Till och från i mitt arbete får jag ofta höra att i min stad är det en massa hjälm- och lycraklädda ”Tour de France-cyklister”. Enligt mångas uppfattning dominerar de stadens cykelflotta och det är ofta dem som får klä skott för dåligt beteende och regelöverträdelser i trafiken. De ska fort fram, visar liten hänsyn till andra och bryter mot en hel del trafikregler. Min bild efter att ha arbetat med cykelplanering i över 15 år är lite annorlunda. Dessa cyklande utgör en liten del av stadens cykelflotta, kanske runt 10-15 procent. Andelen ökar lite under vintermånaderna då en del ”sommarcyklister” slutar cykla. Tyvärr finns det lite forskning och studier på området men en studie som finns är studien Att cykla i Stockholms innerstad. Den visar att få instämmer helt i att de använder cykeln som träningsredskap men använder i större utsträckning speciella kläder när de cyklar. Många anser även att det är viktigt vilken typ av cykel de använder.
Är det då dessa ”Tour de France-cyklister” som är de värsta trafiksyndarna bland cyklisterna? Samma studie visar att cyklister som ofta cyklar mot rött använder i lägre utsträckning hjälm, cyklar oftare fortare och väljer i lägre utsträckning cykelväg på grund av att den upplevs trafiksäker. Så om definitionen på en ”Tour de France-cyklister” är hjälm- och lycraklädd så dominerar de i varje fall inte rödljuscyklandet.
Min erfarenhet är att de flesta gör så gott de kan, majoriteten följer trafikreglerna och visar varandra hänsyn. Detta säger sig självt om man bara anstränger sig en smula och tänker efter en liten, liten stund. Skulle majoriteten inte följa reglerna skulle det verkligen vara kaos och oordning i trafiksystemet.
Så låt oss ta en tur på Stockholms cykelbanor. Vilka är det som cyklar omkring i staden, hur ser de ut, vilka kläder har de och vilka cyklar har de? Här följer ett litet bildkollage på den typiske stockholmscyklisten:
Lite lycra på cyklist nr 2 och 3 i bilden. ”Tour de France-cyklister”?
Inte så mycket lycra här. Men kanske lite i form av tajts på cyklist nr 2? Men ingen hjälm! Ingen ”Tour de France-cyklister”!
Ingen lycra, men orange funktionsjacka! ”Tour de France-cyklister”?
Men här har vi väl allt en renodlad ”Tour de France-cyklist”!
En ung fotbollscyklist! Nog är det lite lycra i den tröjan allt!
En lycraman och en kvinna i tajts och träningsoverallsjacka. ”Tour de France-cyklister”?
Någon ”Tour de France-cyklist” här då?
Inte någon ”Tour de France-cyklist” här inte…
Kanske en ”Tour de France-cyklist” i gul/svart funktionsjacka?
Nix, ingen ”Tour de France-cyklist” så långt ögat når
Kanske dessa två är ”Tour de France-cyklister”, finns lite lycra och hjälm har de ju
Så många cyklister och inte en enda ”Tour de France-cyklist”!
Mannen i gul väst ser lite sportig ut, kanske en ”Tour de France-cyklist”!
Ingen ”Tour de France-cyklist” här inte!
Har inte cyklist nr 2 cykelbyxor? En ”Tour de France-cyklist” alltså!
Nej ingen ”Tour de France-cyklist” här
Men här kanske vi ser två stycken!
Reflexväst och cykelbyxor på kvinnorna längst bak, ”Tour de France-cyklister”!
Cyklisten till höger, funktionskläder. Är det en ”Tour de France-cyklist”?
Nej, ingen ”Tour de France-cyklist” här inte
Landsvägscykel, men hur är han klädd? Är detta en ”Tour de France-cyklist”?
Kanske en ”Tour de France-cyklist” här?
Men ingen ”Tour de France-cyklist” här
Är detta en ”Tour de France-cyklist” eller en cyklist väl rustad för vintercykling?
Aha, cykelbyxor! Lite härlig lycra att klämma in kroppen i! ”Tour de France-cyklister” dessa två?
Och så ytterligare två ”Tour de France-cyklister”!
Som ni ser är den typiske stockholmscyklisten vem som helst, män och kvinnor, i alla möjliga åldrar, klädd lite hur som helst och på olika cyklar. Det är det jag gillar. Cykelns fördel och styrka är att det är ett billigt och enkelt transportmedel, det bara är hoppa upp och sticka iväg. Eller om man vill kan man lägga ner hur mycket pengar som helst på cykeln, tillbehör och kläder och det är ok det också. Och alla är väl välkomna i systemet, eller?
Toppbild: Luca Mara
31 kommentarer
Vilka fina bilder! Jag upplever att de som cyklar är väldigt blandade. Det är gummor, gubbar, tjejer, killar, barn. Med vanliga kläder, sportkläder, lycra, retrokavajer. Kvinnor i sportkläder, män i sportkläder, funktionskläder. Det finns inga generella strukturer alls egentligen kopplat till att dessa trafikanter för dagen har valt fordonet cykel. Samma sak gäller vilka val av säkerhetsmarginaler trafikanterna på cykel gör. Det finns lika många som väljer farliga beteenden i alla trafikslag. Farliga beteenden i trafiken är inte heller kopplat till något typ av klädsel, inte i bil och inte på cykel. Det är individen som gör val, inte en viss typ av fordon eller en viss typ av klädsel.
Tack för fint bildreportage och intressanta uppgifter om vem det egentligen är som cyklar mot rött!
Jag tycker ändå dina bilder visar att cyklande stockholmare, som grupp betraktat, har ett annat klädval än övriga stockholmare. Det tror jag påverkar hur den ickecyklande majoriteten betraktar den cyklande minoriteten. Det kan också förklara lite varför det finns ett sådant motstånd mot cykling.
Hur cyklister betraktas är en central fråga om vi vill att fler ska cykla. Därför är det viktigt hur cykelorganisationer och myndigheter porträtterar cyklister. Allt som gör att den ickecyklande majoriteten inte känner igen sig är kontraproduktivt. Det stöter bara bort folk.
Som enskild cykelkramare tycker jag också det är praktiskt att förstå psykologin. Om någon ondgör sig över lycracyklister eller memils så spelar det ingen som helst roll om lycra är världens skönaste klädmaterial, eller att det egentligen är de utan hjälm som cyklar mot rött. Helt enkelt för att lycra är lycra. Det sticker ut, och det är det folk lägger märke till. Sådan är psykologin.
Mannen i reflexväst måste väl ses som den sportigaste av samtliga fotograferade cyklister?
Om jag har badbyxor när jag badar och snickarbyxor när jag snickrar, varför skulle jag inte vara praktisk och rationell och ha cykelbyxor när jag cyklar?
Olle, hur klär du dig då om du ska cykla till stranden eller ett snickarjobb?
Håller med Jon.
Bra bilder; du går från klarhet till klarhet Krister!
Jon, tack och visst är det en härlig blandning av människor som färdas på cykel i staden.
Erik, tack! Så du har koll på hur icke cyklande stockholmare är klädda? 😉 Det har inte jag…
Delar inte din uppfattning att det är en central fråga hur cyklister betraktas om vi vill få fler att cykla. En central och helt avgörande fråga är att det finns något att cykel på…
Håkan, mannen i röda benvärmare på väg upp för Liljeholmsbron är en hård konkurrent! 😉
Olle, själv väljer jag det som för min färd är lämpligast. Hur enkelt som helst!
Johan G, stort tack!
Krister, hur ska vi få fram infrastrukturen? Jo genom att trafikborgarrådet Ulla Hamilton blir entusiastisk för cykling och att trafikkontoret följer cykelmanualen. Det är alltså en fråga om attityder och vad som påverkar dem.
Hahaha vilket härligt bildkollage, skrattade gott.
Klockrent inlägg.
elin, tack!
Erik, ett annat sätt är genom fakta och kunskap samt med en dåres envishet motverka okunskap och fördomar.
Noterar att vintercyklisten kör med skidglasögon! En vintersportcyklist alltså!
”Myth busted” kanske man kunde säga.
Blir alltid lika förundrad när t o m cyklister anser att vissa andra cyklister är suspekta/förkastliga: de klädda i lycra, de med hjälm, de med dyra landsvägscyklar, de som använder cykeln som motionsredskap, de som målmedvetet försöker ta sig från A till B på ett rimligt effektivt sätt, de som tycker att trafikregler bör följas. Varför?
Om det är av ondo för cyklingen att cyklister sticker ut, så borde an väl i konsekvensens namn få folk som cyklar på tempocyklar, liggcyklar, tandemcyklar, lastcyklar, osv cyklar som sticker ut oavsett klädsel att sluta med detta ofog? (Med tanke på att jag helst cyklar liggis, inget jag förespråkar.)
Härliga bilder! Är själv stundtals en memil, mycket heller det än en memib (medelålders man i bil).
Tobias J, det kanske är Johan Olsson!
http://www.bicycling.se/artiklar/bicycling-moter-bragdguld-vinnaren-johan-olsson.htm
Sommarcyklisten, jo det var lite av min tanke, lite trött på alla fördomar och okunskap…
Pelle, tack!
Sommarcyklisten, det spelar nog inte så stor roll vad olika cyklister tycker. De som måste omvändas är den bilburna majoriteten. Ett gäng cykelprofiler skriver på Expressen:
”Det handlar totalt om närmare 25 tjocka dokument sedan sekelskiftet, där skälen för ökad cykling utförligt beskrivs: vi får bättre stadsmiljö, bättre folkhälsa, minskad klimatpåverkan och färre giftiga utsläpp om människor väljer cykel i stället för bil.” http://www.expressen.se/debatt/cykel–och-gangpolitik-utan-mal-och-mening/
Ändå händer det inget. Vi skulle ju kunna fortsätta på samma väg och skriva ytterligare 25 tjocka dokument, men jag är tveksam till att det hjälper.
Jag tror nyckeln ligger i att försöka förstå attityder, alltså icke-cyklisternas attityder.
Krister – vilket härligt inlägg och så talande bilder! Tack!
Och tack till Sommarcyklisten också, jag undrar också ofta varför det tittas snett på varandra bland cyklister. Onödigt och fånigt.
Bitte, stort tack!
jag tänker så här
http://hurta.blogg.se/2014/march/att-hurta-till-jobbet.html
emma, tack för att du delar med dig av dina tankar. Uppskattar särskilt: ”Ahhhhhhhhh eller egentligen är det här missriktad ilska, det handlar ju bara delvis om lycratyperna. Framförallt är detta en fråga om kvaliten på infrastrukturen: att den är så jävla pissdålig för cyklister.”
Medelålders man: ja. Lycra: ja. Dyr cykel: nja. Hög fart till jobbet: nja (beroende på vad man menar med hög fart: jämfört med en tävlingscyklist står jag i princip still). Borde alltså se till att jag blir överkörd vid första bästa tillfälle. (Å andra sidan, väldigt lite trafik kring klockan 6 på morgonen.)
Men om man har ett par mil eller mer (en bekant pendlar mellan Årsta och Kista) behöver man hålla en viss fart för att det inte ska ta orimligt lång tid (men man ska naturligtvis anpassa farten …). Vem vill ägna ett par timmar eller mer till att ta sig till jobbet?
Jag använder pendlandet som träningspass (på sträckor där och när jag cyklar det oftast är få cyklister och helst färre bilister) eftersom jag inte har tid annars och att cykla till ett gym för ett spinningpass skulle hur som helst kännas mer än lite dumt (och IMHO är att sitta inne & trampa trist: att göra det ute inte). Och det är i snitt ett par mil till någonstans där ingen (cyklist) skulle titta snett på en för att man cyklar så fort man kan.
För övrigt brukar det inte vara lycra-nissar som kommer på fel sida, tar upp hela gc-vägen genom att cykla i bredd, eller som vinglar från sida till sida medan de knappar på sin telefon … Cyklisters benägenhet att bete sig hänsynslöst verkar IMHO inte bero så mycket på valet av klädsel eller på prislappen på cykeln.
Trots allt, det största problemet är att cykelinfrastrukturen är sorgligt underdimensionerad, illa planerad, klantigt skyltad, och dåligt underhållen (heldämpad MTB rekommenderas; med renodlad landsvägscykel är lite väl mycket inte farbart).
PS. Avogssamhet mellan cyklister kan få en eller annat cyklist att välja annat färdmedel …
Krister,
Tack för att du alltid är konstruktiv och balanserad när du snackar stadscykling. Det är troligen det bästa (kanske det enda?) sättet att få till en bra dialog med dem som verkligen kan göra skillnad för oss som cyklar. Om jag inte blundar nästa gång du är ute med kameran ska jag vinka till dig.
aNNa, tack för din feedback. Vill försöka vara konstruktiv och visa att det ofta finns andra vägar att gå, att det finns annan fakta ock kunskap. Kul att du upplever det på det sättet!
Det dina bilder visar, framförallt den sista, är att cykelbanekonceptet är förfelat om det inte byggs cykelväg som det byggs motorväg. Dubbelfil, separerade körbanar, broar och särskilda på- och avfarter är vad som krävs.
Om något år eller så, så är fartdårarna på cykel de som klädda i mäklarkostym kör trimmade elcyklar.
Dela vägen! Sänk bilarnas fart i tätort till max 40 (a la Malmö) så kan lycrafolket köra förbi dem utan besvär.
Ursäkta, vad ÄR problemet med att använda funktionskläder att svettas i och duscha när man kommit fram? Ohygieniskt att köra i vanliga kläder och sen låta svetten torka in!