För mig och mina kollegor på Sweco. Den 16:e juni fattar nämligen Trafiknämnden i Stockholm beslut om ett antal stora cykelinvesteringar. Flera av dessa har jag och mina kollegor utrett och tagit fram lösningar för. Och detta med stor hjälp av er som cyklar på dessa sträckor. För vi anordnade en workshop i samband med utredningen och bjöd in cyklister. Det blev en givande kväll med massor av synpunkter, förslag och inspel. Stort tack till er alla!

Nu ser vi resultatet. På kort tid har nu detta omsatts i konkreta byggplaner, det pågår redan arbete ute på cykelstråket och inom kort kommer vi få se ännu fler förändringar och förbättringar. Vad som kommer hända är bland annat följande:

Lövstavägen
Ny cykelväg utmed Lövstavägen. Idag saknas det cykelväg på denna sträcka och man hänvisas till att cykel en omväg i blandtrafik. Även cykelpassagen vid Bergslagsrondellen byggs om. Den breddas och höjs upp (hastighetssäkras) och cykeltrafiken prioriteras genom att korsande trafik får väjningsplikt.


Rakt fram kommer en ny cykelväg att anläggas utmed Lövstavägen och befintlig rustas upp enligt standard i cykelplanen. 


Rödmarkerat är den sträcka där ny cykelbana byggs

Cykelpassagen vid Bergslagsplan höjs upp och breddas. Korsande trafik får väjningsplikt. 

Råckstarondellen
Passagen vid Råckstarondellen byggs om. Den breddas, rätas upp samt höjs upp (hastighetssäkras). Cykeltrafiken prioriteras genom att korsande trafik får väjningsplikt.

Cykelpassagen rätas upp. Den höjs även upp och breddas. Korsande trafik får väjningsplikt.

Åkeshov
Vid Åkeshov anläggs en hastighetssäkrad cykelpassage över till/frånfarten vid cirkulationsplatsen och korsande fordon får väjningsplikt. Från cirkulationsplatsen vid Åkeshov och fram till Brommaplan utmed Bergslagsvägens södra sida byggs en ny dubbelriktad cykelbana.

Det byggs en ny cykelbanan utmed Bergslagsvägen och en ny cykelpassagen vid cirkulationsplatsen. Passagen höjs upp och korsande trafik får väjningsplikt.


Rödmarkerat är den sträcka som det kommer att byggas cykelbana på 


Mellan Brommaplan och Åkeshov byggs en ny dubbelriktad cykelbanan längs med Bergsslagsvägen (till höger i bild). Parkeringen flyttas till andra sidan gatan. 

Spångavägen
Det kommer att byggas cykelbanor på Spångavägen där det idag saknas cykelbanor. Det blir då sammanhängande cykelinfrastruktur på hela stråket och det kommer förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för de som färdas där.

Illustration över den nya enkelriktade cykelbanan på Spångavägen 


Också på Spångavägen föreslås en upphöjd och väjningsreglerad cykelpassage vid cirkulationsplatens. För att förbättra såväl framkomligheten som trafiksäkerheten för cykeltrafiken. 

Ulvsundavägen
Avslutningsvis kommer delar av cykelbanan på Ulvsundavägen rustas upp. Så nu är det slut på träd, stolpar och busshållplatser i cykelbanan. Istället blir det en bra förbindelse till delar av västerort.


Ulvsundavägen. Snart inga mer träd, stolpar och busshållplatser i cykelbanan. Utan en bred och funktionell cykelbanan. 

Engagemang lönar sig kan man lugnt säga!

Relaterade inlägg:

Share.

7 kommentarer

  1. Planerna ser utmärkta ut: hoppas att verkligheten inte kommer att ligga alltför långt ifrån. Och att man året efter inte gräver upp och gör en lagning som får en kostig att se jämn och fin ut (vilket har hänt i trakterna).

  2. Trafikistan.se on

    Cykeln går från barnleksak till önskvärt pendlingsfordon. Ett stort steg för mänskligheten! Någon måtte ha tagit av sig sina svärtade glasögon – någon som vill ha hållbart resande på riktigt. Och inga svängfester! Cykelstyrena riskerar snart att rosta fast i neutralläge …

  3. Det finns en tendens till odemokratiskt synsätt i cykeldebatten.
    Man skall lyssna på krav från en liten grupp men är det demokrati?
    När man läser cyklistvänners bloggar så får man dela med sig
    av en närmast religös tro på cykelns möjligheter. Alla andra
    trafikanter skiter man i.

  4. Anders Norén on

    Sign. Krister: Kan du inte komma med några konkreta exempel på hur man skiter i andra trafikanter? Svepande formuleringar leder ingen vart.

  5. Krister Isaksson on

    Trafikistan.se, Haha, ja det blir en ny olyckstyp i strada: fastrostade styren pga för BRA cykelinfrastruktur!

  6. Krister Isaksson on

    Krister, jag skulle precis som Anders Norén skriver uppskatta några konkreta exempel från dig på vilket sätt jag skiter i andra trafikanter. Jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning.

  7. Kul att det rustas upp! Jag cyklar själv Bergslagsvägen till jobbet. Dock upplever jag inte den vägen som något problem idag då det inte är jättemycket trafik på den. Skulle gärna sett att man rustade upp bällstavägen istället som är rena dödsfällan

Leave A Reply