi väl hoppas att Trafikverket lärt sig något av detta och att liknande situationer kommer att lysa med sin frånvaro. Vi kan ju alltid hoppas…

Foto: Michael

Uppdaterad 2017-03-08

Så då ser vi nu hur visan upprepas gång på gång. Och det krävs ingen rekordnederbörd, bara lite vanligt snöfall, för att eländet ska vara tillbaka. Bra jobbat Trafikverket.


Foto: Pär Bygdesson


Vad skulle då krävas för att dessa usla förhållanden inte ständigt ska återkomma på cykelvägen? Inte särskilt mycket. Något som Trafikverket ständigt använder sig av runt om i hela landet – på vägarna:

Samordning

Se, det är inte svårare än så. Något som ständigt förekommer på Trafikverkets vägar. Men som lyser med sin frånvaro när det gäller deras cykelvägar. Att strax efter att snöröjningsfordonen röjt körbanorna kommer ett fordon som röjer cykelvägen – busenkelt.

Och om nu detta är för svårt för ansvariga på Trafikverket finns ytterligare en lösning:

Skärmar

Sådana skärmar finns runt om på landets vägnät. Här ett exempel från södra delarna av Stockholm där en cykelväg ligger utmed E4/E20. På den cykelvägen blir det inget snömos från körbanorna.

Det går om man vill, och bryr sig… 

 

Relaterade inlägg:

 

 

Share.

18 kommentarer

  1. I Göteborg finns bara två broar över till Hisingen – Älvsborgsbron ”Goledn gate” i väster och Göta älvbron i centrum. Det är mycket långt mellan dem. På bägge finns cykelbana.
    I januari kom plötsligt en massa snö, och Trafikverket lät blixtsnabbt ploga Älvsborgsbrons körbanan. Och var la de snön? Och hur länge fick den ligga kvar där?
    Jag har sammanfattat den diskussion som försiggick på Facebookgruppen Cykla i Göteborg när det hände, se http://trafikistan.se/plogning-pa-alvsborgsbron/ . Kan vara rätt intressant läsning. Och den motsäger knappast Kristers text ovan.

  2. Är det inte dags att börja publicera namn och hemadress till de personer som är ytterst ansvariga för dessa förhållandena? Så att medborgarna sjävla kan aktiveras och få dessa personer att förstå att det ligger i deras intresse att göra något åt detta?

  3. Skulle ändå vilja se vad som händer om cykelbanorna gick före allt.
    Är cyklist och jobbar i cykelbranchen och bor i Stockholm.
    Gäller ju bara att planera turen, hur många dagar per år är det så här?
    Sen kommer gnället om gruset och i höst kommer gnället om löven.
    Lite äventyr behövs i vardagen.Se det som variation i pendlingen.

  4. Jag har ett förslag:
    Se till att alla cykelbanor (börja med huvudstråken) dimensioneras så att ambulans, polis och möjligen brandkår kan ta sig fram på dessa. Se sedan till att dessa snöröjs med absolut högsta prio för att säkerställa att man kommer fram vid utryckning.
    Som andra prio för snöröjning kan man kanske ha bussvägar och vägar för tyngre transporter. Lämpligen spärra av för personbilar.
    Som det är nu snöröjer man de stora lederna med följd att trafiken står helt still och blockerar utryckningsfordon. Livsfarligt!

  5. Har nu läst planen som Krister refererar till Regional cykelplan 2030.. (de har ju flera år på sig att nå målen) skämt o sido. sen referar han till sidan 27 för snöröjning. det är en generell rekommendation. Inte vad man bestämt som jag tolkar. Men för övrigt så tycker jag ju självklart att man skall röja cykelbanorna också… Men han är så härligt militant och rolig.
    http://www.trafikverket.se/contentassets/82bcf581e8384f01864fad34c66f71e2/regional-cykelplan-stockholm.pdf

  6. Morgan johansson on

    Det är kanske dags med vägtrafikskatt, trängselskatt för cyklister. I dagsläget får bilisterna betala för att slippa cyklistererna på körbanan. Visst finns det problem med detta eftersom cyklar i dag inte har registreringsskylt. Detta fanns en gång i tiden. Jag föreslår att vid inköp av en ny cykel så får köparen betala 10000:- kr som en engångssumma som cykelskatt. Detta fram till att registreringsplikt/skylt blir lagstadgad.

  7. RN, kan inte se någonstans i Kristers inlägg att han säger att cykelbanorna ska gå före. Han skriver ju tom att cykelbanan ska röjas efter körbanorna genom samordning och att en maskin kommer efter de röjt körbanorna.

  8. Morgan, hur menar du att det är bilisterna som får betala för att slippa cyklister i körbanan? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, kan du utveckla det lite?

  9. Trafikistan,
    glöm dock inte att Södra Marieholmsbrons cykelbana har öppnat nu, så det finns tre fasta älvförbindelser i Göteborg för cykel.
    Detta säger dock såklart inte alls emot att det är bedrövligt hur snöröjningen på Älvsborgsbron har skötts och att det är väldigt långt mellan dom fasta älvförbindelserna.

  10. Morgan Johansson: Vägtrafikskatten är en miljöavgift och antas bekosta de miljökonsekvenser som biltrafiken åstadkommmer. Underhållet av statliga vägar bekostas av statliga medel till vilka vi alla bidrar med inkomstskatt, MOMS etc. Det finns inga öronmärkta pengar i statskassan utan alla pengar tas ur samma pott. Underhållet av det kommunala vägnätet (till vilket de flesta cykelbanor hör) bekostas av kommunalskatten. Alla skattebetalare och konsumenter bidrar således till vägunderhållet solidariskt.

  11. Har pendlat denna väg under åtta år och ett rent praktiskt problem är att cykelbanorna är så smala att det inte går att komma in med traktorer som orkar ta hand om dessa mängder modd. De enda traktorer som är tillräckligt smala för att komma in fastnar efter tre meter och får sedan ge upp. Men det går inte att hänga läpp för småsaker som dessa. Fatbike och apokalypsfantasier gör pendlandet till ett äventyr. Tack Trafikverket för att ni skapar omväxling i min vardag! 😉

  12. Lyssnade idag på Ring P1 eller ”Ring så klagar vi” som jag brukar kalla det. En mkt upprörd kvinna ondgjorde sig över den mkt dåliga vinteväghållningen i Sthlm. Hon ”visste” också att man där endast prioriterar cyklisterna – denna fruktansvärda skara av fullständigt livsfarliga trafikanter. Troligen hade hon just sett de mkt illustrativa du visar i denna blogg. Av dessa framgår det ju klart och tydligt hur prioriteringen är, eller hur…

  13. Krister Isaksson on

    Hej Hasse!
    Ja världen är full av människor som tvärsäkert vet, och de tvekar inte heller att tala om det för omvärlden. Och därmed avslöja sin okunskap i frågan. Och vi som verkligen vet, vi vänder och vrider, vi ifrågasätter och reflektera, vi tom tvekar.

  14. Inte bara Ring P1: var det inte en moderat politiker som i SVTs lokala nyheter beklädde sig över att man plogat cykelbanan (!) men inte gångbanan eller vägen?

  15. Jag tror Trafikverket gör detta för att spara pengar så att man får råd att bygga cykelmotorvägen. Eller kanske inte.

  16. Krister Isaksson on

    Arne B, få saker gör mig så upprörd som detta. Det är ett fullständigt förakt för människor som cyklar (och går). Lösningarna är inte komplicerade, inte heller dyra. Och just pga att lösningarna uteblir visar det totala föraktet. Här vrider och vänder sig ansvariga med ursäkter som snöröjningskontrakt, avtal osv som inte gör det möjligt/svårt med samordning. Hör de vad de själva säger? Sätt er ner med entrp och fråga: vad ska ni ha för att samordna er? Ok, här är stålarna och så justerar vi kontraktet. Klart! Så svårt var det.

Leave A Reply