För tionde året i rad drar det ihop sig till säsongspremiär för City Bikes. Den 1 april öppnar Sveriges största lånecykelsystem för säsongen 2015. I år med drygt 20 nya stationer.



City Bikes har funnits i Stockholm sedan 2006. Utöver täckningen i innerstan har systemet ytterligare utökats i Söderort och Västerort. Förstärkningar har även gjorts i innerstan. 

”Vi är mycket glada att tillsammans med Stockholms stad fortsätta utvecklingen av cykelsystemet och göra lånecyklarna tillgängliga för ännu fler invånare. Att påbörja eller avsluta pendling med lånecyklarna är ett fantastiskt alternativ för både människa och miljö”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Användandet av lånecyklarna slog under 2014 alla rekord med över en halv miljon lån och en 24 % ökning i kortförsäljning. Sammanlagt cyklade låntagarna 199.000 timmar.

”Den fortsatt ökade tillgängligheten av cyklar och smidig kortförsäljning bl.a genom samarbetet med 7-Eleven och Pressbyrån (Reitan) gör det enklare än någonsin tidigare att köpa kort och börja använda lånecyklarna. Nu siktar vi på nya rekord till förmån för Stockholm och dem som rör sig här!”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Mer information om City Bikes

 

 

 

Share.

5 kommentarer

  1. Tänk också om servern slog av utlåningsfunktionaliteten efter kl22… En liten knapptryckning från deras sida skulle verkligen göra cyklarna användbara för alla stockholmare, men icke sa nicke. 🙁
    Och varför inte öppna året runt som i gbg? 🙁
    Älskar city bikes men de måste kunna lånas efter 22!!!!

  2. Krister Isaksson on

    Dmitri, man kanske kan uttrycka det som så att det finns stor förbättringspotential för systemet! 😉

  3. Dmitiri F
    Jag skulle tippa på att alkolås skulle vara aktuellt om de är öppna efter 22 – iallafall på helger 😉

  4. Jeppe Larsen on

    Ja precis, året runt och dygnet runt skulle betyda mycket. Om det sliter mycket på cyklarna på vintern så kan de väl ta bort 50% av cyklarna på vintern.

  5. Viktor:
    Ska vi stänga ner kollektivtrafiken också för att fulla människor vandaliserar och smutsar ner bussar och tågvagnar?
    Genom att begränsa cyklingen riskerar man dessutom att fulla människor hamnar i sina bilar istället.
    Det där med alkohol är ett uselt argument och dessutom det som troligen användes när systemets öppettider upphandlades.
    Men visst, varför inte förbjuda allt bara för att någon kan missbruka det nån gång på något sätt.

Leave A Reply