Små justeringar och nya funktioner snarare än något helt nytt, det är vad Schweiziska BMC bjuder på när de släpper andra generationen av sin mycket mångsidiga grushoj URS.

URS är en kortform för Unrestricted och när BMC skapade konceptet för lite drygt fyra år sedan ville man ha något som sträckte sig utanför befintliga ramar och (UCI) regler. En hoj som till skillnad från deras Kaius, inte är byggd för rejs utan för upptäckande i sann gravelanda.

I URS familjen hittar man nu fyra olika cyklar. Bas moddelen URS som är helt stel och med lite enklare spec. URS 01 som har en elastomerdämpad baktriangel och en dämpad styrstam. URS 01 LT som har en dämpad och låsbar framgaffel (ca 20 mm) samt elversionen AMP

Gemensamt för alla är att de nu alla har plats för upp till minst 47mm däck. De har fått ett något lägre vevparti (7 mm) en något flackare gaffelvinkel 69.5, ett 5 mm längre kedjestag samt en gnutta brantare vinkel på sadelröret. De kommer nu även i fem storlekar (XS till XL)

Alla ramar förutom AMP har fått integrerad förvaring under flaskstället.
URS TWO


Basmoddellen som har smeknamnet core är den billigaste i ligan och saknar några av de attribut de andra har, prislappen ligger på runt 40 000.

Den må vara avskalad men en tråkig hoj är det inte. Så vill du ha en mångsidig grushoj utan dämpning och inte behöver en ram som är så skyddad, om du alltså kör snällt på svenska fina grusvägar, så är detta ett bra val.

URS 01

Alla ramar har nu fått Universal Derailleur Hanger (UDH) och betydligt mer fästen för utrustning.

URS 01 har alltså BMC mycket väl beprövade dämpning i bakstaget, en inkilad elastomerkudde som tar bort de stökigaste vibrationerna (MTT – MicroTravel Technology) . Tillsammans med en dämpad styrstam som görs på licens från Redshift får man en cykel som hanterar stökiga vägar och terräng otroligt bra. Kommer i tre versioner som ligger på mellan 6000€ och det dubbla, testad är den senare.

URS LT ONE

Jag fick precis testat alla fyra cyklarna och ska jag välja en, utifrån hur jag kör och vad jag uppskattar med gravel så är det URS LT. Som alltså har en gaffel med ca 20 mm dämpning. fördelen med den över en dämpad styrstam är att denna är låsbar, så när man vill ha det stelt, ja då vrider man bara på ett reglage på styrstammen. LT kommer i två versioner One 9000€ och Two 6500€.

Gruset på bilden må vara ganska snällt, men på stigarna och över kohagarna blev det stökigt. När jag dessutom kom upp i över 70kmh på en stökig grusväg utför, ja då fattar man vitsen med att ha lite dämpning på sitt gravelåk.
Fin liten detalj på nya generationen, här kan man ju fästa lite vad man vill.
URS AMP LT

El på grushojar har väl inte slagit i Sverige än. URS AMP LT är en elektrifierad version av den heldämpade historien. Cykeln på bilden har en rangextender monterad men utan den väger cykeln in på runt 14 kg och har en motor från Tyska TQ som ger 50 Nm of torque och 300 Watt peak power. Det inbygga batteriet bjuder på 360 Wh. Så en perfekt grushoj om är på jakt efter något som jämnar ut oddsen i gruppen lite. Pris 10 000€

I URS hittar man nu en bred familj med grushojar inom ett redan brett koncept, där alla har sin plats vid bordet och alla har fått vettiga och bra uppdateringar utan att bjuda på några större överraskningar. Men det säger väl mest en del om hur progressiv URS var när den kom.

Share.
Leave A Reply