Stockholms bästa cykelbana är sedan några säsonger tillbaka en serveringsbana för foodtrucks. Så här ser det numera ut på cykelbanan – ett virrvarr av köande och strosande kunder till foodtrucksen. Dagarna i ända.


Vattenfestivalen 2.0 – cykelbanan på Rålambshovsleden – Norr Mälarstrand. Foto: Jon Jogensjö

 

Och allt detta med stadens goda minne. För det har ju varit så här i några säsonger nu. Stadens agerande för att bringa lite ordning har hittills varit detta:

Påkostad och tydlig skyltning! Foto: Jon Jogensjö

Några inplastade A4:or. Som vilket skolbarn som helst kan knåpa ihop och tejpa upp.

Återigen ser vi hur svårt det är att freda den lilla begränsade yta som är avsatt för cykeltrafiken i staden. Att en cykelbana kan få användas till lite vad som helst – det ska man väl tåla om man cyklar är många gånger inställningen. Som att detta försvinner i mängden av allt annat skit som placeras och finns på cykelbanorna.

Det är alltså så här staden väljer att prioritera cykeltrafiken – en matservering på cykelbanan. Aldrig att vi skulle se samma flathet från staden om detta utspelades på Rålambshovsledens eller Sveavägens körbanor – aldrig. Men att detta är närvarande på cykelbanan är ok.

Sen får vi höra alla möjliga undanflykter och floskler om hur svårt det är att komma tillrätta med problemet. Det är inte alls svårt – om man vill. Då förbjuder man foodtrucksen att stå där helt och hållet – punkt slut.

Men icke sa Nicke – det vill man inte. Och fy på dig om du som cyklar klagar. Vimmel och folkliv är ju så mysigt – på cykelbanan.

Jag undrar en sak: för några år sedan byggde staden om cykelbanan – detta skulle bli framtidens cykelbana. För att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten. För 34 miljoner. För att sedan tillåta detta? En väldigt dyr matservering kan jag tycka.

Här kan ni ta del av Cyklandeombuds omfattande följetång och genomgång av detta ”fenomen”.

Relaterade inlägg:

 

 

 

Share.
Leave A Reply